Kokemuksia / 19.12.2016

Autot kuosiin yösähköllä

Marko Miettisen illat ja viikonloput kuluvat autoja rakentaen. Säästeliäämpi energiankulutus pudotti verstaan sähkölaskua liki kolmanneksella.

Teksti: Jenni Uusilehto Kuvat: Miika Kainu

Hitsausvalo välkkyy ja kipinät lentävät, kun Marko Miettinen sovittaa turvakaarta paikoilleen. Työn alla oleva auto on yhdistetty kahdesta kolariautosta. Se on vielä alkutekijöissään toisin kuin vieressä komeileva punamusta näyttelyauto, jonka kanssa autonrakennusta harrastava Miettinen on kiertänyt autoalan tapahtumia ja kaapannut useita palkintojakin.

Miettinen ei silmäteräänsä turhia säästele. Näyttelyauto toimii arkisin kauppakassina. ”Mielestäni autot on tehty ajettavaksi. Jos menee
ruttuun, niin sitten menee. Muovia ja peltiä saa aina uutta”, Miettinen sanoo.

Nyt auto on päätynyt verstaalle, sillä se pitää purkaa osiin ja rakentaa taas uudenlaiseksi. Autokansa janoaa jälleen jotain uutta ja erikoista.
Miettinen on ollut kiinnostunut moottoriajoneuvoista niin pitkään kuin muistaa. Ensimmäisen moottoripyörän hän sai viisivuotiaana. Kun 18 vuotta tuli mittariin, alla oli jo ensimmäinen itse rakennettu auto.

Verstaalla yötä myöten

Autojen rakentamiseen tarvitaan monta sähkökäyttöistä laitetta, joista paineilmakompressori ja hitsauskone kuluttavat paljon energiaa. Vuosi sitten Miettinen havahtui harrastuksensa kuluttavuuteen ja alkoi kiinnittää huomiota energiankäyttöön, muun muassa paljon energiaa vievät halogeenilamput saivat lähteä.
Öljylämmitys vaihtui maalämpöön ja Miettinen otti käyttöön myös yösähköhinnoittelun, jolloin sähkön käyttö on edullisempaa öisin ja viikonloppuisin.

Toimenpiteiden ansiosta verstaan sähkökulut tippuivat liki kolmanneksella. ”Nyt käytän hitsauskonetta vain iltaisin ja viikonloppuisin, kun sähkö on halvempaa.”

Usein hommat venyvät. Viime yönäkin verstaalla hurahti puoli viiteen.

Kevät on autonrakentajien kiireisintä aikaa. Kaiken pitää olla valmista pääsiäisenä, kun näyttelykausi alkaa. ”Ennen pääsiäistä on aina hirveä paniikki verstaalla. Silloin valvotaan viikkotolkulla. Joka vuosi sama homma ja silti se aina tulee yllättäen.”

Kesällä viikonloput kuluvat erilaisissa autotapahtumissa. Kiireisimpinä vuosina Miettinen ehti olla pääsiäisen ja lokakuun välissä vain kahtena viikonloppuna kotona. Hän ei usko, että harrastus tulee jatkumaan tällä tahdilla kovin pitkään.

”Haaveena on myydä jossakin kohtaa kaikki projektit pois ja ostaa Nissan GT-R -urheiluauto. Siihen saattaa mennä pari vuotta, mutta jonakin päivänä se on vielä pihassa”, mies vakuuttaa.

Julkaistu Helen 1/2015

Lue lisää aiheesta

Fiksu energiankäyttö