Uutinen / 30.10.2014

Helsingin Energia varoittaa harhaanjohtavasta markkinoinnista

Helsingin Energia on saanut edelleen huolestuneita yhteydenottoja asiakkailtaan, joille on pyritty myymään sähköä puhumalla esimerkiksi ”Helsingin Energian kanssa tehtävästä yhteistyöstä”. 

Kyse on harhaanjohtavasta markkinoinnista ja virheellisen tiedon levittämisestä. Harhaanjohtavina koetut puhelut ovat asiakkaiden kertoman mukaan tehty pääasiassa Suomen Energiayhtiön toimesta.

Helsingin Energian asiakaspalvelu on saanut tämän syksyn aikana useita yhteydenottoja hämmentyneiltä asiakkailta. Heille on esimerkiksi kerrottu Helsingin Energian asiakkuuksien siirtyvän puhelinmyyjän edustamalle yhtiölle tai kuvailtu Helsingin Energian kanssa tehtävää ”yhteistyötä”. Helsingin Energia ei kuitenkaan tee myynnissä tai asiakasmarkkinoinnissa yhteistyötä minkään sähkönmyyntiyhtiön kanssa, joten kyseessä on virheellisen tiedon levittäminen.

- Myös Helsingin Energian tulevaa yhtiöittämistä Helen Oy:ksi on käytetty puhelinmyynnissä harhauttavasti hyväksi, toteaa Sähkömarkkinat-liiketoiminnan johtaja Jukka Niemi Helsingin Energialta.  - Puhelinmyynnissä on asiakkaiden kertoman mukaan kerrottu, että Helsingin Energiaa ei enää vuodenvaihteen jälkeen ole ja annettu ymmärtää, että korvaava sopimus on nyt kätevästi tarjolla. Väärinkäsityksiä puhelinmyynnissä aiheuttaa myös täysin erityyppisten sähkötuotteiden vertailu. Olemme huolissamme tilanteesta ja pahoillamme asiakkaille aiheutuvasta harmista, Niemi korostaa.

Helsingin Energian yhtiöittämisen yhteydessä kaikki voimassa olevat asiakassopimukset siirretään toimintaa jatkavan Helen Oy:n nimiin 1.1.2015 alkaen. Yhtiöittäminen ei aiheuta asiakkaille mitään toimenpiteitä, vaan Helsingin Energian palvelut ja toiminta jatkuvat entiseen tapaan Helen Oy:n nimellä.

Helsingin Energia pyytää asiakkaita edelleen ilmoittamaan asiattomasta tai harhaanjohtavasta sähkön markkinoinnista asiakaspalveluun.

Kuluttaja-lehti 6/2014: Sähkösopimus tropiikista