• Heleniltä lähetetty sähköpostitse ja kirjeellä virheellisiä sähkösopimuksen sopimusvahvistuksia. Lue lisää
Sähkö

Sähköautot yleistyvät ennustettua nopeammin – sähköautojen latauspisteet hankitaan taloyhtiöihin kätevimmin ARA-avustuksella

  • Teksti: Susanna Cygnel
  • Kuvat:
  • 09.09.2020

Joka kuudes Suomessa myydyistä uusista autoista on sähkö- tai hybridiauto. Kymmenen vuoden kuluttua sähköautoja voi olla jopa 80 000 – siksi sähköautojen latauspisteitä tarvitaan taloyhtiöihin pian huomattavasti enemmän. Taloyhtiöille on vuosina 2020–2022 tarjolla avustusta sähköautojen latauspisteiden asennukseen jopa 55 prosenttia toteutuneista kustannuksista.

Täyssähköautoja ja ladattavia hybridiautoja on Suomen liikenteessä noin 40 000. Näistä täysin sähköllä käyviä on 6 000.

Hiilineutraaliustavoitteet buustaavat sähkö- ja hybridiautojen määrän kasvua. Maamme virallinen tavoite on, että vuonna 2030 Suomessa olisi rekisteröitynä 250 000 sähköautoa. Tämä luku voi kuitenkin olla reilusti alakanttiin, sillä sähköautoja on rekisteröity tänä vuonna 51 prosenttia ja ladattavia hybridejä 143 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

– Suomen tavoitteena vuodelle 2020 oli, että liikenteessä olisi 20 000 sähköautoa, mutta nythän niitä on jo kaksinkertainen määrä. Vuoden 2030 luvuista on esitetty huomattavasti isompiakin ennusteita, kuten 360 000 tai jopa 800 000, sanoo Sähköisen Liikenteen tuoteryhmäpäällikkö Katja Savola Helenistä.

Vielä kuluttaja joutuu usein odottamaan uutta autoa, mutta valmistajia kannustetaan ja ohjataan kasvattamaan sähköautojen tuotantoa. Tulevaisuudessa täyssähkö- ja hybridiautoja tulee siis yhä enemmän ja nopeammin markkinoille. Samalla niiden kuluttajahinnat laskevat.

Sähköautojen latauspiste – valmius kuntoon isojen remonttien yhteydessä

Taloyhtiöiden on pian vastattava sähköautojen määrään kasvuun ja rakentaa uusia latauspisteitä tai ainakin perusvalmiudet niihin.

– Kun perusvalmius on tehty, yksittäisten latauspisteiden lisääminen on sujuvaa, Savola kertoo.

Perusvalmius tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kiinteistön sähkökapasiteetti riittää myös tulevaisuuden lataustarpeisiin. Voi olla, että sähköpääkeskusta on tarpeen laajentaa. Myös latauspaikkojen kaapelointi on osa perusvalmiuden rakentamista.

Uudiskohteissa latauspistevalmiuksien huomioiminen onnistuu luontevasti muiden rakennustöiden yhteydessä, ja sitä myös säädöksin edellytetään.

Vanhoissa taloyhtiöissä latauspistevalmiudet kannattaa rakentaa isojen remonttien yhteydessä, kun maata muutenkin kaivetaan ja johtoja vedetään.

– Akuuttiin tarpeeseen voidaan ehkä tehdä yksittäinen piste, mutta se vain siirtää latauspisteiden rakentamista tulevaisuuteen. Hyvin todennäköisesti latauspisteitä tarvitaan pian useampi kuin yksi tai kaksi, Savola sanoo.

Ensin sähkökapasiteetin etäkatselmus, sitten asukkaiden tarpeiden kartoitus

Jokaisella taloyhtiöllä on oma perusvalmiutensa ja tarpeensa, ja lisäksi sekä sähköautoja että latauslaitteita on erilaisia. Ammattilaisten apua tarvitaan taloyhtiön latauspisteratkaisun suunnitteluun ja toteutukseen.

Hyvä tapa lähteä liikkeelle on tilata Heleniltä etäkatselmus.

Etäkatselmuksessa kartoitetaan kiinteistön sähkökapasiteettia eli esimerkiksi sitä, voidaanko kevyellä toteutuksella asentaa saman tien muutama latauspiste tai jos tarvitaan enemmän, esimerkiksi kymmenen latauspistettä, pitääkö tehdä isompia muutostöitä.

Tässä vaiheessa kannattaa myös tiedustella asukkaiden tarpeita. Maksuttoman taloyhtiön asukkaiden latauskyselyn voi ottaa käyttöön Helenin verkkosivuilla.

– Nämä ovat ensiaskeleita, joissa kartoitetaan tilanne. Seuraavaksi tehdään kohdekartoitus yhdessä Helenin asiantuntijan ja asiakkaan kanssa. Siinä mietitään tarkemmin, miten latauspisteet rakennetaan, ja siltä pohjalta Helen tekee tarjouksen. Siitä latauspisteiden toteuttaminen käytännössä alkaa, Savola kertoo.

ARA tukee taloyhtiöitä sähköauton latauspisteiden rakentamisessa

Asumisen rahoitus ja kehittämiskeskus ARA myöntää taloyhtiölle avustusta kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin, joita sähköautojen latauspisteitä varten tarvitaan.

Avustus on 45 prosenttia toteutuneista kustannuksista, mutta kuitenkin enintään 90 000 euroa. Edellytyksenä avustukselle on, että taloyhtiö rakentaa valmiuden vähintään viidelle latauspisteelle. Jos vähintään puolet latauspisteistä on teholtaan 11 kV, avustus nousee 55 prosenttiin. Avustusta voi saada myös latauslaitteiden hankintaan.

Tälle vuodelle on varattu yhteensä 5,3 miljoonan euron määrärahat.

– Kyseessä on huomattava tuki, jota myös haetaan tällä hetkellä aktiivisesti, Savola kertoo.

Avustusta voi hakea vuosina 2020–2022. Hakemus tulee jättää, ennen kuin latausinfra on rakennettu ja hyväksytysti vastaanotettu.

Avainsanat

Sähköautot, taloyhtiö

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

”Latauslaite maksoi taloyhtiöllemme alle 5 000 euroa”

Sähköautoilun suosio kasvaa vauhdilla. Helen on toimittanut latauslaitteita jo usealle tulevaisuuteen katsovalle taloyhtiölle.

8 askelta sähköauton latauspisteen hankintaan taloyhtiössä

Yhteiskäyttöön tarkoitettu latauspiste on helppo tapa vastata kasvavaan sähköautojen lataustarpeeseen taloyhtiössä.  

Sähköauton lataus taloyhtiössä yhä useamman toive – näin vältetään epäselvyydet lataussähkön laskutuksessa

Liikenne sähköistyy, ja niin sähköistyvät myös taloyhtiöiden autopaikat. Helenin latauspalvelu tarjoaa helpoimman tavan varmistaa sähköauton lataus taloyhtiössä. Edullinen etäkatselmus kertoo, montako latauspistettä taloyhtiöön voidaan asentaa.