Lämpö

Älykäs lämmönjakokeskus jakaa lämpöä tasaisesti taloyhtiön kaikkiin asuntoihin

  • Teksti: Marjukka Puolakka
  • Kuvat:
  • 24.06.2019

Kun helsinkiläisessä 24 asunnon kerrostaloyhtiössä oli aika vaihtaa vanhaksi käynyt lämmönjakokeskus, oli ratkaisuna palvelusopimus Helenin kanssa. Älykäs lämmönjakokeskus -palvelu kattaa kaiken laitteiston hankinnasta huoltoon, ja älykäs etäohjaus takaa tasaiset sisälämpötilat.

Kun päätös alykkään lämmönjakokeskuksen hankinnasta oli tehty, saapui Helenin edustaja paikan päälle tekemään sopimuksen avaimet käteen -toimituksesta. Kaikki eteni mallikkaasti ja ajallaan, Ole Arrhenius kertoo.

Helsingin Kulosaaressa sijaitsevan Asunto Oy Kyösti Kalliontie 8:n kiinteistön uuden lämmönjakokeskuksen hankinnan puuhamiehenä oli taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Ole Arrhenius. Helenin palvelussa häntä kiinnosti erityisesti kaukolämmityksen etäohjaus.

”Taloyhtiön vanhan lämmönjakokeskuksen ylläpidosta ja huollosta vastasi huoltoyhtiö. Helenin etäohjauspalvelussa tämä välikäsi jää kokonaan pois. Hankinta oli myös siinä mielessä vaivaton, ettei se tarvinnut yhtiökokouksen päätöstä, koska kyseessä on kuukausimaksuun perustuva kevyt leasingsopimus”, Arrhenius toteaa.

Helenin älykäs lämmönjakokeskus on kiinteään kuukausihintaan perustuva avaimet käteen -palvelu, jossa taloyhtiö saa käyttöönsä uuden laitteiston, huollot ja etäohjauksen ilman lisävelan ottamista. Helen vastaa laitteiston mitoituksesta, suunnittelusta, toimituksesta, asennuksesta ja käytöstä.

”Pilvipalvelualusta ja huoneistojen olosuhdeanturit mahdollistavat lämpötilojen etäseurannan ja optimaalisen säädön. Palvelu sisältää laitteiston huollot ja määräaikaistarkastukset koko sen elinkaaren ajan, jolloin taloyhtiö välttyy äkillisiltä korjaustarpeilta ja niiden kustannuksilta”, kertoo Helenin tuoteasiantuntija Sanna Käyhkö.

Vuonna 1975 rakennetun Asunto Oy Kyösti Kalliontie 8:n kiinteistön uuden lämmönjakokeskuksen hankinta lähti liikkeelle Arrheniuksen yhteydenotosta Heleniin.

”Sain lisätietoa ja keskustelin Helenin asiantuntijan kanssa siitä, mikä merkitys laitteistolla ja palvelulla olisi meidän taloyhtiölle. Kun päätös hankinnasta oli tehty, saapui Helenin edustaja paikan päälle tekemään sopimuksen avaimet käteen -toimituksesta. Kaikki eteni mallikkaasti ja ajallaan”, sanoo Arrhenius.

Sisäilmalla langaton etäseuranta

Nelikerroksisen rakennuksen sisäilman lämpötiloja seurataan kymmenen langattoman anturin avulla. Anturit on sijoitettu ylä- ja alakerrosten ja kulma-asuntojen päätyseinille siten, että niitä on kaikissa kiinteistön kuudessa erilaisessa huoneistotyypissä.

”Olin huoneistojen asukkaisiin yhteydessä ja mukana, kun Helenin asentajat kävivät asentamassa anturit. Nyt saamme tietoa taloyhtiön kaikkien asuntotyyppien lämpötiloista, jolloin asioihin on helppo puuttua. Aiemmin tämä ei ollut mahdollista”, kertoo Arrhenius.

Kiinteistön lämmitysjärjestelmästä on koko ajan saatavilla ajantasaista etätietoa, joka kertoo rakennuksen energiankulutuksesta ja jota on mahdollista hyödyntää esimerkiksi patteriverkoston tasapainotustarpeen arvioinnissa. Taloyhtiön vastuuhenkilöillä ja isännöitsijällä on pääsy tietoihin pilvipalvelussa.

Älykkään lämmönjakokeskuksen jatkuva seurantapalvelu huolehtii siitä, että kiinteistön sisäolosuhteet pysyvät optimaalisina ja tasaisina. Käyttäjille tämä tuo asumismukavuutta. Etävalvonnan avulla laitteiden korjaustarpeet huomataan ajoissa, ja korjaukset saadaan tehtyä ennen kuin asukkaat ehtivät huomata muutoksia lämpötiloissa.

Tutustu Älykkääseen lämmönjakokeskukseen

Asiantuntijamme ovat palveluksessasi

Asiantuntijamme palvelevat yritysasiakkaita niin lämpöön, jäähdytykseen kuin sähköön liittyvissä asioissa.

Ota yhteyttä