Danske Bank

Danske Bank hankkii konttoreissaan tarvittavan sähkön Heleniltä ja käyttää Helenin Sävel Plus -palvelua.

Danske Bank valitsi Helsingin Energian sähkön

Danske Bankilla on Suomessa on yli 1,1 miljoonaa henkilöasiakasta ja yli 100 000 yritys- ja yhteisöasiakasta. Danske Bank kuuluu suureen tanskalaiseen Danske Bank -konserniin, joka toimii 15 maassa.

Sähköinsinööri Hannu Isoniemi vastaa Danske Bankin Toimitilayksikössä sähköstä ja sähkön hankinnasta. Danske Bank hankkii konttoreissaan tarvittavan sähkön Heleniltä ja käyttää Helenin Sävel Plus -raportointipalvelua. Se näyttää 44 konttorin tarkat sähkönkulutustiedot tunnista tuntiin ja auttaa tehostamaan energiankulutusta. Eniten sähköä toimipisteissä kuluu jäähdytykseen ja valaistukseen.

”Sävel Plussan avulla pääsemme nopeasti kiinni eri toimipisteidemme tilanteisiin ja pystymme tekemään oikeita toimenpiteitä. Emme tarvitse enää arvailuja emmekä kolmen kuukauden odotteluaikaa”, Isoniemi kertoo.

Jos Sävel Plus kertoo poikkeamasta, kyseisessä konttorissa käydään paikan päällä tutkimassa, mikä voi selittää korkeaa kulutusta. Danske Bankissa onkin huomattu, että monissa konttoreissa voidaan päästä tuhansien eurojen vuosittaisiin säästöihin pelkästään pienillä toimintatapojen tarkistuksilla: tietokoneiden sulkemisella yöksi sekä jäähdytyksen ja valaistuksen säädöillä. Konsernitasolla tavoitteena on pudottaa sähkönkulutusta 20 prosentilla vuoden 2009 tasosta vuoteen 2014 mennessä.

Mittarointi innostaa koko konsernia

Isoniemen mukaan Sävel Plussan etuihin kuuluu, että se näyttää heti, miten toimenpiteet purevat. Pisteitä kertyy myös käyttöliittymän selkeydestä ja helppokäyttöisyydestä.

”Koko konsernin tasolla olemme niin innostuneita online-mittareista ja niiden seurannasta, että haluamme niitä paljon lisää”, Isoniemi toteaa.

Helen B 2/2011