Nyhet / 28.11.2018

Helen först i Finland med att lägga till mobilbetalning bland faktureringsalternativen

Helen och MobilePay har kommit överens om ett samarbete som gör det möjligt att betala Helens elräkningar med mobilbetalning nästa år. Helen är det första företaget i Finland som tar med mobilbetalning som faktureringsalternativ.

Helens mål är att ta i bruk nya digitala tjänster och erbjuda lösningar som förenklar kundernas vardag. Elektronisk fakturering ökar med fart, och de flesta kunderna använder redan e-faktura. Mobilbetalning är ett nytt stort steg mot elektronisk fakturering, och man tror att den kommer att sprida sig snabbt under de närmaste åren.

– Helens kundkrets är heterogen: från unga som nyss flyttat hemifrån till seniorer och pensionärer. Det är särskilt ungdomarna som önskat sig mobilbetalning, berättar enhetschef Kirsi Kuusisto på Helen. – För oss på Helen är det viktigt att erbjuda kunderna ett tryggt och pålitligt betalningssätt som de själva kan välja bland flera olika alternativ.

Användningen av MobilePay blir allt mångsidigare

För MobilePay innebär samarbetet med Helen ett område till där konsumenterna kan använda betalningsappen på ett sätt som underlättar deras vardag. Helen är det första företaget i Finland som tar med mobilbetalning som faktureringsalternativ. Att betala räkningen mobilt betyder att konsumenten inte längre behöver logga in på nätbanken för att betala räkningen utan kan sköta det via MobilePay-appen på sin smarttelefon.

–Konsumenternas vardag underlättas när det finns lösningar på marknaden som kan användas för många olika ändamål. Förutom att överföra pengar har man med MobilePay redan också kunnat betala i kassor, på självbetjäningsförsäljningsställen samt i nätbutiker och appar. Med hjälp av tjänsten som Helen nu tagit i bruk går det också att betala räkningar med ett enkelt svep på smarttelefonen, säger VD Anniina Heinonen på MobilePay.

Behändig faktureringsprocess

Helen utvecklar faktureringsprocessen kontinuerligt och har byggt upp den i samarbete med partners. Intrum sköter reskontratjänster, betalningspåminnelser och indrivningstjänster samt kundtjänsten i samband med fakturering och indrivning. Förmedlingen av räkningar till MobilePay och andra faktureringskanaler sköts av PostNord Strålfors Oy. Att ta i bruk MobilePay som faktureringskanal blev aktuellt för Helen när bolaget tillsammans med sina partners byggde upp en process som gjorde det möjligt att förmedla räkningar till tjänsten.

Fakta:

  • Mobilbetalning blir ett nytt alternativ för betalning i början av 2019.
  • Tjänsten tillhandahålls av MobilePay.
  • Mobilbetalning ger också möjlighet att betala med kort, både kredit- och bankkort.
  • Helens kund kan själv välja lämpligt faktureringsalternativ: pappersfaktura, e-faktura eller mobilbetalning.
  • MobilePay är Nordens ledande plattform för mobila betalningar och störst i fråga om betalningstransaktioner i fysiska butiker och nätbutiker.
  • I Finland har i år 207 miljoner euro överförts med över 7,2 miljoner MobilePay-överföringar. Sett till användningen och antalet användare är MobilePay den ledande plattformen för mobila betalningar i Finland.
  • I januari–oktober ökade överföringarna med MobilePay i Finland med 150 % jämfört med motsvarande      referensperiod året innan.

 


Bild:
Illustrationsbild finns i Helens materialbank