Sähkö

”Latauslaite maksoi taloyhtiöllemme alle 5 000 euroa”

  • Teksti: Marjukka Puolakka
  • Kuvat:
  • 09.12.2019

Sähköautoilun suosio kasvaa vauhdilla. Helen on toimittanut latauslaitteita jo usealle tulevaisuuteen katsovalle taloyhtiölle.

Pekka Ahoniemi on tyytyväinen Heleniltä taloyhtiöönsä hankittuun sähköautojen latauslaitteeseen.

Helsingin Museokadulla sijaitsevassa taloyhtiössä ei sähköauton latauslaitteen hankintaa tarvinnut kahta kertaa miettiä.

”Sähköautoilu on fiksu valinta. Meidänkin taloyhtiössämme moni on harkinnut siirtymistä siihen. Yhtiökokouksessa teimme yksimielisen päätöksen yhteiskäyttöisen latauslaitteen hankinnasta”, sanoo Bostads Ab Museigatan 3:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Ahoniemi.

Helen oli luonteva valinta latauslaitteen toimittajaksi.

”Meillä on iso luottamus Helenin tietotaitoon energia-asioissa. Helen on iso ja kokenut toimija, joka tuli tässäkin asiassa hienosti apuun.”

Etäkatselmuksen ja Helenin edustajan käynnin jälkeen taloyhtiöön päätettiin hankkia Helenin ICU EVE -latauslaite, joka mahdollistaa kahden sähköauton keskinopean latauksen samaan aikaan.

Latauslaite asennettiin sisäpihalle, jossa kaikki asukkaat voivat sitä käyttää. Asennus tehtiin samalla, kun pihakansi uusittiin. Sen alle asennettiin kaukolämpöverkon paluuveden lämpöä hyödyntävä lämmitysputkisto, joka pitää piha-alueen sulana talvella.

”Muutoksia sähköpääkeskukseen ei tarvittu, ja asennus sujui Helenin asentajilta mallikkaasti yhden iltapäivän aikana. Lataustolpan sähköjohto kulkee piha-­asfalttiin tehdyn vesitiiviin läpiviennin kautta kellarin sähkökeskukseen.”

Latauslaitetta operoi Virta-latauspalvelu, johon Helenin julkiset latauspisteet kuuluvat. Sähköautoilevilla asukkailla on Virrassa oma asiakastili, jolla he voivat käyttää sekä kotipihan latauslaitetta että Virran julkisia latauspisteitä.

Latauslaitteen kustannukset asennustöineen olivat hieman alle 5 000 euroa.

”Tämä on taloyhtiön budjetissa suhteellisen pieni menoerä. Sähköauton latausmahdollisuus on myyntivaltti, kun sähköautoileva asunnonostaja harkitsee asunnon hankkimista yhtiöstämme.”

Kaikki asukkaat ovat ottaneet latauslaitteen ilolla vastaan. Muutamalla heistä on jo sähköauto.

”Ensimmäinen askel sähköautoiluun on oma latauslaite omalla pihalla.”

Bostads Ab Museigatan 3 (As Oy Museokatu 3). Hallituksen puheenjohtaja Pekka Ahoniemi.

Helsingin Etu-Töölössä sijaitseva taloyhtiö, jossa on 16 alkuperäistä asuntoa ja viisi ullakkoasuntoa.

Vuonna 1913 valmistuneen rakennuksen on suunnitellut arkkitehti Sigurd Frosterus.

Sisäpihalle asennettu sähköautojen latauslaite on asukkaiden yhteiskäytössä.

Avainsanat

sähköautot, taloyhtiö

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Sähköautot yleistyvät ennustettua nopeammin – sähköautojen latauspisteet hankitaan taloyhtiöihin kätevimmin ARA-avustuksella

Joka kuudes Suomessa myydyistä uusista autoista on sähkö- tai hybridiauto. Kymmenen vuoden kuluttua sähköautoja voi olla jopa 80 000 – siksi sähköautojen latauspisteitä tarvitaan taloyhtiöihin pian huomattavasti enemmän. Taloyhtiöille on vuosina 2020–2022 tarjolla avustusta sähköautojen latauspisteiden asennukseen jopa 55 prosenttia toteutuneista kustannuksista.

8 askelta sähköauton latauspisteen hankintaan taloyhtiössä

Yhteiskäyttöön tarkoitettu latauspiste on helppo tapa vastata kasvavaan sähköautojen lataustarpeeseen taloyhtiössä.  

Sähköauton lataus taloyhtiössä yhä useamman toive – näin vältetään epäselvyydet lataussähkön laskutuksessa

Liikenne sähköistyy, ja niin sähköistyvät myös taloyhtiöiden autopaikat. Helenin latauspalvelu tarjoaa helpoimman tavan varmistaa sähköauton lataus taloyhtiössä. Edullinen etäkatselmus kertoo, montako latauspistettä taloyhtiöön voidaan asentaa.