Suomen ensimmäinen kaksisuuntainen latauspiste Helsinkiin

Suomen ensimmäinen kaksisuuntainen latauspiste asennetaan Helsingin Suvilahteen, Helenin aurinkovoimalan ja sähkövaraston yhteyteen. V2G (vehicle-to-grid) -latauspiste mahdollistaa paitsi sähköauton lataamisen, myös sen toimimisen sähkövarastona ja osallistumisen sähköjärjestelmän säätöön.

Suvilahteen tuleva julkinen kaksisuuntainen latauspiste on Helenin, Liikennevirran ja Nissanin yhteistyössä toteuttama. Vastaavanlaisia latausasemia ei tiettävästi vielä ole julkisessa käytössä muualla Euroopassa.

- V2G-latauspisteen avulla voidaan hyödyntää auton akkua osana energiajärjestelmää. Tulevaisuudessa sähköautot eivät ole enää vain verkon kuormia, vaan ne voivat toimia osana sähköverkkoa. Kaksisuuntaisen latauksen avulla sähköautojen akkuja voisi hyödyntää esimerkiksi sähköverkon häiriötilanteissa tai jo ennaltaehkäisemään häiriöitä. Helen testaa Suvilahden pilottikohteessa, miten V2G käytännössä toimii, sanoo yksikönpäällikkö Perttu Lahtinen Helenistä.

- Yhteisprojektimme Helenin ja Virran kanssa on ensimmäisen askel kohti täysin integroitua sähköautoilun ekosysteemiä Suomessa. Energianhallinnan kehitysmahdollisuudet ovat paremmat kuin koskaan, kun energia- ja autosektorit ovat yhdistymässä, ja autoilun tulevaisuus sähköistyy nopeassa tahdissa. Nissan näkee sähköauton laajemmin kuin pelkkänä kulkuvälineenä: sähköautojen akkuja voidaan hyödyntää myös liikkuvina energialähteinä, sanoo Zero emission strategy manager Jarkko Ahlbom Nissanilta.

- Sekä energia- että liikennealalla on kasvava kiinnostus hyödyntää sähköautoja osana energiajärjestelmää. Suomi on maailman johtavia maita älykkäiden sähköverkkojen palveluissa. Helenille rakentamamme palvelu on osa Virran energiayhtiöille suunnattua kansainvälistä palvelutarjoomaa, toteaa liiketoimintajohtaja Elias Pöyry Liikennevirrasta.

Tuotanto ja kulutus tasapainoon

Sähköautonomistaja voi tulevaisuudessa hyödyntää auton akkua energiavarastona kotonaan ja myös osallistua sähkömarkkinan tasapainottamiseen, josta hän voi saada hyötyä osana palvelua.

Sähköautoilijoiden osallistuminen verkon tasapainottamiseen tulee olemaan tärkeää, kun sähköautot ja toisaalta myös aurinko- ja tuulivoimalat yleistyvät. Tarvitaan siis kaiken kokoisia akkuja eli sähkövarastoja. Myös kokonaisuuksia optimoivat ohjausjärjestelmät ovat välttämättömiä, jotta sähkön tuotanto ja kulutus saadaan pysymään tasapainossa.

Julkinen latausasema on aluksi käyttäjille ilmainen

Suvilahden latauspiste on osa mySmartLife-EU-hanketta. Hankkeessa yhtenä keskeisenä tutkimus-, testi- ja tuotekehitysalustana toimii juuri Suvilahden alue, jossa sijaitsee aurinkovoimala, sähkövarasto ja pian myös kaksisuuntainen sähköautonlatauspiste.

Suvilahden V2G-latauspiste tulee olemaan julkinen latausasema, ja testivaiheessa käyttäjilleen ilmainen. V2G:n toiminnallisuus toteutetaan siten, että auton akku täyttyy sähköverkon tuennasta huolimatta. V2G-latauspiste käy ensivaiheessa Nissanin sähköautoille.

Toimittajat ovat tervetulleita tutustumaan V2G-latauspisteeseen syyskuun lopussa. Mediapäivästä lähetetään erillinen kutsu lähempänä tilaisuutta.

Faktat: Suvilahden V2G-latauspiste

  • V2G = vehicle-to-grid
  • On kaksisuuntainen. Auton akkua voi käyttää sähkövarastona, ja sitä voi ladata ja purkaa sähköverkon taajuuden ylläpitämiseksi.
  • Lataus- ja purkuteho 10 kW
  • Käy autoihin, joissa on CHAdeMO-pistoke, ensivaiheessa Nissanin sähköautoihin.
  • V2G-lataus ei vaikuta Nissanin myöntämään 8 vuoden akkutakuuseen.
  • Kaksisuuntainen latauslaite on osa hallituksen kärkihanketta älykkäiden energiavarastojen hyödyntämiseksi.

Lue lisää blogista: Uuden sukupolven latausta Suvilahteen

Lisää tietoa Suvilahden energiajärjestelmästä

Katso video Suvilahden älykkäästä järjestelmästä 

Hanke on saanut rahoitusta Euroopan unionin Horisontti 2020 tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta rahoitussopimuksen No 731297 mukaisesti.

 Sähköauton latauspiste

Havainnekuva V2G-latauspisteestä.

Julkaistu: 13.09.2017 14:34

Marina Galkin-Aalto
Viestinnän asiantuntija