Helsinkiin yli 100 000 sähköautoa?
- Teksti: Pirjo Jantunen
- 2016-12-19
Mikäli kaikki Helsingin yli 200 000 henkilöautoa kulkisivat sähköllä vuonna 2030, vähenisivät kaupungin hiilidioksidipäästöt lähes 0,6 miljoonaa tonnia.
Lisäksi sähköautoihin siirtyminen vähentäisi liikenteen aiheuttamia paikallisia, ilmanlaatuun vaikuttavia, päästöjä.
Onko täydellinen siirtyminen sähköautoihin sitten mahdollista? Tutkimusten mukaan muutoksen kustannukset olisivat suuria ja toteutus vaikeaa.
Riittääkö sähkö?
Helsingin Energian tutkimus- ja kehityspäällikkö Jussi Palolan arvioiden mukaan vuonna 2030 Helsingissä voisi olla sähköautoja 20–50 prosenttia koko henkilöautokannasta. Jos koko pääkaupunkiseudun yli 400 000 henkilöautoista puolet olisi sähköautoja, tarvittaisiin autoihin sähköä noin 250 gigawattituntia. Määrä vastaa noin viittä prosenttia Helsingin nykyisestä sähkönkulutuksesta.
Autojen määrä lisääntyy koko ajan
Tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla on sähköautoja vasta muutamia satoja. Tasaisella kehityksellä niitä voisi olla vuonna 2015 lähes pari tuhatta. Autojen määrä lisääntyy koko ajan, mikä näkyy myös Helsingin Energian kuudella sähköautojen katulatauspisteellä. ”Latausten määrä on kasvanut viimeisen vuoden aikana samalla kun sähköautojen määrä on lisääntynyt”, Jussi kertoo.
Sähköautot myös sähkövarastoja
Sähköautojen lisääntyminen vähentäisi hiilidioksidipäästöjä myös välillisesti, sillä sähköautojen akut toimivat sähkövarastoina. Akut mahdollistavat kysyntäjouston kautta aurinko- ja tuulivoiman tuotannon lisäämisen. Lue lisää sähköisen liikenteen edistämisestä nettisivuiltamme.
Kuinka paljon arvelet sähköautoja olevan Helsingissä vuonna 2030?
Avainsanat
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
- Pirjo Jantunen
- 19.12.2016
Sähköautot lataavat!
- Perttu Lahtinen
- 19.12.2016
Sähköisen liikenteen kehitysnäkymiä Helsingissä
Kesä on tuonut jälleen uusia sähköautoja liikenteeseen ja Helsingin katukuvaan.
- Vieraskynä
- 19.12.2016
Safari 2014: Sähköpyörä porttina ekologiseen liikenteeseen
Vuoden 2014 Safari-leirin Energiafiksu Helsinki -ryhmä pohti tapoja, joilla energiafiksuista elämäntavoista tehtäisiin valtavirtaa. Tiedämme, että liikenteeseen kuluu vähintään viidennes Suomessa käytetystä energiasta ja tieliikenne aiheuttaa valtaosan liikenteen päästöistä. Energiafiksu Helsinki -ryhmä kehitti viisipäiväisen aikana idean, jolla liikenteen energiapottia ja päästöjä vähennettäisiin.