Helen bland de fem bästa i internationell varumärkestävling

Det finska energibolaget Helen valdes till ett av världens bästa varumärken i energisektorns internationella varumärkestävling CHARGE i Reykjavik. Helen fick pris som ett av de fem bästa energivarumärkena i kategorin kända varumärken.

De prisbelönta varumärkena valdes ut på basis av resultaten av en expertpanel, en kundundersökning och  en opartisk analys. Helen deltog i tävlingens största kategori, kända varumärken. De övriga som premierades i denna kategori var Enmax från Kanada, Alperia från Italien och Innogy från Tyskland. Första pris gick till den tyska energijätten E.ON. 

Helen fick beröm för sin djärva förnyelseprocess och för de nya sätten att bygga varumärke. Helen bytte namn från Helsingfors Energi till Helen år 2015, och efter det har man utvecklat varumärket inom alla delområden.

I tävlingen kunde Helen lägga fram fina resultat: Helens kundnöjdhet är bland de bästa inom sektorn och kundunderlaget har nått rekordnivå med rejält över 400 000 kunder. Arbetet med att göra varumärket Helen känt och skapa en image har gett betydande resultat: på tre års tid blev varumärket 330 % bättre känt samtidigt som miljöimagen förändrades med 106 %. Helen har också blivit det hållbaraste varumärket bland finska energibolag.

– Det här var första gången vi deltog i tävlingen och det är fantastiskt att vi klarade oss så här bra bland de internationella jättarna i den tuffa tävlingen. Särskilt glädjande är det att våra kunder har gett så positiva omdömen om oss. Varumärket byggs vid alla kundkontakter och därför syns hela personalens arbete i det, säger Sanna Jääskeläinen, som ansvarar för Helens kommunikation och varumärke.

CHARGE är en global varumärkestävling för energisektorn och arrangerades i år för tredje gången. En internationell expertjury valde ut 80 energivarumärken från olika delar av världen till tävlingen, och bland dessa prisbelönades de bästa i sex olika kategorier.

CHARGE Awards delades ut vid det internationella varumärkesevenemanget CHARGE som samlar energisektorns representanter och påverkare från hela världen.

– Omvälvningen av energisektorn är tydlig och det pågår en kraftig förnyelse inom sektorn – vilket också märks i varumärkesutvecklingen. Företagen har satsat på varumärkesbyggande och marknadsföring samt på att förbättra kundupplevelsen och kundtjänsterna. I många företag har man gjort ett fantastiskt jobb och det är viktigt för utvecklingen inom hela sektorn, säger Jääskeläinen.

Läs mer om tävlingen.

 

 Logo

Publicerad: 27.09.2018 10:41

Dela: