Mobilepay-fakturering

MobilePay är ett bekvämt sätt att ta emot och betala räkningar med telefonen. Du betalar räkningen genom ett enkelt svep, på samma sätt som andra betalningstransaktioner i MobilePay.

Gör så här för att ta i bruk MobilePay-fakturering:

1. Registrera dig som MobilePay-användare

För att kunna ta i bruk MobilePay-fakturering ska du vara registrerad som användare av MobilePay.

  • Ladda ner MobilePay till din smarttelefon
  • Öppna appen och välj Registrera dig som ny användare
  • Skriv in dina uppgifter
    • ditt fullständiga namn (i samma form som på ditt ID-kort) och din personbeteckning
    • din e-postadress
    • uppgifter om ditt betalkort ditt kontonummer
  • Välj ett fyrsiffrigt lösenord och bekräfta det.

Nu kan du börja använda MobilePay.

2. Välj MobilePay som faktureringssätt

  1. Välj MobilePay som faktureringssätt när du tecknar elavtal på vår webbplats eller via vår kundtjänst.
    • On du redan ar vår kund du kan byta till MobilePay som faktureringssätt på nätet eller du kan kontakta vår kundtjänst.
  2. Kontrollera att betalningsgränserna som satts för kortet är sådana att det går att betala elräkningen. Det är bra att tänka på det här också när du väljer faktureringsfrekvens.
  3. Genom att aktivera push-notiser får du veta när räkningen kommer.
  4. Kontrollera också att du har tillåtit notiser både i MobilePay och i din telefon.

I fortsättningen kommer din elräkning till MobilePay för betalning.

Att betala räkningar med MobilePay

  1. När du har fått en räkning ska du välja med vilket kort du vill betala den.
  2. Betala elräkningen genom att svepa på samma sätt som när du gör andra betalningar med MobilePay.
  3. Beloppet debiteras genast, om du inte väljer räkningens förfallodag eller någon annan dag som betalningsdag när du godkänner räkningen på sidan Betala räkning.

Räkningarna skickas till det telefonnummer som du använder för MobilePay. Om vi inte kan skicka räkningen till dig via MobilePay skickar vi den på papper.

Vanliga frågor om MobilePay-fakturering

Använd piltangenterna för att ändra frågan. Du kan öppna och stänga svar med mellanslagstangenten.

Om du vill få ett meddelande om att räkningen har kommit eller att förfallodagen närmar sig, ska du försäkra dig om att du har tillåtit notiser både i MobilePay och i din telefon.

Den vanligaste orsaken är att telefonnumret som vi försöker skicka MobilePay-fakturan till inte är aktiverat till MobilePay.

Meddela vår kundtjänst om du byter telefonnummer.

Om vi inte kan skicka din räkning till MobilePay, skickar vi räkningen till dig på papper. Räkningar som inte ska debiteras, alltså krediträkningar eller räkningar som överförs, skickar vi alltid på papper till kunder som har valt MobilePay som faktureringssätt.

Du kan flytta fram räkningens förfallodag i MobilePay på samma sätt som med andra faktureringssätt. Läs anvisningarna om hur du flyttar fram betalningsdagen.

För mer information