Helen Samanskaffningsel avtalsvillkor

Avtalet gäller tillsvidare. Uppsägningstiden är sex månader för vardera parten. Elpriset består av det månatliga realiserade energipriset i samanskaffningsportföljen och är känt i efterhand. Dessutom debiteras en produktspecifik grundavgift och marginal. Den el som levereras på grundval av detta avtal är en mix som producerats med förnybar energi, kärnkraft och fossila bränslen enligt produktionsmixen i Finland.

1. Avtalstid och uppsägning

Avtalet gäller tills vidare och upphör till följd av uppsägning eller hävning. Uppsägningstiden är sex månader för vardera parten. Kunden gör uppsägningen via e-post till adressen helen-sopimukset@helen.fi

Om Helen blir tvunget att häva avtalet av skäl som beror på kunden före avtalstidens utgång, har Helen rätt till full ersättning för uppkomna kostnader och förluster.

2. Mätning av elförbrukningen, elpriset och tillämpning av informationen vid faktureringen

Elen som levereras till alla Samanskaffningsel-kunders eldriftsställen anskaffas till en gemensam anskaffningsportfölj. Priset på anskaffningsportföljens prognostiserade leveransvolym säkras i förväg.

Kundens månatliga avtalspris bildas utifrån värdet på de prissäkringar som gjorts i anskaffningsportföljen för den aktuella tidsperioden samt värdet på portföljens över- eller undersäkrade del enligt spotpriset för Finland på Nord Pool. Värdet på prissäkringarna samt värdet på spotpriset för den över- och undersäkrade delen beräknas som ett månatligt medelpris på grundval av hela portföljens realiserade leveransvolym. I medelpriset ingår även Helens föränderliga elanskaffningskostnader som gäller kalendermånadsvis.

Till det månatliga medelpriset som beräknats på ovan beskrivet sätt läggs vid var tid gällande provision (c/kWh). Dessutom debiteras för varje eldriftsställe en grundavgift (€/mån), som bl.a. täcker kostnaderna för behandling av mätvärden. Beräkningen av det månatliga medelpriset görs i början av den månad som följer på leveransmånaden. Inverkan på medelpriset av den leveransvolym som motsvarar eventuella saknade mätvärden vid beräkningstidpunkten beräknas vid månadens slut. Inverkan av en eventuell prisdifferens överförs till och beaktas vid beräkningen av faktureringspriset för följande månad.

Vid var tid gällande provision och grundavgift kan ses på internetadressen www.helen.fi/sv/yhteishankintasahko

3. Ändringar i avtalsvillkoren och priserna

Inverkan av skatter, offentliga avgifter och andra härmed jämförbara avgifter på elpriserna beaktas med omedelbar verkan när de trätt i kraft. Elförsäljaren meddelar kunden om dessas inverkan på prissättningen så snart som möjligt efter att ha fått kännedom om ändringen.

Elförsäljaren kan ändra elens ursprung och verifieringen av ursprunget samt ändra avtalsvillkoren eller avtalspriserna genom att meddela kunden om saken sex månader innan ändringen träder i kraft. Helen förbehåller sig rätten att meddela om dessa ändringar i första hand via e-post eller SMS. I andra hand kan meddelande skickas till kundens faktureringsadress.

De månatliga energipriserna, spotpriset och Helens elanskaffningskostnader är föränderliga och förändringar i dem är inte sådana ändringar i priserna eller avtalsvillkoren som kunden meddelas om i förväg.

Helens föränderliga elanskaffningskostnader består av vid var tid gällande Fingrid Abp:s volymavgift för produktion och förbrukning i balanstjänsten, Fingrid Abp:s volymavgift för obalans (realiserad obalans), kostnader för anskaffning från Nordpool AS Spot samt Helen Ab:s kostnad för betalningstid. Dessutom debiteras vid var tid gällande Datahub-serviceavgiften och etableringsavgiften.

4. Övriga villkor

Detta avtal är avsett för företagskunder vilkas eldriftsställen har en sammanlagd årsförbrukning av el på högst 10 GWh. Om en kunds elförbrukning överstiger förbrukningsgränsen, förbehåller sig Helen rätten att häva avtalet.

På detta avtal tillämpas i första hand dessa villkor, därefter Helens specialvillkor för elförsäljning till företagskunder och därefter vid var tid gällande allmänna elförsäljnings- och elleveransvillkor (vid den tidpunkt då Avtalet ingås gäller EFV 2014 och ELV 2019).


Beskrivning av anskaffningsstrategin för Samanskaffningsel

Energiprognosen för den energi som omfattas av anskaffningen till Samanskaffningsel uppdateras åtminstone en gång i månaden. Den uppdaterade energiprognosen säkras enligt nedanstående strategi.

Säkringshorisonten är det innevarande kvartalet + 12 månader.
Energiprognoserna i portföljen uppdateras åtminstone en gång i månaden.
Prisrisken i fråga om energin i portföljen sprids tidsmässigt genom att man månatligen köper prissäkringar med de produkter som är tillgängliga för säkringshorisonten.

Köpbehoven beräknas månatligen och genomförs på marknaden under handelsmånaden vid de tidpunkter som portföljförvaltningsteamet vid Helens Portföljtjänster bestämmer. Besluten om säkring av portföljen styrs av behovet att genomföra köpen inom en månad medan valet av tidpunkt styrs av teknisk och fundamental analys av priserna på elderivat i fråga om grundfaktorerna.

Portföljens säkringsnivåer är lägre ju längre in i framtiden de sträcker sig. Strävan är att säkra energivolymen i portföljen för den närmaste månaden med en säkringsnivå på närmare 100 % i fråga om både system- och prisområdesdifferensen. Månatligen köps cirka 8,3 % av det prognostiserade energibehovet i hela portföljen. För de följande 12 månaderna är säkringsnivån i genomsnitt 50 % av energin i portföljen.

Tabell: Säkringsgränser innevarande kvartal + 12 månader framåt.

Tabell_Säkringsgränser_innevarande_kvartal.png

 

I portföljen tillåts +/- 10 % avvikelse från den målsatta säkringsnivån, eftersom det på marknaden inte finns produkter så att man skulle kunna hålla sig inom gränserna hela tiden (månadsprodukter 6 mån för systemprisets del och 4 mån från innevarande månad för områdesdifferensens del), och i portföljen försöker man aktivt inta en begränsad prissyn. Säkringen görs huvudsakligen med kvartalsprodukter för el. Man använder alltid de fyra följande kvartalsprodukterna. Årsprodukten kan användas vid säkring, i praktiken vid säkringar som görs i december för 12 månader framåt. Månadsprodukter för el används för att nå en säkringsnivå som ligger nära 100 %.

Målet för anskaffningsstrategin är att sprida prisrisken över de 12 följande månaderna så att anskaffningen görs varje månad med en säkringshorisont som ligger 12 månader framåt i tiden. Anskaffningsstrategin ger ett rullande 12 månaders prisskydd.

Bild: Prissäkringsprincipen i Samanskaffningsel

Bild_Prissäkringsprincipen_i_Samanskaffningsel.png

 

Helen Ab:s särskilda villkor för elförsäljning till företagskunder

1. Elnätstjänst och mätning

Elöverföringen från stamnätet till elförbrukningsplatserna ingår inte i avtalet.

Kunden ska ha separata giltiga elöverföringsavtal om elöverföring/nättjänst med distributionsnätsinnehavaren, vilket är en förutsättning för leverans av el enligt Avtalet.

Den lokala distributionsnätsinnehavaren svarar för energimätningen och mätaravläsningen.

2. Fakturering

Kundens samtliga objekt i elavtalet faktureras enligt samma medelpris, där de olika kostnadskomponenterna beaktats. På priserna läggs vid var tid gällande skatter och avgifter till den del de ska tas ut.

Faktureringen grundar sig på elförbrukningsplatsernas uppmätta elanvändning. När balansavräkningen blir klar kan den medföra ändringar i faktureringen, ändringarna i fråga faktureras enligt den inverkan de har i enlighet med uppgifter som erhållits från nätinnehavaren eller någon annan aktör som ansvarar för mätningarna (Mätansvarig).

Om det för faktureringen behövs uppgifter om elanvändningen för enskilda förbrukningsplatser eller avtal och den Mätansvariga inte automatiskt levererar dem till Säljaren, levererar Kunden uppgifterna avgiftsfritt till Säljaren.

Faktureringen sker månatligen i efterskott.

För försenade betalningar har Säljaren rätt att ta ut dröjsmålsränta enligt räntelagen från och med förfallodagen samt skäliga indrivningskostnader. Säljaren har rätt att använda sina fordringar till kvittning av eventuella motfordringar.

3. Avbrytande av elleveransen samt störningar

Om Kunden har underlåtit att erlägga en betalning som förfallit, kan Säljaren skicka en betalningspåminnelse som innehåller varsel om avbrytande av elleveransen. I avbrottsvarslet anges tidpunkten då elleveransen kommer att avbrytas, om fakturan inte har betalats i sin helhet före det. Säljaren har inte rätt att avbryta elleveransen förrän det har gått 5 vardagar sedan avbrottsvarslet skickats till den faktureringsadress som Kunden uppgett. Om det är fråga om en konkurs eller ett motsvarande likvidationsförfarande kan elleveransen avbrytas snabbare. Efter avbrottet återupptas elleveransen när Kundens samtliga förfallna fakturor inklusive räntor och kostnader har erlagts.

I vissa situationer har elnätsinnehavaren rätt att avbryta nättjänsten eller ransonera eltillförseln. Dessutom kan det i stamnätet förekomma avbrott, begränsningar, fel eller andra störningar i eltillgången eller elkvaliteten, vilka kan leda till avbrott eller begränsningar. Säljaren ansvarar inte för eventuella olägenheter eller skador som Kunden orsakats av dylika eller andra avbrott, begränsningar, ransonering, fel eller störningar i samband med elöverföringen. Säljaren är inte leveransskyldig vid driftstörningar i elnäten. Säljaren ansvarar inte för frekvens- eller spänningsvariationer.

Kunden ska underrätta den lokala distributionsnätsinnehavaren om fel eller störningar som han upptäcker.

4. Säkerheter

På Säljarens grundade krav ska Kunden ställa säkerhet under Avtalets giltighetstid. En skriftlig bekräftelse upprättas över ställandet av säkerhet.

Säljaren har rätt att använda säkerheten för betalning av sina förfallna fordringar som grundar sig på avtalet samt upplupna dröjsmålsräntor och skäliga indrivningskostnader. Om Säljaren använder säkerheten eller förskottet eller en del därav till att betala sina fordringar, har Säljaren rätt att kräva att kunden kompletterar säkerheten, om avtalsförhållandet fortgår.

5. Förbehåll för beaktande av EU:s, statsmaktens, myndigheternas eller stamnätsbolagets åtgärder

Skatter, offentliga avgifter, normer och förpliktelser som beror på nationellt förpliktande EU-förordningar, statsmaktens lagstiftningsåtgärder, myndigheternas eller stamnätsbolagets övriga åtgärder och som riktar sig mot Säljarens energianskaffning, energiöverföring, energiprissäkring eller energileverans, samt övriga ändringar som beror på ovan nämnda omständigheter och direkt påverkar Säljarens kostnader beaktas i prislistan enligt den inverkan de har.

6. Hävning av avtalet och upphörande i förtid

Vardera avtalsparten får häva avtalet helt eller delvis, om den andra avtalsparten väsentligt har försummat sina skyldigheter enligt avtalet. Dessutom får Säljaren häva avtalet, om en av Säljaren oberoende väsentlig förändring i omständigheterna, till exempel en lagändring, gör det oskäligt att fullfölja avtalet. De ekonomiska verkningarna av de gjorda fixeringarna redovisas avtalsparterna emellan enligt vad som avtalats om uppsägning i avtalet eller tjänstebeskrivningen.

Om avtalet upphör i förtid, nettoavräknas som en enda ansvarshelhet per upphörandedagen alla köp och försäljningar av fysiska leveranser mellan Avtalsparterna i vilka det hänvisas till detta Avtal eller ett uppdaterat avtal som följt på detta Avtal, innan man beräknar det slutliga ansvar som ska faktureras eller alternativt krediteras.

Vid den ovan nämnda slutredovisningen värderas alla köp och försäljningar av fysiska leveranser mellan Avtalsparterna till den faktiska dagskursen på redovisningsdagen. Om en sådan värdebestämning inte kan göras, är utgångspunkten för redovisningen det elpris som Avtalsparten kan få på marknaden för den återstående avtalsperioden, förutsatt att villkoren i övrigt är i överensstämmelse med villkoren för köp och försäljningar som ska redovisas mellan Avtalsparterna.

7. Avtalets skälighet

Utan att det påverkar vad som avtalats om hävning av Avtalet: om skäl som inte beror på avtalsparterna och som inte rimligen kunde ha beaktats när avtalet ingicks leder till ett uppenbart missförhållande mellan parterna i fråga om betalningsskyldigheterna, förhandlar avtalsparterna sinsemellan om justering av villkoren för att undanröja detta missförhållande.

8. Kundens ansvar

Kunden ansvarar ekonomiskt för de anskaffningar som gjorts i enlighet med Kundens uppdrag eller fullmakter samt för andra åtaganden som uppkommit på grundval av avtalet.

Kunden ansvarar gentemot Säljaren för den basinformation han lämnar samt för de bindande anvisningar och föreskrifter på grundval av vilka avtalet hanteras. Efter att ha upptäckt en brist i detta avtal eller i skötseln av det eller i den praxis som överenskommits är Kunden skyldig att omedelbart underrätta Säljaren om detta.

Tjänsten täcker inte förpliktelser som föranleds av REMIT-förordningen. Kunden försäkrar att han inte är REMIT-rapporteringsskyldig. Kunden ansvarar för att han för sitt vidkommande följer tillämplig lagstiftning (t.ex. skyldigheterna i REMIT-förordningen gällande insiderinformation (2011/1227/EU), Värdepappersmarknadslagen (746/2012), MAR-förordningen (2014/596/EU)).

Kunden försäkrar att han inte drar nytta av eller yppar insiderinformation som rör elmarknaden och inte heller försöker snedvrida elmarknaden till exempel genom vilseledande köp- eller säljuppdrag.

9. Säljarens ansvar

Säljaren utför det uppdrag han fått i egenskap av expert med den yrkeskunskap som krävs, objektivt och med iakttagande av god sed samt med beaktande av de gemensamt satta målen. Säljaren måste både ekonomiskt och annars hålla sig oberoende av faktorer som kan ha en störande inverkan på Säljarens objektivitet. När ett uppdrag gäller Säljarens egen, Kundens eller någon tredje parts fördel så att objektiviteten vid behandlingen av ärendet kan bli lidande av detta, är Säljaren skyldig att underrätta Kunden om detta. Säljarens personal kan få resultatpremier som grundar sig på Säljarens eller någon av Säljarens enheters eller affärsområdens sammanlagda resultat. Personalens lön är inte direkt beroende av enskilda prisfixeringsåtgärder som sköts av Säljaren eller av företag som tillhör samma koncern.

Efter att ha upptäckt en brist i anskaffningstjänsten eller i den praxis som överenskommits för att genomföra den är Säljaren skyldig att omedelbart underrätta Kunden om detta.

Säljaren garanterar inte att hans prognoser och analyser realiseras, utan ger dem som en åsikt och rekommendation på grundval av de vid var tid rådande omständigheterna och portföljens status. Säljaren ansvarar inte för åtgärder som vidtagits på grundval av dem och inte heller för indirekt eller medelbar skada som åtgärderna orsakat.

Säljaren ansvarar gentemot Kunden för eventuella direkta skador som denna lidit på grund av Säljarens avtalsbrott. Säljarens ansvar i avtalsbrottssituationer täcker endast det skadestånd som överenskommits i denna punkt och övriga påföljder som uttryckligen överenskommits i avtalet, men inga andra påföljder.

Säljarens maximala skadestånd är beloppet av de tjänsteavgifter som Kunden betalat till Säljaren enligt detta avtal under de senaste 12 månaderna. Skadeståndet överstiger dock inte 10 000 euro. Säljaren ansvarar inte för indirekta eller medelbara skador, så som utebliven vinst, eller för skada som beror på någon annan skyldighet enligt avtalet, eller för någon annan svårförutsebar skada eller för skada till den del Kunden har bidragit till uppkomsten av skadan eller försummat att vidta sådana åtgärder som rimligen kan förväntas av honom för att förhindra, avvärja eller begränsa skadan.

Ansvarsbegränsningar som gäller Säljarens ansvar tillämpas dock inte på skador som Kunden orsakas genom uppsåt eller grov vårdslöshet från Säljarens sida. Kunden ska framställa sina eventuella anspråk på Säljaren angående avtalsbrottet utan dröjsmål.

10. Oöverstigligt hinder (Force Majeure)

Säljaren har rätt att vid oöverstigligt hinder begränsa tjänsten enligt detta avtal eller helt avbryta eller skjuta upp den.

Som oöverstigligt hinder anses en händelse som Säljaren inte har kunnat förhindra med iakttagande av skälig aktsamhet och som omöjliggör eller väsentligt försvårar Säljarens elleverans enligt avtalet eller gör den annars oskälig.

Oöverstigliga hinder är bl.a. krig, terrordåd, inre oroligheter, ofog, sabotage, explosion, brand, översvämning, kraftig storm eller andra exceptionella väderförhållanden, allmänt avbrott i trafiken, strejk eller arbetsnedläggelse i en nyckelgrupp, lockout som utlysts av en arbetsgivarorganisation, myndighetsåtgärder, väsentliga avbrott eller störningar i elproduktionen, elnätsverksamheten eller den gränsöverskridande elöverföringen eller i leveranserna eller distributionen av nyttigheter, frakt, energi, bränsle eller råvaror, eller någon annan ovanlig orsak med lika betydande verkningar.

Som oöverstigligt hinder anses också bränslebrist som beror på ovan nämnda orsaker samt sådana skador på kraftproduktions- eller kraftsystemet som man med de krav på säker elleverans som allmänt tillämpas i de nordiska kraftsystemen inte rimligen har kunnat förbereda sig på. Säljaren ska omedelbart underrätta Kunden när ett oöverstigligt hinder dyker upp och när det har undanröjts.

11. Konfidentialitet och sekretess

Avtalsparterna förbinder sig att behandla material och uppgifter som de fått av varandra konfidentiellt samt att inte använda dem för några andra ändamål än vad avtalet eller myndigheterna förutsätter.

Avtalsparterna ser inom sina respektive ansvarsområden till att författningar och myndighetsföreskrifter angående dataskydd eller övrig sekretess beaktas. Avtalsparterna har rätt att lämna sina branschorganisationer ospecificerad statistisk information. Avtalsparterna förstår att denna avtalshelhet inte innehåller andra personuppgifter än kontaktpersonernas kontaktinformation.

Kunden förbinder sig att inte lämna ut material (inkl. analyser och rapporter) och information som Kunden fått eller yppa dess innehåll för tredje part, inbegripet elförsäljare, konsulter eller andra tillhandahållare av en tjänst som motsvarar en elportföljhanteringstjänst. Kunden förbinder sig att hemlighålla innehållet i detta avtal.

Sekretesskyldigheten omfattar inte material och information (i) som är allmänt tillgängligt eller annars offentligt, (ii) som avtalsparten lagligen har fått från tredje part utan sekretesskyldighet, (iii) som avtalsparten lagligen innehade utan sekretesskyldighet innan materialet eller informationen erhölls från den andra avtalsparten eller dennes företrädare, (iv) som avtalsparten självständigt har utvecklat utan att utnyttja konfidentiellt material som erhållits från den andra avtalsparten eller dennes företrädare eller (v) som måste yppas med stöd av lagstiftning, myndighetsföreskrifter eller börsregler, förutsatt att man i förväg förhandlat med den andra avtalsparten om detta. Avtalsparternas sekretesskyldighet fortsätter också i fem års tid efter att avtalet upphört att gälla.

Kunden samtycker till att Säljaren får använda Kundens namn, elleveransens omfattning samt kundrelationens längd som referensinformation vid marknadsföring av motsvarande tjänster.

12. Immateriella rättigheter

Äganderätten, upphovsrätten, varumärkesrätten och alla övriga immateriella rättigheter till det levererade materialet samt materialet i onlinetjänsten tillhör Säljaren, om inget annat angetts. Utan Säljarens skriftliga samtycke har Kunden inte rätt att använda planer, rapporter, filer eller övriga resultat av intellektuell verksamhet för något annat objekt eller ändamål än vad som förutsatts i avtalet och inte heller rätt att lämna ut dem i någon som helst form till tredje part.

13. Överföring av avtalet till tredje part

En avtalspart får inte överföra avtalet till tredje part utan den andra avtalspartens skriftliga samtycke. Samtycke behövs dock inte i det fall att Säljaren bolagiserar den affärsverksamhet som ansvarar för säljarens elförsäljning eller portföljförvaltning eller den del av affärsverksamheten som man vill överföra avtalet till.

14. Avgörande av meningsskiljaktigheter och tillämplig lag

Strävan är att avgöra eventuella meningsskiljaktigheter om avtalet genom förhandlingar.

En avtalspart som så önskar har rätt att föra tvister angående avtalet till en skiljenämnd för slutligt avgörande, ifall avtalsparterna inte når enighet inom fem Bankdagar från det att den ena avtalsparten har inlett ovan nämnda förhandlingar. Tvister angående Avtalet avgörs slutligt genom skiljeförfarande med en skiljeman i enlighet med Centralhandelskammarens regler för skiljeförfarande. Skiljeförfarandet hålls i Helsingfors och språket vid förfarandet är finska. Sekretess enligt punkten ”Konfidentialitet och sekretess” är också tillämplig på skiljeförfarandet samt på information som lämnats under skiljeförfarandet och på skiljeförfarandets resultat.

Meningsskiljaktigheter angående räkningar behandlas emellertid i tingsrätten på Kundens hemort.

På Avtalet och dess bilagor tillämpas finsk lagstiftning utan beaktande av eventuella rättsprinciper som skulle kunna leda till tillämpning av något annat lands lagstiftning.