Uutinen / 12.5.2014

Länsimetron rakentaminen Helsingistä Espooseen etenee

Länsimetro tuo helpotusta joukkoliikenteeseen pääkaupunkiseudulla. Helsingin Energian kunnossapidolla on Länsimetrohankkeessa merkittävä asiantuntijarooli. Liikenteeseen Länsimetro päässee vuonna 2017.

Syöttöasemat varmistavat metron sähkön saannin ja häiriöttömän liikenteen metroreitillä.

- Länsimetron 13,9 kilometrin pituiselle reitille Ruoholahdesta Matinkylään tarvitaan kuusi sähkönsyöttöasemaa sekä neljä erotinasemaa huolto- ja häiriötilanteita varten, myyntipäällikkö Karl-Gustav Pihl Helsingin Energian sähköteknisestä kunnossapidosta kertoo.

Lähde: flickr.com/photos/lansimetro/sets

Länsimetrossa yli 100 000 matkustajaa päivittäin

Länsimetro on tällä hetkellä suurin infrahanke Suomessa. Länsimetro kulkee koko matkaltaan tunnelissa. Vaativassa ja massiivisessa projektissa louhitaan kaksi rinnakkaista noin 14 kilometrin pituista maanalaista tunnelia, rakennetaan kahdeksan maanalaista metroasemaa sekä 15 pystykuilua hätäpoistumista, paineentasausta, ilmanvaihtoa ja savunpoistoa varten, junien automaattinen operointijärjestelmä ja korkeimmat kansainväliset vaatimukset täyttävät turvallisuusratkaisut. Rakentamista ja huoltoa varten on louhittu 12 ajotunnelia.

Länsimetro on osa pääkaupunkiseudun ympäristötehokkaamman ja joustavamman liikenteen kehittämistä. Metro tarvitsee matkustajaa kohti vain 1/30 henkilöauton käyttämästä energiamäärästä, eikä se aiheuta pakokaasupäästöjä. Länsimetro kuljettaa yli 100 000 matkustajaa päivittäin, ja sen syöttöliikenteeseen tulee tiheä bussiverkosto. Metron uskotaan hillitsevän yksityisautoilun kasvua Etelä-Espoossa.

Lähde: flickr.com/photos/lansimetro/setsRuoholahdesta Matinkylään 16 minuutissa

Länsimetron reitin varrelle alkaen Ruoholahden asemalta rakennetaan kahdeksan asemaa Lauttasaareen ja Koivusaareen Helsingissä sekä Keilaniemeen, Otaniemeen, Tapiolaan, Urheilupuistoon, Niittykumpuun ja Matinkylään Espoossa.

Sähkönsyöttöasemat rakennetaan Lauttasaareen, Koivusaareen, Keilaniemeen, Tapiolaan, Niittykumpuun sekä Matinkylään. Erotinasemat sijaitsevat Otaniemessä, Tapiolassa, Urheilupuistossa ja Matinkylässä.
– Sähkönsyöttöasemat tulevat olemaan tekniikaltaan samankaltaisia kuin helmikuussa 2014 käyttöön otettu Vuosaaren uusi sähkönsyöttöasema, kunnossapidon projektipäällikkö Kari Rossi Helsingin Energiasta kertoo. Hän toimii Länsimetron sähkönsyöttö- ja erotinasemien hankinnan suunnittelun ja toteutuksen asiantuntijana.

Helsingin Energialla on pitkäaikainen kumppanuussuhde HKL:n kanssa metron ja raitioteiden sähkönsyöttöasemien hankinnasta, suunnittelusta ja kunnossapidosta. - Olemme jatkuvasti kehittäneet ja kasvattaneet osaamistamme yhdessä HKL:n kanssa onnistuneesti, Karl-Gustav Pihl toteaa.

Laiteasennukset käyntiin kesän kynnyksellä

- Länsimetron sähkönsyöttöasemien hankinnassa ja toteutuksessa toimin Sweco PM:n asiantuntijana. Maaliskuussa 2011 käynnistynyt hankintaohjelman tekeminen Länsimetron sähkönsyöttöasemien prosessilaitehankinnoille oli vaativa työ, Kari Rossi kertoo.

Siemens Osakeyhtiö toimittaa tasasähkösyöttöasemien 750 VDC kojeistot, muuntajat, ohjausjärjestelmän ja apusähkölaitteistot. 10/20 kV keskijännitekojeistot toimittaa Schneider.
Siemens Osakeyhtiö on jo toimittanut kaksi kolmasosaa syöttöasemien laitteistoista, ja ne on varastoitu. Loput laitteistoista toimitetaan tämän vuoden heinäkuussa.

Länsimetro suunniteltu automaattimetroksi

Helsingin metron vanha ohjausjärjestelmä oli välttämätöntä uusia, sillä se ei ollut laajennettavissa Länsimetroon. Liikenteenohjaus- ja turvalaitteita uusittaessa metro automatisoidaan, koska tämä tarjoaa perinteiseen järjestelmään verrattuna useita etuja. Automaattimetro on oleellinen osa Länsimetron sujuvaa toimintaa. Automaation tärkein etu matkustajalle on lyhentyneet vuorovälit. Myös turvallisuus paranee ja energiankulutus pienenee.

Länsimetron rakentamista varten Espoo ja Helsinki perustivat vuonna 2007 Länsimetro Oy:n. Espoo omistaa yhtiöstä 72 ja Helsinki 28 prosenttia.

Lue lisää aiheesta

Yritykset