Artikkeli / 6.3.2024

Sähköauton lataus lämmitystolpasta ja 8 muuta myyttiä sähköauton lataamisesta taloyhtiössä

Sähköauton latausratkaisut ovat monille taloyhtiöissä vielä tuntematon aihe. Nyt pureudutaan yhdeksään yleiseen väittämään sähköauton latauksesta taloyhtiöissä.

Väite 1: Mitä nopeammin sähköauton saa ladattua, sitä parempi. Siksi pikalatauslaite on paras.

Tarua. Taloyhtiöön suositellaan latausteholtaan keskinopeita latauslaitteita, sillä suurin osa sähköautoista ladataan kotona ja yleensä yöaikaan.

Keskinopeilla latauslaitteilla latausaika on noin 4-8 tuntia ja ne soveltuvatkin hyvin taloyhtiöille ja yrityksille.

Väite 2: Lasku taloyhtiön latauspisteellä lataamisesta lankeaa aina taloyhtiölle.

Tarua. Kun hankit taloyhtiöösi latauslaitteet Heleniltä, taloyhtiösi on osa älykästä Helen-latausverkostoa. Latauspalvelu tunnistaa lataajan ja laskuttaa toteutuneet lataustapahtumat lataajan maksukortilta. Taloyhtiö määrittää hinnan lataukselle ja lataustulot tuloutetaan automaattisesti latauspisteen omistajalle.

Latauksen voi aloittaa Helen Kiinteistölatauksen asiakkuudella kirjautumalla Helen Kiinteistölatauksen tunnuksilla Virran mobiilisovellukseen tai aloittamalla lataus palveluun liitetyllä RFID-tunnisteella.

Väite 3: Latauspisteen hankinnan maksaa autopaikan haltija.

Totta ja tarua. Usein kustannukset jaetaan taloyhtiön osakkaiden kesken, mutta on tärkeää huomioida, että autopaikkojen hallinta vaikuttaa päätöksentekomenettelyyn ja kustannusten jakamiseen. Autopaikka on joko yhtiön tai osakkaan hallinnassa: asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestys on tässä ratkaiseva.

Asiantuntijamme auttavat parhaan ratkaisun löytämiseksi juuri teidän kohteeseen.

Väite 4: Lämmitystolppa sopii aivan mainiosti sähköauton jatkuvaan lataamiseen.

Tarua. Lämmitystolpassa olevaa perinteistä pistorasiaa ei suositella jatkuvaan lataukseen. Toistuvaan turvalliseen lataukseen suositellaan sähköauton lataamiseen tarkoitettua tyypin 2 liittimellä varustettua latauslaitetta.

Lisäksi lämmityspistorasian kautta lataamisen kustannuksia ei yleensä voida kohdistaa suoraan lataajalle. Kiinteistöliitto, Isännöintiliitto tai Suomen sähköteknisen alan standardointijärjestö eivät suosittele sähköauton lataamista lämmitystolpasta.

Väite 5: Jos naapuri ehtii aloittaa latauksen ensin, hän saa tarvittavan tehon ja minun autoni akun lataamiseen sitä ei riitä tarpeeksi.

Tarua. Helenin älykkäät latauslaitteet jakavat lataustehon automaattisesti siten, että teho jakautuu tasaisesti kaikille lataajille. Älykäs kuormanhallinta myös huolehtii, ettei taloyhtiön latauskentälle suurinta sallittua virtarajaa ylitetä.

Väite 6: Latauspisteiden ylläpito vaatii rutkasti lisätyötä isännöitsijältä ja taloyhtiöltä.

Tarua. Helenin palveluun liitetyt latauslaitteet ovat etävalvonnassa ja vikatilanteissa käyttäjä voi ottaa yhteyttä suoraan Helen Kiinteistölatauksen asiakaspalveluun.

Helen tarjoaa täyden palvelun avaimet käteen -ratkaisun suunnittelusta käyttöönottoon ja hallintaan, joten isännöitsijän tai taloyhtiön ei tarvitse varautua latauspisteiden asennukseen lisäresurssein. 

Väite 7: Alkuun pääsee yhdelläkin latauspisteellä, ja järjestelmää voidaan tarvittaessa laajentaa myöhemmin.

Totta. Latausjärjestelmän olisi siis hyvä olla laajennettava, jotta se voi ottaa huomioon kasvavan lataustarpeen sähköautojen määrän moninkertaistuessa. Latausvalmius on kuitenkin hyvä huolehtia kaikille taloyhtiön parkkipaikoille. Laajennusmahdollisuus on kaikissa Helenin toimittamissa latausratkaisuissa.

Väite 8: Vanhojen sähköpääkeskusten kapasiteetti ei riitä latauspisteiden asentamiseen.

Totta ja tarua. Asiantuntijamme selvittävät kohdekohtaisesti, mikä on kannattavinta kohteessa kiinteistön tarve huomioiden. Teemme tarvittaessa myös kartoituksen paikan päällä.

Väite 9: Latauspisteiden hankinta on monimutkainen prosessi.

Tarua. Taloyhtiössä päästään sujuvasti alkuun kartoituksella, jossa selviää taloyhtiön kapasiteetti sähköautojen latauspisteiden asentamiseen. Kartoituksen jälkeen taloyhtiö voi lähteä edistämään latausratkaisun tilausta kartoituksesta saatujen tietojen perusteella yhtiökokouksen päätettäväksi.

Sähköautoilu yleistyy vauhdikkaasti

Suomen teillä oli Trafin mukaan vuoden 2024 lokakuussa 275 000 ladattavaa autoa, joista noin 114 000 oli täyssähköautoja ja noin 161 000 ladattavia hybridejä.

Suomessa fossiilittoman liikenteen tiekartassa tavoitteeksi on kirjattu, että vuonna 2030 sähköautoja on 700 000, joista puolet täyssähköautoja.

Merkittävä osa sähköautoista ladataan kodeissa ja kiinteistöissä yöaikaan seuraavan päivän ajoa varten. Siksi taloyhtiöiden on hyvä valmistautua tarjoamaan asukkaille toimivat ja turvalliset latauspisteet sähkö- ja hybridiautoille.

Artikkeli on julkaistu alun perin vuonna 2019.

Lue lisää aiheesta

Taloyhtiöt Sähköinen liikenne