Maanalaista toimintaa
Metron lisäksi maan alla risteilee Helsingissä kymmeniä kilometrejä energiahuoltotunneleita, joita pitkin lämpö, jäähdytys ja sähkö saadaan perille asukkaille. Maan alla on myös jättimäisiä luolastoja, joihin on rakennettu kaukolämpö- ja jäähdytyslaitoksia.
Teksti: Seija Uusitalo
Putkien ja kaapeleiden reunustamissa energiahuoltotunneleissa mahtuu kulkemaan vaikka pikkubussilla tai pakettiautolla. Maan alla ajellessa tuntuu epätodelliselta ohittaa risteys, jossa lukee Vuosaari tai Keskusta.
Sata metriä Espan alapuolelle rakennetaan parhaillaan jalkapallokentän kokoista jäähdytysvarastoa. Varsinaisen varastoaltaan lisäksi jäähdytyslaitoksessa tarvitaan mm. pumppuja ja lämmönvaihtimia. Espan laitoksen pituus kokonaisuudessaan on 140 metriä.
Kylmää vettä varastoidaan pian jättimäisessä altaassa, joka on 100 metriä pitkä, 8 metriä leveä ja 40 metriä syvä. Jäähdytysliiketoiminnan päällikkö Kosti Koski on reippaillut altaan pohjalle menevät kierreportaat ylhäältä alas ja takaisin.
Toistaiseksi altaan pohjan vielä näkee, kohta sen peittää 25 miljoonaa litraa vettä. Toinen, puolta pienempi jäähdytysvarasto, on jo käytössä maan alla Pasilassa. Pasilassa jäähdytetään esimerkiksi Ylen ja MTV3:n tiloja. Vesi pysyy hyvin viileänä maan alla, jossa lämpötila pysyy tasaisena, noin + 7 asteessa ympäri vuoden.
Uusi varasto tehdään Espan alle, koska keskustan alueella on paljon jäähdytettäviä kohteita. Esimerkiksi Stockmannilla ei tarvitse hikoilla, kun tavaratalon tilat jäähtyvät kaukojäähdytyksellä. Nerokas järjestelmä ottaa ihmisten tuottaman lämmön talteen ja kierrättää sen rakennusten lämmittämiseen.
Projektipäällikkö Atte Kallio on noin 100 metriä Espan alapuolella, aivan altaan pohjalla. Tämän alemmas maan alla ei pääse.
Kaukojäähdytys mediassa: YLE, Aamulehti ja Rakennuslehti