Nyhet / 10.5.2021

Roni Back, ambassadör för Helens utmaninggskampanj som beviljar stöd på 5000 euro till amatörer, säger om coronatiden: ”Jag har skippat det onödiga FOMO-tänket”

För andra året i rad genomför energibolaget Helen en landsomfattande utmaningskampanj för att hitta grupper och föreningar som med hjälp av videor lär ut färdigheter som sprider positiv energi. Var och en av de fem vinnarna får ett pris på 5000 euro, och en av dem som utser vinnarna är kampanjens beskyddare Roni Back, som är Finlands spjutspets bland youtubers. Genom utmaningen vill Helen stödja fritidsverksamhet i Finland i dessa ekonomiskt osäkra tider. Ansökningstiden för föreningar och grupper är 5.5–6.6.2021.

Coronatiden har påverkat oss alla, och kändisar som Roni Back är inget undantag. Undantagsförhållandena har förändrat både Backs privatliv och hans jobb som influerare på sociala medier.

”Den största besvikelsen är säkert att min flickvän hade siktat på OS i fyra år, men på grund av coronan blev tävlingarna inställda. Vi hade också tänkt resa världen runt nu medan vi ännu är unga och fria från förpliktelser. Men jag har ändå fått göra äventyrsresor i Finland, vilket har varit jätteroligt! Bland annat besteg jag i höstas Halde fjäll, som är Finlands högsta punkt. Jag tror att det var en 60 kilometer lång vandring. Visst finns det massor att se och uppleva också i Finland”, säger Back.

”Jag är en blyg person och har märkt att det har börjat kännas ännu svårare att träffa nya människor. Nuförtiden händer det så sällan att jag alltid är lite spänd när jag råkar i en sådan situation. Men jag har valt att ta det som en utmaning, eftersom man kan förbättra sina sociala förmågor bara man vågar utmana sig själv! I jobbet har jag fokuserat på att utveckla massor av superbra idéer som vi ska förverkliga sen när världen blir normal igen. Min viktigaste uppgift i de här exceptionella tiderna har varit att sprida gott humör och lätta upp vardagen för andra med hjälp av mina videor”, säger den superpopulära youtubern och underhållaren.

Har tränat in mycket nytt – bakåtvolt det häftigaste

Behovet av att sprida positiv energi har varit extra stort det senaste året, eftersom det har varit jobbigt för många barn och unga att gå i skola på distans. När fritidsaktiviteterna har tvingats hålla paus har vardagen bjudit på färre impulser, samtidigt som det blivit svårare att lära sig nytt och utveckla sina färdigheter. Därför sporrar Helen hobbygrupper och -föreningar att videofilma sina aktiviteter och skicka in videorna till tävlingen, så att också andra får inspiration att lära sig tricksen och färdigheterna.

Under de här exceptionella tiderna har också Back hållit humöret uppe genom att lära sig nya saker och bara fokusera på sådant som han själv kan påverka.

”Jag har skippat det onödiga FOMO-tänket (fear of missing out). Det gäller att vara tacksam för vad man kan göra och inte deppa över vad man missar. Jag har tillbringat mycket tid i fritidsstugan, och det kommer jag säkert att sakna sen när världen blir normal igen och resorna börjar gå åt en massa andra håll. Jag har också lärt mig nya saker: stickat en mössa, lärt mig gå på lina och cykla på enhjuling, och nu senast har jag lärt mig göra en bakåtvolt, vilket är det allra häftigaste jag har gjort.”

Till ungdomarna har Back klara tips om hur man tar sig igenom den här tiden, och de här tipsen kan vem som helst ta vara på.

”Bli inte passiverade. Ge er ut på äventyr. Pröva nya saker. Tälta. Hoppa i sjön även om vattnet är kallt. Fiska. Samla frimärken. Lär er spela gitarr. Våga er ut ur bekvämlighetszonen, ut ur den där egna bubblan man så lätt fastnar i. Ni klarar vad som helst, kom ihåg det!” är de uppmuntrande orden från den yngre generationens populära underhållningsartist.

Lyft fram er brinnande entusiasm och stolthet, så går det bra i tävlingen

Back valdes till ambassadör för Helens utmaningskampanj just för att han är ett bra exempel på en person som lyser av positivitet och gott humör – med andra ord en verklig ambassadör för positiv energi.

”Roni är öppen och fördomsfri, ett bevis på det är redan att han bestämde sig för att lära sig göra bakåtvolt på en vecka. Roni är uppriktig, lätt att ta kontakt med och identifiera sig med, och dessutom tror han på kraften i samarbete och att sprida gott humör. Han representerar allt som ger framgång i den här tävlingen: bra stämning, gemenskapsanda, glädjen i att göra saker tillsammans, brinnande entusiasm och stolthet över ens egen grej. För att skapa bra energi krävs det att man är öppen och fördomsfri och tror på vikten av att pröva på och göra saker tillsammans”, säger Helens marknadsförings- och kommunikationsdirektör Sohvi Salmelin.

Enorm osynlig kraft i föreningarna

I fjol arrangerade Helen motsvarande kampanj för första gången, och då deltog 72 föreningar från Helsingfors till Kolari. Erfarenheten lärde Helen mycket om bra energi och hur man sprider den.

”De som håller på med någon hobby har ett stort behov och en stor iver att visa upp vad de kan och vad de sysslar med. Vi blev riktigt överraskade av vilken enorm osynlig kraft det finns i föreningar och grupper, och just den kraften vill vi ta vara på i den här utmaningen som ska ge gott humör. Vi på Helen är oroliga över hur coronatiden har påverkat hobbyverksamheten samt barns och ungdomars välbefinnande. I dessa tider är det extra svårt att hålla intresset uppe för en hobby och behålla sina färdigheter, och därför vill vi vara med och ge möjlighet att dela de färdigheter och den energi som uppkommer i hobbyverksamheten. Under den pågående pandemin skulle vi alla må bra av att lära oss se det positiva och fokusera på det. Nu behöver vi alla sisu och förmåga att känna entusiasm över nya saker”, säger Salmelin.

FAKTA: HELENS KAMPANJ

• Ansökningstiden börjar 5.5 på adressen www.helen.fi/hyvänenergianseura och sista ansökningsdag är 6.6.2021. Vinnarna kungörs veckan efter det (vecka 23)
• Grupper och föreningar i hela landet kan anmäla sig
• Målet är att få med ett så representativt urval som möjligt av olika aktiviteter. Förutom idrottsföreningar är till exempel scouter och olika klubbar mer än välkomna!
• Gruppen ska spela in en video där de visar upp och lär ut en färdighet som har anknytning till hobbyn
• En bra video får tittarna att vilja pröva på färdigheten och hjälper dem att förstå vad det är som gör grenen eller hobbyn till det bästa som finns. Ett kreativt genomförande av videon är ett stort plus!
• Också publikens röster påverkar slutresultatet
• Fem vinnare belönas med ett bidrag på 5 000 euro och deras videor kommer också att visas i Helens sociala medier.

Läs mer om ämnet

Helen