Kokemuksia / 19.12.2016

Pienois­rata-­autoilua kotona

Pienoisrata-autoilun Suomen mestari Venni Pitkänen hurjastelee turvallisesti sähköradalla sisätiloissa.

Teksti: Satu Laatikainen Kuvat: Vilja Tamminen

Joskus synttäreillä roihahtaa muukin kuin kermakakun kynttilämeri. 14-vuotias Venni Pitkänen sai muutama vuosi sitten malliautoradalla vietetyissä kaverin juhlissa palon uuteen harrastukseen. Sittemmin Venni on viettänyt kaiken vapaa-aikansa pienoisrata-autoilun maailmassa.

”Omalla autoratakerhollamme Vihdin Minilandissa innostuin Scaleautoista. Niiden esikuvana ovat maailmalla tunnetut automerkit”, kertoo huippukuskiksi nopeasti kehittynyt Venni.

Vihdin malliautokerho on yksi Suomen aktiivisimmista. Koska isoilla radoilla käytetään järeitäkin sähkökytkentöjä, harrastetaan lajia aikuisten valvonnassa.

Kun ajopeli on ensiluokkainen ja kuljettajan hermot pettämättömät, menestystäkin voi odottaa. Venni ajoi ­kuluneella kaudella kaikkien aikojen nuorimmaksi Suomen mestariksi Le Mans Prototype -luokassa. Alkuvuonna hän oli neljän hengen voitokkaassa Junior Team Finlandissa, joka nappasi Scaleautoilun Pohjoismaiden mestaruuden Hyvinkäällä.

”Sama menestynyt juniorijoukko valtasi suomenmestaruuskilpailuissa sijat 1–4”, sanoo lajista itsekin innostunut ja Venniä valmentava Juha-isä.

Mestaruutensa Venni on ajanut vielä isänsä kokoamilla autoilla, mutta jatkossa nuori kuski kilpailee itse rakentamillaan kiitureilla.

”Auton kori ja peruselementit ovat valmiina, mutta sitten maalaan, hion ja teen kytkentöjä niin että kaikki toimii hienosti. Se vaatii tarkkuutta, mutta opin koko ajan uusia kikkoja.”

Sähköistä tunnelmaa kisaradoilla

Kilpailut vievät Vennin ja Juhan eri puolelle Suomea, ja kisamatkat hotelliöineen antavat harrastukseen mukavaa vaihtelua. Kilpailupäivänä autoa hienosäädetään paikan päällä juuri kisaradalle sopivaksi. Jännitystä ja adrenaliinia riittää useammankin tunnin kestävissä kilpailuissa, joissa on luokkia eri autoille ja eri-ikäisille harrastajille.

”Hyvä kuski jaksaa keskittyä ja pystyy korjaamaan virheet, jos sellaisia tulee. Jos lajissa haluaa kehittyä, on treenattava koko ajan. Maksimissaan kuukauden tauko saa tulla”, Venni kertaa.

Mestarikuski ei itse juuri päivää pidempiä pausseja pidä. Kotonaan Vennillä on pieni autorata, mutta Minilandin kisaradalle on vain muutaman kilometrin matka. Autojen rakenteluun Venni saa uppoutua perheen miesten ”luolassa”.

”Etenkin siivouspäivänä käyn etsimässä Venniä ensimmäiseksi täältä autotallista”, perheen Virpi-äiti naurahtaa.

Tulevaisuudessa Venniä polttelee rata-autoilu, johon voi saada lisenssin 16-vuotiaana. Pitkästen automiehet ottavat lajiin leikkimielistä tuntumaa omalla SEGA-autoradalla. Aikaisemmin voittamaton isä joutuu katselemaan nykyään poikansa ohjaaman auton perävaloja.

Helen Lämmityssähkö on kokonaan vesisähköä

Pitkästen koti lämpiää sähköllä ja puilla. Perhe on äskettäin tehnyt sähkösopimuksen Helenin kanssa, tuote on Lämmityssähkö, joka on 100-prosenttisesti vesivoimalla tuotettua sähköä. Autotallin harrastustilaan on suunnitteilla lisäksi ilmalämpöpumppu. Perhe hyödyntää yösähköä, ja myös lapset ovat säästäväisiä sähkön ja veden kuluttajia.

Asunto: 2001 rakennettu omakotitalo Vihdin Ojakkalassa

Asukkaina: Juha, Virpi, Venni, Ville ja Sohvi Pitkänen

Pinta-ala: asuinrakennus 158 m², autotalli 32 m²

Lämmitystapa: sähkö ja puu

Sähkönkulutus: noin 20 000 kWh vuodessa

 

Hyödynnä Sävel Mobiili! Seuraa omaa energiankulutustasi verkossa > helen.fi/asiointi

Lue lisää aiheesta

Fiksu energiankäyttö