Katajanokan harvinaisen sähkökatkon jälkityöt käynnissä – vastaava katko viimeksi vuonna 2010

Helsingin Katajanokalla maanantai-iltapäivänä 23.7.2018 alkanut sähkökatko päättyi 24.7. klo 01.23. Katko oli Helsingin mittapuulla poikkeuksellisen pitkä. Keskimäärin helsinkiläinen kokee puolen tunnin sähkökatkon vain joka kymmenes vuosi.

Kyseessä oli Helsingin sähköverkossa poikkeuksellinen tilanne, jossa keskijänniteverkossa ilmeni samanaikaisesti kaksi vikaa. Illan ja yön tunteina toinen vioittuneista kohdista saatiin paikallistettua, kaivettua esiin ja korjattua, minkä jälkeen sähköt palautettiin kaikille asiakkaille.

Myös toinen vikaantunut kohta on paikannettu ja korjaustyöt ovat parhaillaan käynnissä. Tämä ei enää vaikuta sähkönjakeluun, kun sähköä saadaan siirrettyä jo aiemmin korjatun reitin kautta.

Helen Sähköverkon analyysin mukaan sähkökatko aiheutui, kun keskijännitekaapelin vaurioitunut kaapelijatkos aiheutti liian suuren jänniterasituksen verkkoon, mikä edelleen aiheutti vaurion myös verkon toisessa kohdassa.

Pitkät sähkökatkot Helsingissä erittäin harvinaisia

Pitkät sähkökatkot ovat Helsingin alueella erittäin harvinaisia ja Katajanokan sähkökatko oli Helsingin mittapuulla poikkeuksellisen pitkä. Vaikutuksiltaan ja kestoltaan vastaavan tyyppinen häiriö tapahtui vuonna 2010, jolloin Kampissa ollut sähkökatko kesti yli 14 tuntia. Tällöin kyseessä oli myös tilanne, jossa verkossa oli kaksi samanaikaista vikaa.

Tyypillisesti Helen Sähköverkko pystyy vikatilanteessa palauttamaan sähköt noin tunnissa. Helsingin sähkönverkko on rakennettu rengasmaisesti, jolloin vikatilanteessa sähköt voidaan useimmiten kytkeä toista reittiä. Katajanokalla sattuneessa vikatilanteessa se ei ollut mahdollista, kun kyseessä oli kaksi samanaikaista vikaa samassa keskijänniteverkossa.

Asiakkaille automaattisesti korvaus katkosta

Helen Sähköverkko maksaa yli 12 tuntia kestäneestä sähkökatkosta asiakkaille sähkömarkkinalain mukaisesti vakiokorvauksen, joka on 10 prosenttia sähkönkäyttäjän vuotuisesta siirtopalvelumaksusta.

Asiakkaan ei itse tarvitse hakea korvausta, vaan vakiokorvaukset hyvitetään asiakkaille automaattisesti seuraavalla tai viimeistään sitä seuraavalla laskulla.

Katajanokan sähkökatko alkoi maanantaina 23.7. klo 13.22 ja vian selvitystyöt aloitettiin välittömästi. Sähkökatko koski enimmillään yli 600 asiakasta, mutta sen laajuutta saatiin illan aikana rajattua väliaikaisin kytkennöin 473 asiakkaaseen. Sähköt saatiin palautettua kaikille asiakkaille 24.7.klo 01.23.

Julkaistu: 24.07.2018 14:50

Jaa: