Artikkeli / 28.6.2021

Majakan rakentaja

Tadashi Kawamata luo taideteoksensa Vallisaaresta kerätystä rojusta.

Teksti: Jouko Vuorela Kuvat: Maija Toivanen, Matti Pyykkö

Miksi päätit luoda Helsinki Biennaaliin Vallisaareen taideteokseksi majakan?

Vallisaaressa on paljon tunneleita, joissa ihmiset ovat aikoinaan viettäneet aikaansa. Nyt saari on ollut tyhjillään. Halusin saada maan alla vuosisatojen aikana käytetyn energian ylös tunneleista ja loistamaan kaikkien nähtäville. Majakassa energia loistaa korkealta merelle ja kutsuu vierailemaan saarelle. Aluksi minulla oli pari kolme muutakin ideaa, mutta niiden toteuttamiseen ei ollut mahdollista saada lupaa tai sitten ne olisivat olleet teknisesti mahdottomia toteuttaa. Näin toteuttamiskelpoiset ideat syntyvät, askel kerrallaan.

Mistä materiaalista majakka on rakennettu?

Siinä on puusta ohjeideni mukaan rakennettu tukeva runko, jotta taideteos on turvallinen ja kestää kovimmatkin tuulet. Runko on päällystetty Vallisaaresta kerätystä puurojusta. Sitä on jäänyt yli Vallisaaressa tehdyistä rakennustöistä. Nyt niitä ei ole tarvinnut heittää hukkaan. En ole ennen rakentanut majakkaa. Työskentely yli kymmenen metrin korkeudessa henkilönosturissa oli myös teknisesti aika haastavaa.

Miksi käytät puurojua taideteostesi luomiseen?

Mikään ei ole ikuista. Jopa tuhansia vuosia vanhat rakennukset hajoavat jossain vaiheessa. Siksi on tärkeätä, että niiden materiaali pystytään käyttämään uudelleen. Annan teoksissani uuden elämän jo loppuun käytetyksi luullulle, turhaksi tuomitulle materiaalille.

Miksi päätit osallistua Helsinki Biennaaliin?

En ole koskaan ollut Helsingissä enkä Suomessa, joten tämä on minulle uusi, mielenkiintoinen kokemus. Biennaalin eksoottinen sijaintipaikka saaressa houkutteli myös minua. En ole koskaan ennen luonut taideteosta vastaavassa ympäristössä.

Mikä inspiroi sinua taiteilijana?

Kauan sitten opiskelijana olin kiinnostunut tauluista ja tutkin niitä. Siitä siirryin kuvataiteisiin. Nyt minua kiinnostaa uuden muodon antaminen vanhalle, usein jo hylätylle puurojulle. Majakan ideana on näyttää energia uudessa valossa.

Minkälaisessa valossa sinun mielestäsi energia tulisi nähdä, esimerkiksi suhteessa luontoon?

En ole ekologisti, mutta olen huolissani ympäristöstä ja luonnosta. Energiaa pitäisi pystyä tuottamaan niin, ettei energiantuotanto aseta uhkaa elämäntavallemme.

Mitä mieltä olet Suomen yöttömästä yöstä?

Olen nyt ensimmäistä kertaa kesällä Suomessa, mutta olen aikaisemmin vieraillut Pohjoismaissa ja kokenut Pohjolan vaaleat yöt. Miten te jaksatte valvoa niitä! Luonto ja ympäristö ovat täällä kauniita yön hiljaisina tunteina. Ja ihmiset ovat rauhallisia.

Faktaa

  • Ensimmäinen Helsinki Biennaali järjestetään Vallisaaressa 12.6.–26.9.2021. Tapahtuman teema on ”Sama meri”, mikä muistuttaa siitä, että kaikki on yhteydessä kaikkeen ja siksi toisistaan riippuvaista.
  • Siitä eteenpäin Helsinki Biennaali on kahden vuoden välein toistuva kansainvälinen kuvataidetapahtuma, joka tuo korkeatasoisen nykytaiteen merelliseen Helsinkiin.
  • Helsinki Biennaali esittelee yhteensä 40 kansainvälistä taiteilijaa tai taiteilijaryhmää sekä Suomesta että maailmalta.
  • Tadashi Kawamata luo Vallisaaren väliaikaiseksi maamerkiksi majakan, johon hän käyttää muun muassa saaresta kerättyä puurojua. Taideteos näkyy merelle, Suomenlinnaan ja Helsingin rannoille asti.
  • Helen on Helsinki Biennaalin yhteistyökumppani ja valaisee Tadashi Kawamatan Vallisaaren majakka -teoksen aurinkosähköllä. Teoksen läheisyydessä sijaitsevan kontin katolla on aurinkopaneelit ja kontissa sähkövarasto, jonka avulla aurinkosähkö on käytössä myös silloin, kun aurinko ei paista.

Lue lisää aiheesta

Hiilineutraalisuus