Menu

Safari 2014: Sähköpyörä porttina ekologiseen liikenteeseen

Vuoden 2014 Safari-leirin Energiafiksu Helsinki -ryhmä pohti tapoja, joilla energiafiksuista elämäntavoista tehtäisiin valtavirtaa. Tiedämme, että liikenteeseen kuluu vähintään viidennes Suomessa käytetystä energiasta ja tieliikenne aiheuttaa valtaosan liikenteen päästöistä. Energiafiksu Helsinki -ryhmä kehitti viisipäiväisen aikana idean, jolla liikenteen energiapottia ja päästöjä vähennettäisiin.

Safari 2014: Sähköpyörä porttina ekologiseen liikenteeseen

Liikkumisen muutos avaimena ilmastonmuutoksen hillitsemiseen?

Energiafiksu Helsinki -ryhmä oivalsi viikon aikana, että tapaamme liikkua paikasta toiseen on muutettava radikaalisti. Maailman öljyvarojen ehtyminen ja raaka-ainehintojen nousu pakottaa meidät kehittämään öljystä vähemmän riippuvaisia liikkumistapoja. Nykyisenkaltainen tieliikenne aiheuttaa sekä ongelmia ilmastolle että tekee ekologisen liikkumisen hankalaksi. Kaupunki fyysisenä rakenteena ei vastaa muun muassa pyöräilyn räjähtävästi kasvaneeseen trendiin. Nuoret kokevatkin polkupyöräilyn usein vaikeaksi ja joskus myös pelottavaksi. Lisäksi alueilla, joilla etäisyydet ovat pidempiä kuin keskustan alueella, skootteri on nuorilla usein polkupyörää yleisempi liikkumisväline.

Kuinka polttomoottoreiden määrää liikenteessä voitaisiin vähentää? Kuinka tehdä liikkumisesta samalla ekologisempaa sekä helpompaa? Ryhmän eri alojen asiantuntijoilta saamien tietoiskujen perusteella kestävän käyttäytymismuutoksen edellytyksenä on, että muutoksen tuloksena elämä on mukavampaa, helpompaa ja onnellisempaa. Asenteet eivät muokkaa tekoja, vaan teot muokkavat asenteita.

Yksilölliset hyödyt säteilevät laajemmalle

Sähköpyörien yleistymisen myötä vähentyvä polttomoottoripohjainen liikkuminen tekee kaupungista vähämeluisemman ja parantaa ilmanlaatua. Lisäksi kaupungin polkupyöräilymahdollisuudet oletettavasti paranisivat lisääntyneen pyöräilyn tuloksena, jolloin kaupunki myös fyysisenä rakenteena mahdollistaisi energiafiksujen elämäntapojen leviämisen.

sahkopyora_helen-011

On myös huomioitava, että Uudellamaalla työmatkojen mediaanipituus on 9,8km. Sähköpyörästä on työmatka-autoilun korvaajaksi, sillä se on auton tapaan nopea ja hietön sekä erityisesti huomattavasti autoa halvempi vaihtoehto. Sähköisen akun polkupyörään saa 400 euron hintaan eikä sen käyttö edellytä ajokorttia tai ajoneuvovakuutuksia.

Sähköavusteiset pyörät helpottaisivat myös kaupunkimme senioreiden liikkumista, puolen kilometrin kävelyn kokee vaikeaksi hieman vajaa kolmasosa yli 63-vuotiaista. Sähköavusteisen pyörän akullahan köröttelee reipasta 25 kilometrin tuntivauhtia noin 100 kilometriä kerralla. Tärkein hyöty olisi kuitenkin ekologisemmin liikkuvan sukupuolven syntyminen, joka toimisi porttina liikenteen laajemmalle ekologistumiselle.

Miten?

Mitä idea edellyttää Helsingin Energialta? Ensinnäkin sähköiseen liikenteeseen liittyvien asennetutkimusten perusteella yksi tärkeimmistä sähköauton hankkimista vähentävistä tekijöistä on latauspisteiden puute. Näin ollen latauspisteiden lisääminen olisikin omiaan lisäämään sähköisen liikkumisen edellytyksiä, myös sähköpyöräilyn. Energiafiksu Helsinki -ryhmä visioi latauspisteitä esimerkiksi koulujen pihoille sekä keskustan pyöräparkkeihin. Viimeaikaisten uutisten perusteella on syytä olettaa, että pian voimme saada sähköpyöriin ja -autoihin virtaa myös tiestä.

Toisaalta ryhmä huomautti, että monille nuorille vasta sähköpyörän tai sähköavusteisen polkupyörän kokeilu käytännössä on avannut silmät koko sähköpyöräilylle. ”Sehän oli oikeastaan aika hurjaa kyytiä”, yksi ryhmäläisistä summasi. Täten ryhmä suositteli Helsingin Energialle näkyvyyttä etenkin siellä missä nuoret jo oleskelevat: festareille, kouluihin ja kaupungille. Positiivista näkyvyyttä saataisiin myös esimerkkiä näyttämällä. Helsingin Energian työntekijät siirtyisivät myös itse sähköpyöräilyyn työmatkoillaan. Ryhmä ideoi sähköisen liikkumisen tapahtumaa Narinkkatorille, jossa Helsingin Energian energianeuvojat opastaisivat sähköpyörän käyttöön ja ihmiset voisivat testata pyöriä.

Lisäksi ryhmä suunnitteli Sähkötalon Energiatorista sähköisen liikkumisen palvelupistettä. Energiatorilla voitaisiin myydä edulliseen hintaan sähköpyörän akkuja ja neuvoa akkujen ja sähköpyörien käyttöön liittyvissä asioissa. Samalla Energiatorilla asioiva henkilö tulisi altistuneeksi Energiatorin muulle sisällölle, josta niin ikään saisi kannustavia ideoita kokonaisvaltaisesti energiafiksuun elämäntapaan.

-Energiafiksu Helsinki -ryhmä

Safari 2014 -leirillä yhteiskunnasta opitaan tekemisen kautta. Leiriläiset ovat lukiolaisia, joiden tehtävänä on viikon aikana valmistaa projekti, jolla viheliäisiä ongelmia ratkotaan käytännössä. Apua lukiolaiset saivat mukana olevilta yrityksiltä, kansalaisjärjestöiltä ja asiantuntijoilta. Leiri järjestettiin 9.–13.6.2014. Helsingin Energia on yksi Safarin kumppaneista. 

Teksti on julkaistu myös Safarin blogissa.

Vieraskynä

Vieraskynä

Blogissa julkaistaan satunnaisesti Helenin yhteistyökumppaneiden kirjoituksia. Nämä tekstit kootaan Vieraskynä-tunnuksen alle.

Vuosiarkisto

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Sähköautot lataavat!

Sähköautojen kehutaan vähentävän öljyriippuvuutta, päästöjä ja meluhaittoja. Mitä siis tekisin, jos olisin tiedostava autoilija? No hankkisin tietysti sähköauton!

Helsinkiin yli 100 000 sähköautoa?

Mikäli kaikki Helsingin yli 200 000 henkilöautoa kulkisivat sähköllä vuonna 2030, vähenisivät kaupungin hiilidioksidipäästöt lähes 0,6 miljoonaa tonnia.

Sähköisen liikenteen kehitysnäkymiä Helsingissä

Kesä on tuonut jälleen uusia sähköautoja liikenteeseen ja Helsingin katukuvaan.