Artikkeli / 9.8.2019

Asiakkuuspäällikkö Kari Mustalahti haluaa kasvattaa uusiutuvan energian käyttöä Suomessa

Energia-alan vauhdikas kehitys luo uusia mahdollisuuksia asiakkaille.

Teksti: Helmi Carpén

”Toimin Helenissä asiakkuuspäällikkönä, eli vastaan energiaratkaisujen myynnistä yritysasiakkaille. Asiakkaitani ovat yritykset ja taloyhtiöt. Energia-asiat ovat aina kiinnostaneet minua, ja siksi päädyin opiskelemaan energiatekniikkaa Tampereen teknilliseen yliopistoon. Helenissä olen työskennellyt nyt hieman yli vuoden. Tässä työssä ammatilliset kiinnostuksenkohteeni yhdistyivät luontevasti: pääsen hyödyntämään sekä myynnillistä osaamistani että tietämystäni energiatekniikasta ja uusiutuvasta energiasta.

Haluan työni kautta olla mukana luomassa puhtaampaa tulevaisuutta ja energia-ala on siihen todellinen aitiopaikka. Tässä työssä pääsen konkreettisesti vaikuttamaan uusiutuvan energian osuuden kasvuun Suomessa ja sitä kautta hidastamaan ilmastonmuutosta. Myyjänä olen näiden teemojen kanssa tekemisissä joka päivä, kun konsultoin asiakkaita heidän ostopäätöksissään.

Energia-ala kehittyy kovaa vauhtia: esimerkiksi sähköautot yleistyvät Suomessa koko ajan, ja ne tarvitsevat latausratkaisuja. Monet yritykset haluavat yhä enemmän huomioida ympäristöä toiminnassaan, ja energiavalinnat antavat siihen mahdollisuuden. Esimerkiksi oman aurinkovoimalan hyödyntäminen toimitilan katolla on monelle toimijalle luonteva tapa lisätä uusiutuvan energian käyttöä.

Hyvä työilmapiiri antaa lisävirtaa

Työpäiväni ovat harvoin samanlaisia. Tapaan asiakkaita viikoittain ja teen esimerkiksi teknistä selvitystyötä sekä lasken tarjouksia. Yhdessä tuotepäälliköiden ja teknisten asiantuntijoiden kanssa sitten pohdimme, millaisia ratkaisuja meitä löytyy kunkin asiakkaan tarpeisiin. Teknisen taustani avulla pystyn hahmottamaan, mitkä asiakkaan toiveet ovat järkevästi toteutettavissa. Sytyn haasteista, ja asiakkaan odotusten ylittäminen motivoi työskentelemään entistä kovemmin.

Helenissä on töissä valtavasti fiksuja ja kunnianhimoisia ihmisiä, jotka jakavat kanssani samat arvot. Kollegani kuuntelevat ja kunnioittavat mielipiteitäni ja näkemyksiäni, ja saan siitä lisävirtaa työntekoon. Meillä on luotettavan ja vastuullisen toimijan maine, ja Helenin käyntikortti taskussa on helppo aloittaa keskustelu asiakkaan kanssa.

Vielä 10–20 vuotta sitten energia-ala on ollut todella erilainen kuin nykyään, ja ala on nyt isossa murroksessa. Energia-alaa saatetaan helposti pitää vähän kaavoihin kangistuneena, mutta todellisuudessa alalla on suuret mahdollisuudet muuttaa maailmaa. Siinä muutoksessa haluan olla mukana.”

Lue lisää aiheesta

Helen