Artikkeli / 4.10.2017

Kerrostalojen omat latauspisteet yleistyvät

Kun taloyhtiöön perustetaan latauspisteitä, on hyvä tuntea sekä lainsäädäntöä että sähköautoilun teknistä puolta.

Teksti: Marjo Linnasalmi Kuvat: Sampo Korhonen

Helenin asiakasillassa jaettiin tietoa sähköautojen lataamisesta ja taloyhtiöiden latauspisteistä. Johtava lakimies Mia Pujals Kiinteistöliitto Uusimaasta muistuttaa, että latauspisteen perustamiseen tarvitaan taloyhtiön lupa.

Latauspisteen perustaminen voi olla joko taloyhtiön hanke tai osakkaiden oma hanke. Latauspisteet rakennetaan tavallisesti yhtiön hallinnassa oleville parkkipaikoille, jos kyseessä on taloyhtiön hanke. Taloyhtiöllä ei kuitenkaan ole velvollisuutta rakentaa latauspisteitä.

"Ennen sähköauton hankintaa kannattaa olla yhteydessä taloyhtiön hallitukseen, jotta hallitus voi selvittää, onko talossa muitakin sähköautoilusta kiinnostuneita. Latausmahdollisuus pitää pystyä tarjoamaan myös niille osakkaille, jotka saattavat lähitulevaisuudessa hankkia sähköauton", Pujals sanoo.

Asunto-osakeyhtiölain mukaan liikkeelle lähdetään tavanomaisuuden ajatuksesta: jos kaikkia osakkaita vaaditaan osallistumaan kustannuksiin, hankkeen pitää olla tavanomaiseksi katsottu.

"Esimerkiksi internet-yhteyttä ei alkuvaiheessa pidetty tavanomaisena. Tavanomaisuuden määrittelyssä Kiinteistöliitto seuraa esimerkiksi sitä, minkälaisia varusteita uusiin taloihin tulee."

Latauspistekartoitus auttaa alkuun

"Ympäristövaatimukset ja autoteollisuuden tarpeet vauhdittavat sähköautoiluun siirtymistä", Helenin kehityspäällikkö Juha Karppinen ennustaa. "Koska autonvalmistajat eivät enää pysty kehittämään dieseliä kilpailukykyisesti ympäristöystävälliseksi, satsaavat ne nyt sähköautoihin."

EU:n uuden energiatehokkuusdirektiivin odotetaan astuvan voimaan vuonna 2019 tai 2020. Jos näin käy, kiinteistöille tulee uusia velvoitteita. Niiden myötä taloyhtiöiden latauspistevalmius paranee.

Sähköautojen latauksista 90 prosenttia tehdään tällä hetkellä joko kotitalon tai työpaikan parkkipaikalla.

Merkityksellistä on myös lataamisen turvallisuus.

"Latauslaitteilta, kaapeleilta ja koskettimilta vaaditaan paljon, koska autoja ladataan pitkään", Karppinen muistuttaa.

"Sähköautoille on suunniteltu oma pistoke, koska tavalliset pistokkeet saattavat ylikuumentua. Sähköautopistoke sopii kaikille automerkeille, ja se kestää 10–20 vuotta."

Taloyhtiöt voivat olla Heleniin yhteydessä, kun taloyhtiöön suunnitellaan latauspisteiden perustamista. Juha Karppinen suosittelee Helenin tarjoamaa latauspistekartoitusta.

"Asiantuntija tulee paikan päälle ja laatii toimintasuunnitelman yhdessä taloyhtiön edustajien kanssa. Kun taloon tulee ensimmäinen sähköauto, taloyhtiössä tiedetään, miten edetä."

Kiinnostaisiko sähköauton lataus? Lue lisää.

Asiakasillassa pohdittua

Marjo Kapanen

Marjo Kapanen: "Meillä on lataushybridiauto, mutta tällä hetkellä latauspaikkoja on vähän, taloyhtiöiden latauspisteitä tarvitaan. Helenin tilaisuudessa sain hyödyllistä tietoa lataamisen tehosta ja kuormituksista."

Jarmo Laaksonen

Jarmo Laaksonen: "Minulla on pistokehybridi, mutta taloyhtiössämme on huonot latausmahdollisuudet. Aion viedä täällä saamaani tietoa taloyhtiössä eteenpäin. Autojen kehitys kiinnostaa, vaimo ei vielä uskaltanut hankkia sähköautoa, joten piti ottaa hybridi. Itse olisin halunnut jo siirtyä sähköautoon."

Joonas Suominen

Joonas Suominen: "Käytän jonkin verran sähköautoa, mutta lähinnä vuokra-autoja, niissä on laturit paikan päällä. Helenin tilaisuudessa sain tietoa lataamisen teknisestä puolesta."

Rita Haggren

Rita Haggren: ”Taloyhtiöömme tulee todennäköisesti pian ajankohtaiseksi sähköautojen lataaminen. Sain täällä erittäin paljon tietoa siitä, mistä latauspisteiden suunnittelu pitää aloittaa. Meillä ei ole vielä yhtään sähköautoa taloyhtiössä, itse harkitsen sähköauton hankkimista lähivuosina.”

Lue lisää aiheesta

Taloyhtiöt Sähköinen liikenne