Saavutettavuusseloste

Helen Oy pyrkii takaamaan verkkosivustojensa saavutettavuuden lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Helen.fi -sivustoa, jossa lain mukaisesti saavutettavuuden piiriin kuuluu kaukolämpöä koskeva sisältö. Helenin Sävel Mobiili -palvelu korvautuu vuoden 2021 aikana uudella Oma Helen -verkkopalvelulla. 

Saavutettavuuden tila

Helenin verkkosivustot täyttävät Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG) 2.1 tason AA vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.
Uutta Oma Helen verkkopalvelua toteutetaan saavutettavuus huomioiden niin muotoilu- kuin kehitystyön osalta. Palvelun saavutettavuutta on erikseen testattu saavutettavuusasiantuntijan toimesta kesällä 2021.

Ei saavutettava sisältö

Jäljempänä mainittu sisältö ei ole saavutettavaa seuraavista syistä:

a) Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 noudattamatta jättäminen.

  • Osalla visuaalisia elementtejä ei ole tarkoituksenmukaisia tekstivastineita (WCAG 1.1.1)
  • Osa sivuston elementeistä myös estää käyttäjän omien apuvälineiden käytön jotka liittyvät kohdistuksen näkyvyyden korostamiseen (WCAG 2.4.7)
  • Osalla linkeistä ei ole tarkoituksenmukaisia tekstivastineita tai kuvaavia linkkitekstejä (WCAG 1.1.1, 2.4.4)
  • PDF-tiedostoissa on yleisesti saavutettavuusongelmia esim. lukujärjestyksen, tekstivastineiden, otsikoiden ja taulukoiden merkinnän, sekä tiedoston kielen suhteen (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 1.3.2, 3.1.1)
  • Osalla sivuista nostokorttien ja sisältökorttien rakenne voi olla vaikeaselkoinen ruudunlukijakäytössä (WCAG 1.3.2, 2.4.4)
  • Lomakkeet ja virheilmoitukset
    • Virheilmoituksia ei aina lueta ruudunlukijalle automaattisesti. Virheilmoitusten muotoilu on myös joskus käyttäjän kannalta epäinformatiivinen (WCAG 3.3.1)  
  • Osasta videosisältöjä puuttuu tekstitys ja/tai kuvailutulkkaus (WCAG 1.2.1, 1.2.2)
  • Otsikkotasojen käytössä on puutteita, erityisesti liittyen otsikkotasojen ylihyppäyksiin (WCAG 1.3.1)
  • Chat-ikkunat
    • Sähkösopimusbotin toiminnassa on yleisesti puutteita (esim. epäinformatiiviset tekstivastineet ja painikkeet, ilmoituksia ei lueta automaattisesti ruudunlukijalle ja riittämättömät kontrastit) (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 1.4.3, 3.3.1, 4.1.3)
    • Asiakaspalvelun chat-ikkunassa on kontrastien ja värien käytössä ongelmia (WCAG 1.4.1, 1.4.3)
  • Sivukohtainen ei-saavutettava sisältö
    • Ajankohtaista-osion Arjessa-listaussivun kategorioihin liittyvät painikkeet voivat olla vaikeita tunnistaa painikkeiksi visuaalisen ilmeen perusteella (WCAG 1.3.1)
    • Artikkelien sisällöissä voi olla ongelmia tekstivastineiden, lukujärjestysten ja linkkien nimeämisen kanssa (WCAG 1.1.1, 2.1.1, 2.4.3, 2.4.4)
    • “Popquiz - testaa tietosi” osion käyttö ei ole mahdollista vain ruudunlukijalla tai näppäimistöllä (WCAG 2.1.1)
    • Aurinkolaskurin käyttö ei ole mahdollista vain ruudunlukijalla tai näppäimistöllä (WCAG 2.1.1)
    • Uutisten hakutuloksien kuvat ovat linkkejä ja niiden tekstivastineet eivät ole kuvaavia (WCAG 1.1.1, 2.4.4)
    • Osa blogilistaussivun elementeistä voi aiheuttaa ongelmia ruudunlukija- ja näppäimistökäytössä (esim. “Lataa lisää”-linkki, vuosivalintaelementti ja bloginostot) (WCAG 1.1.1, 2.1.1, 2.4.4, 3.3.2, 4.1.2)
    • “Osta sähköä” -näkymä etusivulla voi aiheuttaa ongelmia ruudunlukija- ja näppäimistökäytössä (esim. tab-paneeli on fokusoitava ja se lukeutuu ruudunlukijalle kahdesti) (WCAG 1.3.1, 1.3.2)
    • Osa Suvilahden energiajärjestelmä -sivulla olevista elementeistä voi aiheuttaa ongelmia ruudunlukija- ja näppäimistökäytössä (esim. näkymätön kohdistus, kohdistusjärjestys, interaktiivisen kuvan painikkeet, kuvien tekstivastineet) (WCAG 1.1.1, 1.3.3, 2.4.3, 2.4.4, 2.4.7)
    • Osa Suvilahden aurinkosähkö -sivulla olevista elementeistä voi aiheuttaa ongelmia ruudunlukija- ja näppäimistökäytössä (esim. heikosti näkyvä kohdistus, kohdistusjärjestys, aurinkopaneelin valinta, kuvien tekstivastineet, virheilmoitukset, mobiilikäytön kohdistusongelmat)(WCAG 1.3.2, 1.4.1, 2.2.1, 2.4.7, 3.2.2, 3.3.1)
    • Sähkösopimuksen tekeminen voi aiheuttaa ongelmia ruudunlukija- ja näppäimistökäytössä (esim. kohdistusjärjestys, virheilmoitukset, infokuvakkeiden tekstivastineet ja syötekentistä puuttuvat nimilappu ja pakollisuusmäärittelyt)(WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.1.1, 2.4.3, 3.3.1, 4.1.3)

Oma Helen -verkkopalvelu
  • Linkki navigaation ohittamiseen puuttuu (WCAG 2.4.1 Ohita lohkot). Pyrimme lisäämään linkin palvelussa näppäimistöllä navigoiville vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla.
  • Haulla varustetuissa pudotusvalikoissa valittavien vaihtoehtojen luvussa voi olla ongelmia ruudunlukijalla joillain laitteilla ja selaimilla (WCAG 1.3.1)

Helen.fi -kirjautuneen palvelut (Sävel Mobiili)
  • Palvelun kieltä ei ole määritelty (WCAG 3.1.1)
  • Tekstivastineissa on puutteita (WCAG 1.1.1)
  • Ruudunlukijalla siirrytään piilotettuihin kohteisiin (WCAG 1.3.2)
  • Energiankäyttö-sivun kaavioiden käyttö ei ole mahdollista vain ruudunlukijalla tai näppäimistöllä (WCAG 2.1.1)
  • Haitarien ohjelmallinen toteutus on epäselvä ruudunlukijakäytössä (WCAG 4.1.2)
  • Osaan elementeistä ei pääse mobiilissa ruudunlukijalla (esim. kirjaudu ulos ja kielivalintapainikkeet) (WCAG 2.1.1)  

Palveluiden kehitystyö saavutettavuuden osalta on jatkuvaa ja kehitämme sivustojamme myös saamamme palautteen perusteella.

b) sovellettava lainsäädäntö ei kata kyseistä sisältöä

  • Helen.fi-sivustolla on ennen 23.9.2020 julkaistua videosisältöä, joita ei ole tekstitetty tai kuvailutulkattu. Aiemmin kuin 23.9.2020 julkaistua videosisältöä ei lain mukaan tarvitse tehdä takautuvasti saavutettavaksi tai poistaa.
  • Helen.fi-sivustolla on ennen 23.9.2018 julkaistuja tiedostoja, jotka eivät ole kaikilta osin saavutettavia. Aiemmin kuin 23.9.2018 julkaistuja tiedostoja ei lain mukaan tarvitse tehdä takautuvasti saavutettavaksi tai poistaa.  

Tämän saavutettavuusselosteen laatiminen

Tämä seloste on laadittu 15.12.2020. Seloste perustuu kolmannen osapuolen tekemään arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto direktiivin (EU) 2016/2102 vaatimukset.

Selostetta tarkistettiin viimeksi 23.6.2021.

Palaute ja yhteystiedot

Huomasitko saavutettavuuspuutteen? Ilmoita siitä meille! Voit ottaa yhteyttä joko verkkolomakkeella tai soittamalla numeroon 09 617 8080 (arkisin 8-18). Helen Oy:n palveluiden saavutettavuudesta vastaa Helen Oy:n Digitaaliset ratkaisut- yksikkö ja Viestintä. 

Täytäntöönpanomenettely

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot:

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuusvaatimukset.fi

Katso myös


Sopimusehdot ja rekisterit

Täältä löydät sähkön myynnin ja siirron sopimusehdot, toimitusehdot ja rekisteriselosteet sekä tietoa suoramarkkinointikäytännöistä ja henkilötietojen käsittelystä.


Sähköisten palveluiden käyttöehdot


Suoramarkkinointikäytännöt


Henkilötietojen käsittely

Jaa: