Vastuullisuusraportti
Vastuullisuusraportista löydät tärkeimmät kohokohdat toimintamme vastuullisuudesta vuosi kerrallaan. Julkaisemme vastuullisuusraportin maaliskuussa.
Vastuullisuusraportti kertoo koko Helen-konsernin vastuullisuudesta ja sen johtamisesta sekä keskeisistä tapahtumista vuoden 2021 aikana.
Raportoimme vastuullisuudesta kansainvälisen yritysvastuun GRI-viitekehyksen (Global Reporting Initiative) mukaisesti soveltaen core-tasoa.
Raportin sisältö perustuu vuonna 2021 päivitettyyn olennaisuusanalyysiin ja vastuullisuusohjelmaan. Vastuullisuusohjelma perustuu Helenin keskeisten vaikutusten, sidosryhmien odotusten sekä liiketoiminnan tavoitteiden kannalta keskeisimpiin teemoihin.
Vastuullisuuden johtaminen
Vastuullisuutemme johtaminen perustuu Helenin strategiaan ja arvoihin, hallinnointi- ja ohjausjärjestelmään sekä konsernin vastuullisuuspolitiikkaan ja eettisiin toimintaperiaatteisiin.
Koska vastuullisuus on olennainen osa strategiaamme, ylintä päätöksentekovaltaa vastuullisuuteen liittyvissä kysymyksissä käyttää Helen-konsernin hallitus. Vastuullisuustyötämme koordinoi vastuullisuus ja yhteiskuntasuhteet -yksikkö. Käytännön vastuutyötä tehdään jokapäiväisessä työssä kaikissa toiminnoissamme.
Ympäristöön ja vastuullisuuteen liittyvät tavoitteemme ovat osa yhteistä strategisen johtamisen mittaristoa sekä henkilöstön ja johdon tulospalkkausta. Seuraamme tavoitteiden toteutumista kuukausittain Helenin johtoryhmässä sekä toimintojen johtoryhmissä. Helen-konsernin hallitus seuraa etenkin strategisesti keskeisiä työterveys- ja turvallisuusasioita sekä hiilineutraaliustavoitteemme kehittymistä.
Olennaiset vastuullisuusteemat
Toteutimme toukokuussa 2021 sidosryhmädialogin kaikille avoimena verkkokyselynä. Saimme yhteensä 481 vastausta. Eniten vastauksia saatiin asiakkailtamme (36 %), työntekijöiltämme (30 %) sekä helsinkiläisiltä (13 %).
Vastaajat olivat yksimielisiä siitä, että keskeisintä Helenin vastuullisuuden kehittämisessä on hiilen polttamisesta luopuminen ja uusiutuvien vaihtoehtojen aktiivinen kehittäminen. Sidosryhmämme kokivat, että tärkeimpiä toimia hiilestä luopumisen tukemiseksi ovat hukkalämmön hyödyntäminen ja energian varastointi.
Rakensimme olennaisuusarvion pohjalta vastuullisuusohjelman vuosiksi 2022–2024.
Tuotteiden ja palvelujen elinkaari
1. Uusien vähähiilisten ratkaisujen kehittäminen
2. Toimitusvarmuus
3. Asiakaskokemus
4. Toimitusketjun vastuullisuus
Hiilineutraali energiajärjestelmä
5. Hiilineutraali tuotanto, tuotteet ja palvelut
6. Investoinnit hiilineutraaliin tuotantoon
Avoimuus ja läpinäkyvyys
7. Vuorovaikutus, yhteistyö ja läpinäkyvyys
8. Vastuullisuuden johtaminen ja raportointi
Vastuullinen työnantaja
9. Työntekijäkokemus
10. Työturvallisuus ja työhyvinvointi
Luonnon monimuotoisuus
11. Vesivoima ja kalankulku
12. Lähipäästöjen minimointi
13. Bioenergian kestävvyys
Luomme arvoa vastuullisesti
Luomme toiminnallamme arvoa niin asiakkaillemme, yhteiskunnalle kuin omistajallemme Helsingin kaupungille. Pääomia tehokkaasti ja vastuullisesti hyödyntäen tarjoamme kilpailukykyistä energiaa ja hyvän digitalisoituvan asiakaskokemuksen sekä tuemme asiakkaitamme energiatehokkuudessa ja hiilineutraalisuustavoitteidensa täyttämisessä.
Pääomat
Henkilöstö
- 1015 energia-alan ammattilaista
Energialähteet
- Kivihiili
- Biomassa
- Maakaasu
- Vesi
- Aurinko
- Tuuli
- Maalämpö
- Uraani
- Hukkalämmöt
Taloudellinen
- Investoinnit hiilineutraaliin energiaan: 184 M€
- Ostot yhteensä: 985 M€
- Tase: 3 115 M€
Infrastruktuuri
- Voimalaitokset ja lämpökeskukset
- Sähköverkko
- Kaukolämpöverkko
- Jäähdytysverkko
- Energiavarastot
Kumppaniverkosto
- Polttoainetoimittajat, urakoitsijat ja palveluntuottajat
- Yhteistyö ja yhteiskehittäminen hankekumppanien ja kasvuyritysten kanssa
Aineeton pääoma
- Vahva brändi
- Aktiivinen tuotekehitys
- Sertifioidut ympäristö- ja turvallisuusjärjestelmät
- Yrityskulttuuuri
Liiketoiminta
Olemme hiilineutraali energiayhtiö vuonna 2030.
Strategia
- Rohkeampi ja ketterämpi
- Parempaa tuottoa
- Ratkaisuliiketoiminnan vahvistaminen
- Kohti hiilineutraalia energiaa
Arvot
- Maailmanluokan osaaminen
- Ihmiseltä ihmiselle
- Yhteistyön mestaruus
- Pane tuulemaan
Tuotokset ja vaikutukset
Asiakkaat
- Yli 550 000 asiakasta
- Asiakaskokemus (EPSI rating)
- Keskimääräinen keskeytysaika/asiakas: sähkö 4,7 min, kaukolämpö 2,54 h, kaukojäähdytys 1,79 h
- Toimitusvarmuus: 99,9991 %
- Taloudelliset vaikutukset
- Liikevaihto: 1318 M€
- Liikevoitto: 82 M€
- Maksetut palkat ja palkkiot yhteensä 64,1 M€
- Maksetut verot: 155 M€
Sosiaaliset vaikutukset
- Tapaturmataajuus
- eNPS työntekijäkokemus
- Start-up-verkoston tukeminen
- Yhteiskunnallinen vaikuttaminen energiamurroksessa
Tuotteet ja palvelut
- Tuotettua sähköä 5834 GWh
- Siirrettyä sähköä 4473 GWh
- Kaukolämpöä 7490 GWh
- Kaukojäähdytystä 200 GWh
- Sähköinen liikenne
- Aurinko ja tuuli
- Uudet ratkaisut
- Älykkäät kiinteistöt
Ympäristövaikutukset
- CO2 päästöt: ominaispäästöt 284 g CO2/kWh, kokonaispäästöt 2,78 milj. t CO2
- Hiilineutraalin energian osuus: 32 %