Uusiutuvan kaukolämmön toimitusehdot

Hinnat ja ehdot voimassa 19.8.2015 alkaen.

Uusiutuva kaukolämpö -energiatuote on tarkoitettu Helen Oy:n kaukolämpöverkossa olevassa kiinteistössä asuville kuluttaja-asiakkaille. Kuluttaja-asiakkaalla tarkoitetaan luonnollista henkilöä, joka hankkii tuotteen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin elinkeinotoimintaa varten.

Kuukausimaksulla asiakas saa sovitun osan kaukolämmöstä uusiutuvilla energialähteillä tuotettuna. Helen Oy varaa vuosittain tuotetta kohden 2 000 kWh:a vastaavan määrän uusiutuvilla energialähteillä tuotettua kaukolämpöä. Tuotteen tuotannon alkuperän todentamisesta vastaa Helen Oy.

Hinnoittelu

Hinnat ovat voimassa toistaiseksi. Hinnat sisältävät arvonlisäveron ja ovat kulloinkin voimassa olevan julkisen hinnaston mukaiset.

Toimitus- ja sopimusaika

Tuote on saatavilla Helen Oy:n kaukolämmön saatavuusalueella. Sopimus tehdään sähköisessä muodossa tai suullisesti. Sopimus tulee voimaan heti tilausvahvistuksen vastaanottamisesta. Vahvistus katsotaan vastaanotetuksi heti, jos se on lähetetty sähköisesti ja 7 päivän kuluessa, jos se on lähetetty postitse. Tilausvahvistuksessa mainitaan sopimuksen voimaantulon ajankohta ja se sisältää sopimuksen yksilölliset ehdot, nämä ehdot, hinnastot ja selvityksen kuluttajan huomautusajasta. Sopimus on voimassa toistaiseksi.

Irtisanomisaika asiakkaan ja Helen Oy:n puolelta on 30 päivää. Sopimus päättyy irtisanomisen tai purkamisen takia. Osapuolilla on oikeus purkaa sopimus, jos toinen osapuoli rikkoo olennaisesti sopimukseen perustuvia velvollisuuksiaan eikä oikaise rikkomusta kirjallisesti ilmoitetussa kohtuullisessa määräajassa.

Laskutus

Laskutus tapahtuu asiakkaan varsinaisen sähkösopimuksen laskutuksen yhteydessä. Mikäli asiakas ei ole Helen Oy:n sähkösopimusasiakas, tuote laskutetaan neljä (4) kertaa vuodessa. Asiakas on velvollinen maksamaan laskun siinä mainittuna
eräpäivänä. Laskun lähettämisen ja eräpäivän välillä on oltava vähintään kaksi viikkoa. Lasku lähetetään asiakkaan ilmoittamaan laskutusosoitteeseen. Asiakas on vastuussa laskun maksamisesta siitä riippumatta, mihin hän on pyytänyt laskun lähettämään. Mahdollisista myöhästyneistä maksusuorituksista Helen Oy:llä on oikeus periä korkolain mukaista viivästyskorkoa eräpäivästä lukien.

Maksullinen huomautus voidaan lähettää aikaisintaan kahden viikon kuluttua alkuperäisestä eräpäivästä. Kirjallisen maksuhuomautuksen lähettämisestä voidaan periä voimassaolevan hinnaston mukainen muistutusmaksu. Asiakas on velvollinen ilmoittamaan sopimukseen vaikuttavista muutoksista, jotka koskevat esimerkiksi asiakasta tai laskutusosoitetta tai muuta osoitetta, jota sopijapuolet ovat sopineet käytettävän Helen Oy:n lähettämien vahvistusilmoitusten, hinnanmuutosilmoitusten sekä muiden ilmoitusten lähettämiseen. Asiakas ei voi siirtää sopimusta kolmannelle osapuolelle. Helen Oy on oikeutettu siirtämään sopimuksen toiselle myyjälle. Siirrosta on ilmoitettava asiakkaalle viimeistään ensimmäisen laskun yhteydessä.

Kuluttajasuojalain mukainen peruuttamisoikeus etäkaupassa

Kuluttajasuojalain mukaan asiakkaalla on oikeus peruuttaa sopimus 14 päivän kuluessa. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä. Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi asiakkaan on ilmoitettava Helen Oy:lle (nimi, käyttöpaikan osoite, käyttöpaikan numero ja, mikäli saatavilla, puhelinnumero ja sähköpostiosoite) päätöksestään peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että ilmoitus lähetetään peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä. Kun Helen Oy on vastaanottanut peruuttamisilmoituksen, sopimus raukeaa.

Sopimusehtojen ja hintojen muuttaminen

Helen Oy:llä on oikeus muuttaa sopimusehtoja ja hintoja, jos siihen on erityistä syytä olosuhteiden olennaisen muuttumisen vuoksi tai vanhentuneiden sopimus- ja hinnoittelujärjestelyjen uudistamisen takia. Helen Oy lähettää asiakkaalle ilmoituksen siitä, miten ja mistä ajankohdasta lukien hinnat tai muut sopimusehdot muuttuvat ja mikä on muutoksen peruste. Ilmoituksessa on myös mainittava, onko asiakkaalla oikeus irtisanoa sopimus. Jos perusteena on muu syy kuin lainsäädännön muutos tai viranomaisen päätös, muutos tulee voimaan aikaisintaan kuukauden kuluttua ilmoituksen lähettämisestä. Ilmoitus lähetetään ensisijaisesti sähköisesti, mutta se voidaan lähettää myös asiakkaan laskutusosoitteeseen tai muuhun erikseen sovittuun osoitteeseen. Ilmoitus voi sisältyä esimerkiksi asiakkaalle tulevaan laskuun.

Helen Oy:llä on oikeus muuttaa hintoja ja muita sopimusehtoja siitä päivästä lukien, kun muutos tai päätös tuli voimaan, jos muutos perustuu lainsäädännön muuttumiseen tai viranomaisen päätökseen, jota Helen Oy ei ole voinut ottaa lukuun sopimusta tehtäessä. Helen Oy voi muuttaa hintoja ja muita sopimusehtoja myös sellaisen lainsäädännön tai viranomaisen päätöksen perusteella, joka on ollut sopimusta tehtäessä tiedossa, edellyttäen ettei korotus tai ehtojen muutos olennaisesti muuta sopimuksen keskeistä sisältöä. Helen Oy:llä on oikeus sellaisiin vähäisiin sopimusehtojen muutoksiin, jotka eivät vaikuta sopimussuhteen keskeiseen sisältöön.

Riitojen ratkaiseminen

Sopimuksesta johtuvat erimielisyydet käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa. Asiakkaalla on kuitenkin aina oikeus nostaa kanne Suomessa olevan kotipaikkansa käräjäoikeudessa tai viedä asia ratkaistavaksi kuluttajariitalautakuntaan.

Muut ehdot

Tuotetta on tarjolla rajoitettu määrä. Helen Oy:llä on oikeus rajoittaa myytävien tuotteiden määrä viiteen kappaleeseen kiinteistön tai huoneiston käyttöpaikkaa kohden. Mikäli Helen Oy ei pysty varaamaan uusiutuvaa kaukolämpöä 2 000 kWh:n asiakaskohtaista määrää vuodessa, sopimuksen jatkamisesta sovitaan asiakkaan kanssa erikseen.