Nollaako rahti biopolttoaineiden käytöstä syntyvän hyödyn?

Meiltä kysytään usein, kannattaako biopolttoaineiden käyttö ilmastonäkökulmasta, kun otetaan huomioon, että niiden kuljetuksesta aiheutuu hiilidioksidipäästöjä. Nyt kun olemme saaneet asiasta tarkemman kuvan, esitämmekin kysymyksen teille.

Arvioitaessa uusiutuvan energian lisäämisen ympäristövaikutuksia Helsingissä on laskettu, miten suuri osuus biopolttoaineiden tuomasta hyödystä menetetään kuljetusten hiilidioksidipäästöjen takia. Mikä alla olevista luvuista sinun näkemyksesi mukaan on oikein?

1) 1 %
2) 5 %
3) 10 %
4) 20 %
5) 50 %

Oikein vastanneiden kesken arvotaan Finnkinon leffalippupaketti. Aikaa vastaamiseen on 17.1. kello 12.00 asti, eli siihen mennessä tähän viestiketjuun sekä Facebook-, Twitter– ja LinkedIn-päivityksiimme vastanneet henkilöt ovat mukana kilpailussa. Kerromme vastauksen vastausajan päätyttyä ja ilmoitamme kilpailun voittajille henkilökohtaisesti.

Vuosiarkisto

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Biopolttoaineiden kuljetusten osuus päästöistä on lähellä nollaa

Kysyimme alkuviikosta, nollaavatko rahdin päästöt biopolttoaineista saatavan hyödyn.

Pitäisikö pelletit kuljettaa Salmisaareen laivoilla vai rekoilla?

Puupellettien poltto kivihiilen joukossa alkaa Salmisaaren ja Hanasaaren voimalaitoksilla vuonna 2014. Hanasaaressa pelletinpolttokokeet alkoivat jo syksyllä 2012. Myös Salmisaaressa pelletinpolttoa suunnitellaan kovaa vauhtia, jotta vuonna 2014 pellettiä voidaan polttaa 5–10 prosenttia kivihiilen joukossa.

Miten pelletin seospoltto muuttaa voimalaitoksen ilmasto- ja ympäristövaikutuksia?

Olemme yhdessä Suomen ympäristökeskuksen ja Tampereen teknillisen yliopiston kanssa tutkineet, miten Salmisaaren voimalaitoksen ympäristövaikutukset muuttuvat, kun kivihiiltä korvataan puupelletillä.