Kokemuksia / 25.4.2019

Aurinkovoimala ja sähköautojen latauspiste ovat Etolan vastaus ilmastonmuutoksen hillitsemiseen

Etolan myymälän pihalle Helsingin Suutarilassa tulee huhtikuussa latauspiste sähköautoille. Pari vuotta sitten kiinteistön katolle on rakennettu 200 kilowatin aurinkovoimala. Nämä ovat viimeisimmät Etolan ja Helenin energiakumppanuuden hedelmät.

Teksti: Jukka Nortio Kuvat: Timo Pyykkö

Etola Kiinteistöt Oy on valinnut Helenin energiakumppanikseen jo vuosikymmen sitten. Etolan 50 myymälä-, varasto- ja tehdaskiinteistöä käyttää sertifioitua, kotimaista vesi- ja tuulivoimalla tuotettua sähköä.

Helsingissä lämpöenergiana on Helenin tuottama uusiutuva kaukolämpö. Helen hyödyntää uusiutuvan kaukolämmön tuotannossa biokaasua ja puupellettejä, jotka ovat hiilidioksidineutraaleja ja uusiutuvia energianlähteitä.

”Päädyimme noin kymmenen vuotta sitten valtakunnallisessa sähkönhankinnassa yhteistyöhön Helenin kanssa. Helen on kasvattanut palveluvalikoimaansa viime vuosina ja tarjonnut meille jatkuvasti kiinnostavia uusia ratkaisuja”, Etola Kiinteistöt Oy:n toimitusjohtaja Jouni Pelkonen sanoo.

Muutama vuosi sitten Etolan ja Helenin energiakumppanuus tiivistyi entisestään.

Haaste: ilmastonmuutoksen hillitseminen

Etola Kiinteistöt alkoi miettiä aurinkoenergian hyödyntämistä vajaat kolme vuotta sitten. Taustalla on yrityksen tavoite päästä mukaan ympäristöystävällisen energian käyttöön. Pelkosen mukaan Etolan aurinkoenergiahankkeet sopivat luontevasti yrityksen liiketoimintaan ja ovat taloudellisesti kohtuullisen kannattavia.

”Haluamme hankkia kokemuksia ja oppia uusista asioista, jotta voimme ottaa niitä tarvittaessa laajemmin käyttöön”, Pelkonen sanoo.

Ratkaisu: oma aurinkovoimala

Tuloksena oli se, että Etolan Suutarilan myymälä- ja varastokiinteistön katolle rakennettiin keväällä 2017 kolmessa kuukaudessa 760 paneelin aurinkovoimala. Vanhan kiinteistön vesikatetta piti vahvistaa ennen paneelien asennusta. Myös sähkönsyöttökaapeleiden kulkuteiden sekä invertteritilan suunnittelu ja rakentaminen vaativat oman aikansa.

Helenin myyntipäällikkö Ritva Määttäsen mukaan aurinkovoimala on toteutettu pitkäaikaisena aurinkoenergian ostosopimusmallilla (PPA-malli, power purchase agreement). Siinä Helen vastaa aurinkovoimalan suorista rakennuskustannuksista ja huolehtii huollosta ja ylläpidosta. Helen myös omistaa voimalan. Etola on huolehtinut rakennuksen rakenteiden kestävyyden selvitystyöstä ja vesikatteen kunnostuksesta ennen voimalan rakentamista.

Etola on sitoutunut ostamaan kaiken voimalan tuottaman sähkön, jonka hinta on jokseenkin sama kuin Helenin muun Etolalle tuottaman sähkön. Aurinkovoimalalla Etola kattaa Suutarilan 18 000 neliön kiinteistöjen sähköstä 15 prosenttia.

Parissa vuodessa Etola on saanut runsaasti tietoa aurinkovoimalasta, mitä se vaatii rakennus- ja ylläpitovaiheessa ja minkälainen taloudellinen merkitys sillä on. Näiden kokemuksien perusteella Etolassa suunnitellaan useisiin kiinteistöihin aurinkovoimaloita.

”Kokemustemme perusteella PPA-malli on erityisesti isoissa kohteissa hyvä tapa toimia. Meillä on silloin pienempi riski, kun meidän ei tarvitse vastata järjestelmän toiminnasta”, Pelkonen sanoo.

Lopputulos: Yhteistyö tiivistyy – sähköautoille latauspiste

Huhtikuun aikana Etolan Suutarilan myymälän pihalle rakennettava sähköautojen latauspiste palvelee Etolan asiakkaita ja muita sidosryhmiä. Se viestii samaa kuin aurinkovoimala: Etola on tulevaisuuteen katsova, innovatiivinen ja vastuullinen konserni, joka osoittaa omilla toimillaan, että ilmastonmuutokseen voidaan vaikuttaa kilowatti kerrallaan.

”Uusia asioita ja toimintatapoja opitaan tekemällä eikä esitteitä lukemalla. Kun latauspiste tulee tuohon pihalle, olemme tämänkin teknologian kanssa paljon viisaampia. Seuraavien kiinteistöjen pihalle rakennettavat latauspisteet ovat taas helpompia toteuttaa”, Pelkonen sanoo.

Etolan ja Helenin pitkälle ja monipuoliselle energiakumppanuudelle on selkeät syyt.

”Helen on osoittautunut meille uudistuskykyiseksi ja -haluiseksi yritykseksi, joka toimii hyvin avoimesti meidän suuntaamme”, Pelkonen sanoo.

”Tärkeintä on kuitenkin se, että saamme henkilökohtaista, kasvollista palvelua samalta henkilöltä. Etola Kiinteistöt eivät asioi Helenin kanssa, vaan Jouni asioi Ritvan kanssa. Vastaavanlaista palvelun laatutasoa en ole nähnyt muualla.”

Lue lisää aiheesta

Yritykset