Suoramarkkinoinnin käytännöt

Meille on tärkeää, että asiakkaamme kokevat markkinointimme kiinnostavana ja hyödyllisenä. Suoramarkkinoinnin avulla tavoitamme potentiaalisia asiakkaita ja kerromme heille ja nykyisille asiakkaillemme uusista tarjouksista ja palveluista.

Yleisesti suoramarkkinoinnista

Suoramarkkinointi on mainontaa, jota voidaan tehdä perinteisesti tai sähköisesti. Perinteistä suoramarkkinointia on puhelimella soitettu tai kirjeenä lähetetty mainonta. Sähköistä suoramarkkinointia on esimerkiksi sähköpostilla tai tekstiviestinä lähetetty mainonta.

Perinteiseen suoramarkkinointiin ei tarvita asiakkaan ennakkoon antamaa suostumusta ja se on sallittua, jos asiakas ei ole sitä erikseen kieltänyt. Sähköinen suoramarkkinointi voi perustua kahteen käsittelyperusteeseen: asiakkaan suostumukseen ja/tai yrityksen oikeutettuun etuun.

Suoramarkkinointi Helenillä

Helen lähettää vain kohtuullisen määrän suoramarkkinointiviestejä, joiden uskomme kiinnostavan sinua.

Viestinnän sisällöstä riippuen, Helenin viestintä ei aina ole suoramarkkinointia. Asiakkaille voidaan myös lähettää viestejä muissa kuin markkinointitarkoituksissa. Esimerkiksi asiakasviestinnän avulla pidämme asiakkaamme perillä heidän asiakkuuteensa liittyvistä tuotteista ja palveluista sekä sopimusehdoista ja hinnanmuutoksista. Tällaista viestintää asiakas ei voi kieltää.

Kuluttaja-asiakkaiden (suostumukseen perustuva) suoramarkkinointi

Sähköistä suoramarkkinointia kohdistamme vain kuluttaja-asiakkaille ja muille yksityishenkilöille, jotka ovat antaneet siihen ennalta suostumuksensa.

Suostumus kerätään käyttämällä valintaruutua, jonka rastittamalla asiakas hyväksyy henkilötietojensa käsittelyn sähköistä suoramarkkinointia varten. Suostumusta pyydämme esimerkiksi ostaessasi uuden tuotteen tai palvelun, rekisteröityessäsi Helenin asiakaspalveluun sekä arvontaan tai kilpailuun osallistumisen yhteydessä. Pystyt aina myöhemmin perumaan suostumuksesi. Soittamalla asiakaspalveluumme voit myös tarkistaa suoramarkkinointiin liittyvät luvat ja kiellot.

Yritys- ja yhteisö asiakkaiden (Helenin oikeutettuun etuun perustuva) suoramarkkinointi

Yritys- ja yhteisö asiakkaiden sähköinen suoramarkkinointi perustuu Helenin oikeutettuun etuun. Toisin sanoen, Helen voi lähettää sähköpostia yksittäiselle yrityksessä ja/tai yhteisössä työskentelevälle työntekijälle hänen asemansa perusteella ilman suostumusta tilanteissa, joissa markkinoitava tuote tai palvelu liittyy hänen työtehtäviinsä tai vastuualueensa. Tällaisissa tilanteissakin yksittäisellä työntekijällä on aina kuitenkin oikeus kieltäytyä suoramarkkinoinnista.

Asiakkaan oikeus vastustaa henkilötietojensa käyttöä suoramarkkinointitarkoituksiin

Asiakkaalla on oikeus kieltäytyä vastaanottamasta sähköistä suoramarkkinointia, jolloin emme lähetä enää suoramarkkinointiviestintää.

Tiedotamme kieltomahdollisuudesta jokaisen suoramarkkinointiviestin yhteydessä.

Voit rajoittaa Helenin suoramarkkinointia:

  1. sähköpostin peruutuslinkistä,
  2. kirjautumalla Oma Helen -sovellukseen ja Omat tiedot - Asiakastiedot välilehdellä poistaa rastin suoramarkkinoinnin valintaruudusta,
  3. kirjautumalla Oma Helen -selainversioon ja Omat tietosi- välilehden asiakastiedot kohdalla poistaa rastin suoramarkkinoinnin valintaruudusta,
  4. ilmoittamalla kiellosta asiakaspalveluumme tai
  5. ilmoittamalla suoramarkkinoinnin rajoituspalveluun (https://www.asml.fi/kieltopalvelut/ koskee vain puhelinmyyntiä).

Helenin henkilötietojen käsittelystä yleisesti voit lukea täältä.