Kokemuksia / 5.5.2021

Kätevä rakentaa sähköpyörän itse – Hannu on rakentanut jo useita

Akaan Viialassa asuva Hannu Alastalo ei neljä vuotta sitten löytänyt kauppojen valikoimista itselleen tarpeeksi tehokasta sähköpyörää, joten hän päätti muokata sellaisen tavallisesta polkupyörästä. Lopputuloksesta tuli niin hyvä, että vaimo ja monet kyläläiset halusivat pian samanlaisen.

Teksti: Marjaana Lehtinen Kuvat: Riina Peuhu

”Kunpa voisin ajaa pyörällä 13 kilometrin työmatkani kotoa Akaasta Lempäälään ilman, että olen perillä likomärkä hiestä. Ja kunpa voisin pyöräillä myös huonoilla talvikeleillä tuulessa ja tuiskussa, luopua perheen toisesta autosta ja vähentää liikennepäästöjä.” Tästä lähti liikkeelle ekologisesti ajattelevan Hannu Alastalon mielessä haave kunnollisesta sähköpyörästä.

Markkinoilta löytyi tuolloin teholtaan vain alle 250 watin sähköavusteisia polkupyöriä. Niissä avustus toimii ainoastaan poljettaessa ja kytkeytyy pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 kilometriä tunnissa. Alastalo halusi vähän tehokkaammalla moottorilla varustetun polkupyörän, joissa suurin teho saa olla jopa 1000 wattia. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 kilometriä tunnissa.

Haasteita pelkäämätön mies päätti sähköistää oman 28-tuumaisen hybridipyöränsä, jossa yhdistyivät maasto- ja maantiepyöräilyn hyvät ominaisuudet ja joka oli muutenkin mieleinen ajettava. Ihan kylmiltään hän ei puuhaan ryhtynyt.

– Olen harrastanut pyöräilyä noin 30 vuotta, ja sinä aikana on tullut korjailtua ja viriteltyä aika paljon pyöriä. Jonkin aikaa olin jopa töissä pyöräkorjaamossa, kun kypsyin haastavaan päätyöhöni sosiaalialan puolella. Olen koulutukseltani sosionomi ja toimin puoliaikaisesti työttömien kuntoutusohjaajana. Nyt olen muutaman vuoden tehnyt omakotitalomme tallirakennuksessa osa-aikaisesti pyörien korjaus-, huolto- ja asennustöitä, hän kertoo.

Aluksi meni kolme tuntia, nyt yksi

Ensimmäisen projektin alkaessa Alastalolla ei vielä ollut kokemusta sähköpyörien huollosta, eikä hän tuntenut niiden sielunelämää. Useita tunteja vierähti internetin ihmeellisessä maailmassa tutustuessa etu-, keski- ja takamoottorivaihtoehtoihin ja niihin liittyvään komponenttitarjontaan. Lopulta hän päätyi tilaamaan suomalaisesta nettikaupasta sähköistyssarjan, johon kuuluivat litiumakku, 750 watin keskimoottori, jarrukahvat ja ohjaustankoon kiinnitettävä pieni näyttöruutu.

21-04-29_helenfi_hannualastalo_potretti.jpg


– Paketissa tuli komponenttien mukana yksityiskohtaiset ohjeet. Ensimmäisellä kerralla minulta meni sähköistystyöhön kolme tuntia, kun piti pähkäillä ja selata ohjeita, miten asennus tehdään vaihe vaiheelta. Nykyään homma sujuu tunnissa. Haastavinta on saada johdot menemään nätisti rungon ulkopuolella, kun kaupan pyörissä johdot on yleensä vedetty rungon sisään, hän jatkaa.

Periaatteessa kuka tahansa pystyy miehen mukaan sähköistämään pyörän, sillä sarja sisältää ohjeiden lisäksi tarvittavat työkalut. Tosin ainakin keskimoottorin asennuksessa täytyy olla muutama erikoistyökalu, kuten keskiöavain, jolla vanhan keskiön saa pois.

Ihan ensimmäinen ajokerta omalla tee-se-itse-sähköpolkupyörällä jäi mieleen hauskana onnistumisena. Sittemmin Alastalo on ajanut ahkerasti sähköpyörällä edestakaisin 26 kilometrin työmatkaansa, ja ennen koronapandemiaa ja etätöitä kilometrejä kertyi mittariin noin 4 500 vuodessa. Nyt alla on jo kolmas itse sähköistetty pyörä; ajopeli on jo vaihtunut paksumpirenkaiseksi kahteen otteeseen.

– Ei ole enää tarvinnut hikisenä käydä työpaikalla suihkussa ajomatkan jälkeen. Ajaessa tulee lämmin, ja syke vähän nousee. Olen ollut sähköpyöriini todella tyytyväinen.

Vaimo halusi oman

Vaimo sitä vastoin ilmaisi tyytymättömyytensä melko varhaisessa vaiheessa. Yhdellä uimarantareissulla hän joutui seuraamaan miehensä etääntyvää selkää, kun yritti itse polkea tämän perässä kokoontaitettavalla, pienipyöräisellä ja melko tehottomalla sähköpyörällä.

– Kun palasimme kotiin, rouva ilmoitti, hän haluaa samanlaisen sähköpyörän kuin minulla, koska ei halua katsoa minun takapuoltani 150 metrin päästä, Alastalo muistelee sähköpyörä numero kahden hupaista syntytarinaa.

Sittemmin pariskunta on pysynyt tien päällä toistensa vauhdissa ja ulottanut kotiseudun tutustumisretkensä entistä kauemmas.

– Akun kesto riippuu avustustasosta, mutta yhdellä latauksella pääsee keskimäärin 50:sta 100:aan kilometriä. Akku on pikakiinnityksellä kiinni viistoputkessa, josta sen saa helposti napattua irti ja ladattua kotona tai tallissa. Lataus toimii samalla periaatteella kuin kännykässä mutta omalla laturillaan. Täysin tyhjän akun lataus kestää neljästä kuuteen tuntia.

Miksi kannattaa sähköistää tavallinen pyörä?

Tähän mennessä Alastalon verstaalta on valmistunut polkupyöriin toistakymmentä keskimoottoriasennusta, joista useimmat ovat olleet teholtaan 250 wattia. Mies ei ole itseään juurikaan markkinoinut, koska muuten kuulemma tulisi kiire. Nyt töitä riittää sopivasti.

Mutta miksi ihmeessä kannattaa muokata tavallinen pyörä sähköpyöräksi, kun niitä voi ostaa valmiina kaupasta? Uuden sähköpyörän saa jopa alle tonnilla, kun taas sähköistyssarja keskimoottorille maksaa 900–1000 euron paikkeilla plus työn osuus päälle.

– Jos asentaa jälkiasennussarjan omaan hyvään pyöräänsä ja vertaa sitä samalla hinnalla kaupasta ostettavaan sähköpyörään, saa halutun tehoisen pyörän halvemmalla, Alastalo vastaa. Samalla hän kehottaa ihmisiä rohkeammin miettimään tavallisen pyörän sähköistämistä.

Lue lisää aiheesta

Sähköinen liikenne