Uuden täyssähköauton saa jo alle 18 000 eurolla – esittelyssä kolmen hintaluokan täyssähköautot
Sähköautojen valikoima on kasvanut huimasti aivan viime aikoina – samalla sähköauto on tullut entistä useamman ulottuville. Millaisia täyssähköautoja on saatavilla juuri nyt?
Sähköauto ei enää ole utopistinen tulevaisuuden juttu tai pienen edelläkävijäjoukon harrastus. Täyssähköautojen ja ladattavien hybridiautojen kysyntä on kasvanut myös Suomessa viimeisen vuoden kahden aikana.
Korona-aika on vaikuttanut autokauppaan erikoisesti: se on kurittanut perinteisempien polttomoottoriautojen kauppaa selvästi, mutta ei ole vaikuttanut lainkaan sähköautojen kysyntään.
Yhä useampi autoilija onkin havainnut sähköautolla ajamisen monet edut. Sadan kilometrin ”polttoainekulut” ovat kotona ladattaessa parin euron luokkaa. Polttomoottoriautoa yksinkertaisempi tekniikka vaatii vähemmän kalliita huoltoja. Verotus suosii autoja, joiden hiilidioksidipäästöt ovat pienet.
Julkisilla latausasemilla lataaminen maksaa toki hieman enemmän kuin kotona, mutta silti ajaminen on selvästi perinteistä bensa-autoa edullisempaa. Esimerkiksi Helenin julkisilla latauspisteillä ladataan tuulisähköllä.
Sähköautojen hinnoittelu ei tällä hetkellä seuraa useinkaan samaa kaavaa kuin polttomoottoriautojen. Esimerkiksi auton teho tai toimintamatkan pituus eivät ole suoraan verrannollisia ikkunassa roikkuvan hintalapun summaan.
Hinta ei oikeastaan kerro täyssähköautosta muuta, kuin mihin hintahaarukkaan valmistaja on auton halunnut sijoittaa – ja monessa tapauksessa myös sen, paljonko valmistaja toivoo autosta katetta viivan alle. Tässä esimerkkejä kolmen eri hintaluokan uusista täyssähköautoista. Käytetyn täyssähköauton voi saada jo alle 10 000 eurolla.
17 000–30 000 euron pienet sähköautot
Valtion hankintatuen kanssa täyssähköauton hinta on painunut jopa alle 18 000 euron. Pienimmissä sähköautoissa ilmoitettu toimintasäde on runsaat 200 kilometriä, mutta joillakin hintaluokan autoista voi ajaa jopa 400 kilometriä yhdellä latauksella.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että harva ajaa pienillä, 3,5-metrisillä autoilla tavallisestikaan kovin pitkiä matkoja. Mukana hintaluokassa on sekä suoraan sähköautoksi kehitettyjä, kuten Renault Zoe, että polttomoottoriautona taipaleensa aloittaneita, kuten Seat Mii electric.
30 000–80 000 euron sähköautot perheille
Valikoiman ja autojen koko kasvavat selvästi. Aivan hintaluokan alimmilla portailla on pienempiä autoja, kuten hauska täyssähköauto Mini Cooper SE, mutta myös jo varsin futuristisilta näyttäviä uutuuksia, kuten Volkswagen ID.3.
Valikoimaa selatessa vastaan tulevat myös paljon puhutut automallit, kuten Tesla Model 3. Hintaluokassa on tarjolla perhekäyttöön sopivan kokoisia autoja usealta valmistajalta, ja tarjonta lisääntyy voimakkaasti aivan lähivuosina kysynnän kasvaessa.
Yli 80 000 euron isot sähköautot
Tässä hintaluokassa vain taivas on rajana. Autojen koot, toimintamatkat ja varustelutaso kasvavat huomattavasti. Mukana ei ole enää monta mallia, joka olisi alun perin rakennettu polttomoottorikäyttöiseksi – ainoastaan Mercedeksen EQC on tällainen.
Tarjolla on isoja katumaastureita ja luksusautoja, kuten Jaguar i-Pace, Tesla Model S, mutta myös ylellisiä autoja, kuten Porsche Taycan. Ilmoitetut toimintamatkat alkavat runsaasta 300 kilometristä ja päätyvät jopa yli 600 kilometriin.
Isoissa, hintavissa sähköautoissa autojen sisäiset laturit ovat yleensä selvästi tehokkaampia kuin pienemmissä. Siksi autojen lataaminen niin kotitaloussähköstä kuin maksullisilla latausasemillakin sujuu usein selvästi pieniä autoja nopeammin.
Täyssähköauton voi ladata pikalatauspisteellä
Pistokestandardeja on tällä hetkellä käytössä kolme:
- Yleisin on Type 2.
- Siitä lisäpistokkeella jatkettu nopeampi järjestelmä on nimeltään CCS, joka sisältää myös Type 2 -pistokkeen.
- Näiden lisäksi on harvinaisempi CHAdeMO-järjestelmä.
Kaikki kolme löytyvät yleensä pikalatauspisteeltä. Jos ei sattuisi löytymään, niin on tarjolla adaptereita, joilla vieraan mallin pistotulpasta saa virtaa omaan autoonsa. Julkiset latausasemat soveltuvat kaikkien sähköautojen lataamiseen.
Sähköautojen takuut ovat pääosin samanlaisia kuin polttomoottoriautoilla. Akustojen ja moottorien takuut ovat kuitenkin poikkeuksetta pidempiä kuin muun auton. Esimerkiksi Peugeot myöntää täyssähköisen e-208:n akustolle kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin takuun, eikä lähes 10 vuoden akkutakuu ole vieras muillakaan valmistajilla.