Merkityksellistä työtä

Rekrytoinnissa sekä työntekijän että työnantajan on tärkeää pohtia arvoja. Millaista työtä haluan tehdä? Millaisia työntekijöitä haluamme? Miten arvomme kohtaavat?

Mikä työssä on tärkeintä?

Samalla kun teollisuus ja liike-elämä ovat rakennemuutoksen myllerryksessä, etenkin nuorten työelämän arvot ovat muuttuneet.

Nuoria motivoi entistä enemmän työn merkityksellisyys ja kokemus yksilöiden ja yhteiskunnan hyvinvointiin vaikuttamisesta. Tähän on vaikuttanut mm. haastava taloudellinen ja poliittinen tilanne, ilmastonmuutos ja hupenevat luonnonvarat. On tullut aika pohtia uutta suuntaa ja työn merkitystä.

Mihin työelämä ja bisnes sitten ovat muuttumassa ja millaisia ihmisiä tarvitsemme? Myös meillä Helenissä on tätä pohdittu. Ainakin allekirjoitamme Nyt-liitteen havainnon, että kokeilukulttuuri, avoimuus ja sosiaalinen työnteko ovat lisääntymässä. Merkityksellisyyden tunne lisääntyy, kun työntekijä pääsee tekemisen ytimeen: kehittämään, innovoimaan ja vaikuttamaan.

Olemme jo kaikkea tätä, miksei sitä tiedetä?

Omasta mielestämme olemme tietenkin jo kaikkea sitä, mikä tutkimusten mukaan kiinnostaa nuoria.

• Toimimme äärimmäisen kiinnostavalla energia-alalla, joka kehittyy jatkuvasti ja missä tehdään koko ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta suuria asioita juuri nyt.
  • Olemme suomalainen high tech -yritys, josta koko Suomen sopii olla ylpeä.
  • Näymme ihmisille konkreettisesti joka päivä sähkönä ja lämpönä, kotona ja kaduilla.
  • Olemme läsnä tavallisen ihmisen arjessa.

Mikä työssä on tärkeintä?

Silti emme ole nuorten mielestä kovin seksikäs työpaikka. Missä voimme parantaa?

Meidän pitää viestiä paremmin, mihin olemme matkalla. Meidän pitää näkyä ja kertoa selkeämmin, mitä teemme. Meidän pitää päästää tulevaisuudentekijöiden äänet kuuluviin.

Positiivinen yrityskulttuuri on meille myyntivaltti työntekijämarkkinoilla, siihen pitää panostaa. Näkyvät investoinnit tutkimukseen ja kehitykseen kiinnostavat nuoria työnhakijoita. Tiedostamme myös, että olemme olleet kovin vaatimattomia työpaikkamme mainostamisessa. Tässä haluamme kehittyä.

Teemme työnantajamielikuvan kehittämiseksi yhteistyötä aiheeseen erikoistuneen Universumin kanssa. Tuloksista ja niiden analyyseista on ollut meille paljon apua.

Panostamme osaamisen kehittämiseen

Tehtävien ja osaamisen laajentaminen on myös olennainen osa työntekijöidemme urakehityksen tukemista. Työkierto on tavallista, ja se on yksi syy siihen, miksi meillä on pitkiä työsuhteita.

Työn merkityksellisyys muodostuu kuitenkin monen asian summana. Periaatteemme on, että asiantuntijoidemme työnkuvat rakentuvat henkilön osittain oman osaamisen kautta. Tällöin tehtävä muokkautuu tekijänsä näköiseksi. Se taas vie yritystämme parhaiten eteenpäin.