Artikkeli / 12.4.2019

Totta vai tarua? Sähköpyörän voi ladata vaikka makuuhuoneessa

Uusi sähköpyörä kannattaa valita pitkälti samoin perustein kuin perinteinenkin pyörä. Lataaminen on yksinkertaista ja sähköpyörällä pidempikin matka taittuu helposti.

Teksti: Jani Savolainen Kuvat: Getty Images

Miten sähköpyörän lataaminen onnistuu kerrostalossa? Pitääkö pyörä tuoda omaan kämppään ladattavaksi?

Sähköpyörissä on lähes poikkeuksetta avaimella irrotettava akku, jonka voi ladata erikseen. Sitä voi ladata toimistolla tai kotona. Akun lataaminen onnistuu myös taloyhtiön pyöräkellarissa, mikäli taloyhtiön säännöt sen sallivat.

Onko sähköpyörä kallis? Paljon ylläpito maksaa?

Sähköpyörä on käytännössä tavallinen polkupyörä, johon on lisätty akku, moottori ja moottorin ohjauslaite. Tavallisesta pyörästä poikkeavat lisäkulut johtuvat näiden lisälaitteiden huollosta, ja niiden määrä taas riippuu pitkälti komponenttien laadusta. Hyvälaatuinen sähkömoottori on yleensä varsin huoltovapaa laite. Sähköpyörien hinnat lähtevät tuhannesta eurosta ylöspäin. Halvemmallakin saa, mutta hinta-laatusuhde voi olla melko huono. Jo pelkkä hyvä akku voi maksaa yli 500 euroa.

Enkö joudu enää polkemaan itse? Meneekö sähköpyöräily liikunnasta?

Moottorin avustuksella pyöräily on selvästi kevyempää kuin ilman avustusta, mutta kyllä se liikunnasta menee. Tutkimusten mukaan sähköpyörillä liikutaan selvästi enemmän kilometrejä kuin tavallisilla pyörillä, joten liikunnan kokonaismäärä ei keskimäärin ole sähköpyöräilijöillä pienempi kuin perinteisillä pyörillä liikkuvilla.

Kuluvatko sähköpyörän renkaat tavallista pyörää enemmän? Entä muut osat?

Renkaiden kuluminen ei ole juurikaan nopeampaa kuin tavallisessa pyörässä, eivätkä tavanomaiset polkupyörän renkaat muutenkaan ole kalliita. Pyörän voimansiirron osat, eli ketju ja rattaat, saattavat kulua nopeammin, jos sähköpyörä on keskimoottorista mallia.

Kuinka kauan sähköpyörän akku kestää?

Se, miten monta kilometriä yhdellä latauksella voi ajaa, riippuu paitsi akun koosta, myös käytetystä avustuksen tehosta. Avustustehoa voi lähes poikkeuksetta säätää ajon aikana - jotkut ihmiset käyttävät sitä vain apuna ylämäissä, ja toiset rullailevat jatkuvasti täydellä avustuksella.   Pyörien akuille yleensä luvataan jokin kilometrimäärä yhdelle lataukselle, mutta kannattaa huomata, että tämän lukeman saavuttaa vain hyvin pientä avustustehoa käyttämällä.

Miten sää vaikuttaa sähköpyörän käyttöön? Hyytyykö akku pakkasella tai ylikuumeneeko helteessä?

Pakkasella akut kestävät yleensä lyhyemmän aikaa. Akku ei juuri kuumene käytössä, mutta ladattaessa kyllä. Kylmää, esimerkiksi pakkasesta sisään tuotua, akkua ei saa laittaa suoraan lataukseen, vaan sen täytyy ensin antaa lämmetä huoneenlämpöön.

Pitääkö sähköpyörän akku uusia usein?

Akkujen kestävyys on noin 600–1000 latausta tyhjästä täyteen, ja päivittäisessä arkikäytössä tämä tarkoittaa 3-5 vuoden käyttöikää. Akun uusimisvälin voi laskea luvattujen lataussyklien ja oman käytön pohjalta.  

Miten sähköpyörän lataaminen konkreettisesti tapahtuu? Töpseli vain seinään?

Kyllä. Pyörän akun lataaminen on samanlainen operaatio kuin minkä tahansa kuluttajalaitteen akun lataaminen: laturin töpseli seinään ja liitin kiinni laitteeseen.

Millaisella sähköpyörällä pärjää työmatkat?

Sähköpyörän voi valita aika pitkälti samoin perustein kuin perinteisenkin pyörän. Kannattaa valita pyörä, joka on sinulle sopivan kokoinen ja jossa on mukava ajoasento. Koska sähköpyörässä on avustus, voi pyörään valita mukaan ominaisuuksia, joita ei perinteiseen pyörään välttämättä ottaisi niiden tuoman polkemisen raskauden vuoksi. Esimerkiksi paksummat renkaat.

Mikä on sähköpyöräilyssä parasta?

Sähköpyöräilyssä parasta on se, että se mahdollistaa arjen matkojen tekemisen pyörällä monille ihmisille, joilla ei muuten ole mahdollisuutta siihen. Esimerkiksi jos työmatka on niin pitkä tai mäkinen, ettei sen taittaminen perinteisellä pyörällä onnistu, niin se saattaa onnistua sähköpyörällä.

Asiantuntijana jutussa toimi pyöräliiton hallituksen jäsen ja aktiivinen sähköpyöräilijä Antti Kosonen.

Lue lisää aiheesta

Sähköinen liikenne