Artikkeli / 12.10.2023

Millainen sähköautojen latauspiste kannattaa hankkia taloyhtiöön? Latauslaitetyypit vertailussa

Sähköautojen latausratkaisun hankinta on yhä useamman taloyhtiön viisivuotissuunnitelmassa. Tässä artikkelissa asiantuntija kertoo, mitä latauspistevaihtoehtoja taloyhtiöille on tarjolla ja mitä kannattaa ottaa huomioon latauspistettä valitessa.

Hidas latauslaite sopii hybridiautojen lataamiseen

Tiukentuneessa taloustilanteessa latauslaitteiden edullinen hinta on tärkeä valintaperuste monessa taloyhtiössä.

– Hitaampien latauslaitteiden hinnat lähtevät 400 eurosta. Latauslaitteiden lisäksi taloyhtiölle tulee kustannuksia latauspisteiden asennuksesta ja mahdollisista maankaivuutöistä, sanoo sähköisen liikenteen tuoteryhmäpäällikkö Markus Logren Helenistä.  

Edullisimmillaan sähköauton latauspisteen saa asennettuna taloyhtiöön reilulla 500 eurolla. Tällöin kyse on hidaslatauksesta ja asennuksessa hyödynnetään olemassa olevia tolppia, sähkökaapeleita, keskusta ja muuta sähköinfraa.   

Hidas latauslaite lataa sähköauton akun tyhjästä täyteen (noin 50 kWh edestä energiaa, latausteho 1,8–3,6 kilowatin välillä) noin 14–28 tunnissa.  

Nyrkkisääntönä voidaan ajatella, että hidas lataus on hyvä valinta hybridiautojen lataamiseen, Logren sanoo.    

Keskinopean ja hitaan laturin eroja

Latauslaitteen tyyppi Käyttökohteet Kustannus per laite* Käyttösäde yön yli latauksella**
Keskinopea laturi (type 2)

Täyssähköautot, ladattavat hybridit

n. 700–1500 € 150–600+ km
Hidas laturi (super suko) Ensisijaisesti ladattavat hybridit n. 400–600 € 60–120 km

* Pelkkä laite ilman asennuskustannuksia.
** 8 h lataus, auton sähkönkulutus on noin 20 kWh/100 km.

Lämmitystolppa ei sovellu sähköauton lataukseen

Vertailun ulkopuolelle on jätetty perinteinen lämmitystolppa tai ulkopistorasia, sillä niitä ei ole tarkoitettu sähköauton lataamiseen. Tavallisesta ulkopistorasiasta tai lämmitystolpasta ladattaessa latausvirtaa tulee rajoittaa reippaasti (max. 8A), jotta paloturvallisuus ei kärsi. Jatkuvassa yli 8A:n latausvirrassa pistorasia lämpenee ja voi pahimmillaan sytyttää tulipalon. Sähköauton lataaminen tavallisesta ulkopistorasiasta tai lämmitystolpasta ei tämän vuoksi ole suositeltavaa.  

Keskinopea lataus on kestävin vaihtoehto taloyhtiölle  

Sähköautojen määrän ennustetaan kasvavan tällä vuosikymmenellä yli 700 000 autoon, eli joka neljännes henkilöauto olisi vuonna 2030 täyssähköauto tai ladattava hybridi.

Uskomme, että lataushybridit jäävät pienempään rooliin ja tulevaisuus on autoilussa täyssähköinen, sanoo Logren.  

Jos taloyhtiössä päädytään rakentamaan latausjärjestelmä hidaslataukseen sopivaksi, sen päivittäminen myöhemmin tehokkaampaan saattaa vaatia koko järjestelmän vaihtamista keskuksineen, kaapeleineen ja laitteineen.

– Tästä syystä suosittelemme taloyhtiötä kartoittamaan asukkaiden lataustarpeet pidemmälle tulevaisuuteen: kuinka monella asukkaalla on täyssähköauto tai ladattava hybridi parin kolmen vuoden päästä? Hitaan latauksen teho saattaa jäädä jo lähitulevaisuudessa liian heikoksi taloyhtiön asukkaiden tarpeisiin nähden. Keskinopea lataus on tulevaisuuden kannalta kestävin vaihtoehto, Logren summaa. 

Oli valittava ratkaisu sitten hidas tai keskinopea, kannattaa taloyhtiön valita älykäs latausratkaisu, joka mahdollistaa käyttäjän tunnistamisen, automaattisen laskutuksen ja mukautuvan kuormanhallinnan.

Älykkäät ominaisuudet helpottavat merkittävästi latausjärjestelmän hallinnointia ja erityisesti isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen työtä, sanoo Logren.  

Tutustu latausratkaisuumme taloyhtiölle

Tutustu vaihtoehtoihin ja lataa opas, josta löydät hyödyllistä tietoa hankinnan tueksi.

Latauspisteet taloyhtiölle

Lue lisää aiheesta

Sähköinen liikenne Taloyhtiöt