Menu

Kotien asiakaspalvelu

Usein kysyttyä

Mietitkö miksi saat kaksi sähkölaskua? Entä miten tehdä sähkösopimus uuteen kotiin? Katso vastaukset yleisimpiin kysymyksiin tai ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Voit hoitaa monia asioita myös sähköisesti

Sähkösopimusasiat

Jos et ole vielä Helenin asiakas, vaihda meille ja tee edullinen sähkösopimus kanssamme. Hoidamme myyjänvaihtoon liittyvät asiat puolestasi, eikä sinun tarvitse olla yhteydessä vanhaan myyjään.

Voit tehdä muutokset kätevästi lomakkeella. Muistathan ilmoittaa uuden laskutusosoitteen, uuden sukunimesi tai vastaavan muutoksen meille, sillä maistraattiin tai postiin tehdyt muutokset eivät päivity asiakastietoihimme.

Siirry lomakkeelle

Jos sähkösopimuksesi on määräaikainen, jatkamme muuttaessasi sähkösopimustasi uudessa osoitteessa samaan hintaan sopimuskauden loppuun asti.

Saat uuden tarjouksen noin kuukautta ennen nykyisen sopimuskauden päättymistä.

Sähkösopimukset ovat osoitekohtaisia. Sinulla voi olla samanaikaisesti voimassa useampia sähkösopimuksia eri osoitteissa. Saatat tarvita sähköä kahdessa paikassa, jos vaikka remontoit uutta asuntoa, mutta asut vielä vanhassa osoitteessasi.

Tee sähkösopimus uuteen asuntoosi viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Näin varmistat, että muuttopäivänä sähköt on kytketty. Aloita uusi sopimus siitä päivästä, jolloin haluat sähköntoimituksen alkavan. Ilmoita meille myös päivämäärä, jolloin vaihdamme laskutusosoitteesi. Vanha sopimuksesi päättyy vasta, kun päätät itse sopimuksesi tai uusi asiakas tekee osoitteeseen sopimuksensa. Päätä vanha sopimuksesi siihen päivään, kun muutto ja loppusiivous on hoidettu.

Sähköt katkeavat kohteesta sopimuksen päättyessä, jos uuden asiakkaan sopimusta ei ole tehty.

Jos olet muuttamassa, voit irtisanoa vanhan sopimuksesi samalla, kun teet sopimuksen uuteen osoitteeseen.Tee uusi sopimus uuteen kotiin sähkökaupassa

Jos et tarvitse uutta sopimusta, irtisano sopimuksesi soittamalla asiakaspalveluumme tai täyttämällä irtisanomislomake.

Siirry yrityksen sähkösopimuksen päättämiseen.

Kysyttävää sähkölaskusta

Sähkön siirto ja sähkön myynti on eriytetty toisistaan. Paikallinen verkkoyhtiösi vastaa sähkön siirrosta ja laskuttaa siitä omalla laskullaan ja valitsemasi sähkön myyjä lähettää oman laskunsa myydyn sähkön osalta. Poikkeuksena tästä tarjoamme helsinkiläisille Helenin sähkön myynnin asiakkaille yhdistetyn laskun Helen Sähköverkon kanssa. 

Video: Mistä sähkön hinta muodostuu

Tavallisin laskutusväli sähkölaskuilla on kolmen kuukauden välein lähetettävä lasku. Sähkölämmitteisen talouden laskutustiheys on kätevä pitää kuukausittaisena, jotta yksittäinen lasku ei muodostu liian suureksi. Jos sähkölaskusi laskutustiheyttä olisi mielestäsi hyvä muuttaa, voit tehdä sen kirjautumalla asiointipalveluumme. Vaihtoehtoina on 2, 4, 6 tai 12 laskua vuodessa.

Kirjaudu asiointipalveluun

Voit vaihtaa sähkölaskusi maksupäivää asiointipalvelussamme. Maksupäivän siirto-toiminto on käytettävissäsi asiointipalvelussamme, jos maksuhistoriasi on kunnossa ja sinulla ei ole erääntyneitä laskuja rästissä. Jos siirto-toimintoa ei näy asiointipalvelussamme, kysy siirtomahdollisuutta puhelimitse. Siirron voi tehdä alkuperäisen laskun eräpäivään ennen laskun erääntymistä. Maksumuistutuksen eräpäivää ei voi siirtää.

Maksupäivän voi siirtää veloituksetta kerran vuodessa. Seuraavilla kerroilla yli 14 päivän maksupäivän siirrosta veloitetaan asiointipalvelun kautta tehtynä 2 euroa, puhelimitse 5 euroa. Jos käytössäsi on e-lasku, tee muutos maksupäivään myös verkkopankissasi. Suoramaksulaskun maksupäivää ei voi siirtää. Viivästyskorko peritään alkuperäisen eräpäivän jälkeen maksetuista laskuista.

Kirjaudu asiointipalveluun

Voit tehdä e-laskusopimuksen omassa verkkopankissasi. Helenin laskun tilausta varten tarvitset laskustamme viitenumeron.

Lue lisää e-laskusta

Helen toimittaa sähkö- ja kaukolämpölaskuja myös Postin Netposti-palveluun. Sopimuksen Netpostin käytöstä teet Postin kanssa. Netpostiin voit ohjata muutoin kirjepostissa tulevat laskumme.

Lue lisää Netposti-palvelusta

Lähettämässämme sähköpostissa on https-linkki, jonka avaamalla pääset katsomaan laskuasi, sekä tulostamaan ja tallentamaan laskun halutessasi. Linkissä palvelimen osoite on arved.ee. Linkki on voimassa 30 päivää. Mikäli et avaa linkkiä 7 päivän aikana, lähetämme sinulle postitse kopion laskusta. Muista pitää laskutusosoitetietosi ajan tasalla.

Tarkista myös oman sähköpostisi roskapostilaatikko, eteenkin kun kyseessä on ensimmäinen sähköpostilaskusi tai muutat e-mail osoitetta. Asiakkaidemme mukaan eteenkin Gmail-osoitteista laskuja on suodattunut roskapostilaatikkoon. Suosittelemme e-laskun käyttöä sähköpostilaskun sijaan!

Kodin energiankäyttö vaihtelee vuodenaikojen mukaan. Pimeään vuodenaikaan vietämme enemmän aikaa kotona, jolloin valojen ja laitteiden käyttö lisääntyy; kestitsemme ystäviä, saunomme. Ilmojen viiletessä kylpyhuoneen lattialämmitys ja koneellinen ilmanvaihto käyttävät enemmän energiaa. Etäluettavien mittareiden myötä myös sähkölaskutus on ajantasaista, joten sähkölaskujen loppusummatkin vaihtelevat toteutuneen käytön mukaan. Voit seurata sähkön kulutusta tunneittain asiointipalvelussa.

SÄHKÖENERGIA
Sähköenergialla tarkoitetaan laskussa sähkön myyjän toimittamaa energiaa ja palvelua. Laskutettavan energian määrä perustuu yleisimmin laskutusjakson aikana käytettyyn sähkön määrään (kWh).

SÄHKÖNSIIRTO
Sähkönsiirron tuottaa paikallinen sähköverkkoyhtiö. Helsingissä se on Helen Sähköverkko Oy. Sähköverkon tehtävänä on siirtää voimaloissa tuotettu sähkö sähkönkäyttäjille. Sähköverkkoa ylläpidetään sähkönsiirtotuotteen maksuilla. Siirtohintojen kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto.

SÄHKÖVERO
Sähköveroa maksetaan sähkön kulutuksesta. Vero muodostuu sähkön valmisteverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Sähköverkkoyhtiö laskuttaa sähköveron asiakkaalta siirtomaksun yhteydessä ja välittää sen edelleen valtiolle.

KWH Kilowattitunti
Wattitunti (tunnus Wh) on energian yksikkö, joka vastaa watin tehoa tunnin ajan. Sähköenergian määrää mitattaessa käytetään yleensä kilowattituntia (tunnus kWh), joka on 1 000 wattituntia.

Katso video: Mistä sähkön hinta muodostuu?

Sähkön hinta jakautuu kolmeen osaan: sähköenergiaan, sähkön siirtopalveluun ja veroihin. Siirtohinnan yhteydessä veloitetaan sähkövero.Lisäksi siirtohinnan ja myyntihinnan yhteydessä veloitetaan arvonlisävero. Verojen osuus koko sähkölaskusta on yli kolmannes. Sähkön siirtohinta koostuu useasta eri tekijästä. Siirtomaksulla ylläpidetään sähköverkkoa ja rahoitetaan investoinnit uuteen sähköverkkoon. Siirtomaksu kattaa myös sähkön kulutuksen mittaamisen. Siirtomaksuista maksetaan myös korvaus valtakunnallisesta sähkön siirrosta ja sillä katetaan sähköverkon häviökustannukset.

Esimerkki sähkölaskun jakaantumisesta kerrostalokodissa, jossa sähkönkulutus on noin 2 000 kWh/vuosi.

Meiltä saat aina edullista sähköä. Tutustu suosituimpiin tuotteisiimme ja vertaa Helenin sähkön hintaa muiden Suomen sähköyhtiöiden keskiarvohintaan.

kysyttävää kaukolämpölaskusta

Kaukolämmön laskutus perustuu toteutuneeseen energiankulutukseen ja kiinteään vesivirtamaksuun. Katso lisätietoa laskutuksesta.

Tutustu hintoihin ja esimerkkilaskelmiin. Mikäli olet jo liittynyt, voit tarkastella käyttökustannuksiasi Sävel Plus -palvelussa.

Kaukolämpöenergiaa kuluu tilojen lämmitykseen, lämpimän käyttöveden lämmitykseen sekä ilmanvaihtoon. Osa lämpöenergiasta siirtyy esimerkiksi ikkunoiden ja ovien kautta lämpöhäviöiksi.

Oman kotisi lämmönkulutusta voit seurata Sävel Plus -palvelussamme, jonne pääset kirjautumaan kaukolämpölaskustasi löytyvillä mittari- ja kulutuspistenumeroilla. 

Sävel Plus, Sävel Mobiili ja asiointipalvelu

Voit seurata sähkön käyttöäsi jopa tunneittain Sävel Plus -palvelussamme. Siellä voit myös vertailla kulutustasi muihin vastaaviin asuntoihin.  Syötä ”vertaile”-kohdassa haluamasi ”asetukset” muistiin.

Sävel Plus -palvelussa näkyy käyttäjän kaikki sopimukset, mukaan lukien päättyneet sopimukset. Näin käyttötiedot esitetään mahdollisimman kattavasti esimerkiksi silloin, kun sinulla on ollut useampi peräkkäinen sopimus samassa käyttöpaikassa.

Näet tiedot myös muista käyttöpaikoista, joihin sinulla on ollut sopimus. Tiedot näkyvät vain sopimuksen voimassaoloajalta. 

Kuukausitason mittausarvot ovat läpikäyneet perinpohjaisen tarkistuksen laskutusta varten. Arvot tarkistetaan laskutuksen yhteydessä. Ennen laskutusta raporteissa näytetään kuukausiarvoina ennusteita. Ennusteet voivat poiketa todellisesta käytöstä huomattavastikin.

Tuntitiedot sen sijaan tulevat suoraan mittarien luentajärjestelmästä. Niitä ei tarkisteta samalla tavalla kuin laskutustietoja. Tuntitiedoista voi kuitenkin muodostaa nopeasti hyviä, suuntaa-antavia raportteja sähkön käytöstä jopa tuntitasolla.

Laskutettavat käytöt eivät välttämättä ole tarkalleen yhden kalenterikuukauden käyttöjä. Alkupäivämääränä voi esimerkiksi olla edellisen kuukauden viimeinen päivä. Näin ollen laskulla näkyvä kuukauden kulutus saattaa erota raportissa näkyvän yhden kuukauden käytöstä.  

Palveluun haetaan mittaustiedot joka yö. Toisinaan mittaustietoja ei ole vielä saatavilla silloin, kun ne Sävel Plussaan haetaan. Tilanne korjaantuu ajan myötä ja tiedot päivittyvät yleensä noin viikon kuluessa. Seuraavalla hakukerralla haetaan myös aiempia puuttuvia tietoja takautuvasti.

Tunnille 10.00 merkitty käyttö on käytetty kymmenen ja yhdentoista välillä.

Kokonaiskäytön näet asiointipalvelustamme. Päivä- ja yösähkön käytön eriteltynä näet sähkölaskulta.

Asiakkaanamme voit seurata sähkönkäyttöä kätevästi Sävel Plus -palvelussa kotipaikkakunnasta riippumatta. Tunnittaista sähkönkäyttötietoa varten kiinteistössä on oltava asennettuna etäluettava mittari. Tuntikohtaisten käyttötietojen saaminen edellyttää, että verkkoyhtiösi on ottanut käyttöön tuntikohtaisen mittauksen.