Vastuullisuusraportti

Erinomaista palvelua

Energian toimitusvarmuudesta huolehtiminen, tulevaisuuden energiaratkaisujen kehittäminen ja mutkaton palveluasenne ovat toimintamme perusta.

Helenin erinomainen palvelu

Tyytyväiset asiakkaat

Tavoitteenamme on toimialan paras asiakaskokemus. Olemmekin onnistuneet asiakaspalvelussamme hyvin, mistä kertoo vuosittain julkaistava kansainvälinen ja puolueeton EPSI Rating -tutkimus. Vuonna 2016 koko toimialan asiakastyytyväisyys pysyi aiemmalla tasolla. Helenin tulos laski hieman, mutta pysyi toimialan keskiarvon yläpuolella.

Yksityisasiakkaiden asiakastyytyväisyys, EPSI Rating -indeksi 
Lähde: EPSI Rating Finland 2016

 Helen OyToimiala
2012 74.7 72.3
2013 75.6 73.8
2014 78.5 74.0
2015 77.7 76.0
2016 76.9 75.7

Sähkön yritysasiakkaidemme tyytyväisyys pysyi entisellä, korkealla tasolla. Asiakaskyselyn mukaan Heleniä pidettiin erityisesti luotettavana ja laadukkaana toimijana. 

Uusia tuotteita ja palveluita

Kehitämme asiakkaiden tarpeisiin vastaavia tuotteita ja palveluita, jotka vähentävät kulutusta, tasaavat kulutuspiikkejä ja vähentävät hiilidioksidipäästöjä. Tarjoamme asiakkaillemme mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa tuotteiden kehittämiseen ja niiden käyttökokemuksen parantamiseen.

Vuoden 2016 aikana lanseerasimme energiansäästöön kannustavan Enne-palvelun, kuluttaja-asiakkaille suunnatun Ympäristösähkö-tuotteen sekä yrityksille suunnatun uusiutuvan kaukolämpötuotteen. Lisäksi kehitimme uuden palvelumallin kiinteistöjen aurinkosähkön tuotantoon, jossa asiakas voi kiinteistökohtaisen aurinkovoimalan sijaan hankkia osuuden Helenin aurinkosähkötuotannosta.

Kehitämme palveluitamme yhdessä kumppaneiden kanssa. Kehitimme uuden yhteistyömallin, jossa laajennamme sähköautojen latausverkostoa tuomalla yksityiset latauspisteet osaksi julkista latausverkostoa. Helenin latausasemaverkossa oli vuoden 2016 lopussa 41 asemaa. Lanseerasimme myös sähköautojen kuukausihintaiset latauspaketit, jotka tuovat sähköautoilijoille enemmän valinnanmahdollisuuksia.

Erinomaista toimitusvarmuutta

Korkean toimitusvarmuuden säilyttäminen on meille erittäin tärkeää. Huomioimme toimitusvarmuuden energian tuotanto- ja jakelujärjestelmien suunnittelussa, käytössä ja kunnossapidossa.

Energian toimitusvarmuus pysyi erinomaisella tasolla. Vuonna 2016 sähkönsiirtoasiakkaamme vuotuinen keskeytysaika lyheni 1,9 minuuttiin. Koskaan aikaisemmin ei Helsingissä ole ollut näin vähän sähkökatkoja.

Koko Suomessa sähkönjakelu keskeytyi Energiateollisuuden sähkön keskeytystilaston mukaan keskimäärin 10 minuutiksi kaupungissa asuvaa sähkönkäyttäjää kohden vuonna 2014.

Kaukolämmön keskeytysaika pysyi vuoden 2015 tasolla. Kaukojäähdytysasiakkaan keskimääräinen keskeytysaika lyheni 0,3 tuntiin. Keskeytysajan lyheneminen johtui muun muassa siitä, että uudet liittymät pystyttiin tekemään pääasiassa ilman käyttökeskeytyksiä. 

Sähkön toimitusvarmuus Helsingissä

 Asiakkaan vuotuinen keskeytysaika, minuuttia
2012 2.2
2013 3.4
2014 2.4
2015 4.1
2016 1.9

 

Lämmön ja jäähdytyksen toimitusvarmuus Helsingissä

 Lämpöasiakkaan vuotuinen keskeytysaika, tuntiaJäähdytysasiakkaan vuotuinen keskeytysaika, tuntia
2012 2.2 1.4
2013 2.6 1.9
2014 2.8 2.2
2015 2.2 1.3
2016 2.2 0.3
Jaa: