Ändringsarbeten på anslutningen

Alla ändringsarbeten på fjärrvärme- och kylanslutningar beställs via e-tjänsten. Ändringsarbeten är frånkoppling eller uppsägning av fjärrvärme- och kylanslutningen samt ändring av fjärrvärmemätarcentralen eller rören. Om du har frågor om ändringsarbetet, ta kontakt per e-post, klmuutostyot@helen.fi.

Se dina tidigare beställningar

Beställ en ändring av fjärrvärme- och kylmätarcentralen eller rören om du vill flytta på mätarcentralen eller rören eller om du vill minska eller öka DN-storleken på mätarcentralen eller rören. Kontakta oss minst tre månader innan arbetet ska inledas.

Vi ber fastighetens VVS-planerare att skicka ändringsarbetsplanerna till oss via dokumentuppladdningstjänsten. Utifrån dem utarbetar vi en offert för genomförande av ändringsarbetet.

Om er fastighet behöver ny kundutrustning för fjärrvärme eller fjärrkyla ansvarar kunden själv för att skaffa utrustningen och för att den installeras av en värmeentreprenör som godkänts av Helen.

Beställ ändring av fjärrvärmeanslutning

Beställ frånkoppling om objektet rivs och ersätts med ett nytt objekt för fjärrvärme eller fjärrkyla eller om tillfällig frånkoppling är nödvändig på grund av byggarbetsplatsen. Rivningsarbetet på objektet får inte inledas förrän fjärrvärme- eller kylanslutningen har rivits på ett säkert sätt. Uppsägningstiden och planeringen av frånkopplingsarbetet börjar när kunden har godkänt offerten i Helens elektroniska tjänst. Frånkopplingsarbetet omfattar till exempel grävtillstånd, driftsavbrott, hämtning av mätare, gräv- och rörarbeten, isoleringsarbeten vid frånkopplingsstället, fyllningsarbeten. Kontakta oss minst tre månader innan arbetet ska inledas. Om du precis har köpt fastigheten, kom ihåg att även göra ett ägarbyte för fjärrvärme- eller fjärrkylsavtalet.

Avtalsändringar och rådgivning för fjärrvärme och fjärrkyla: lammitys@helen.fi tfn: 09 617 8045

Beställ tillfällig frånkoppling

Beställ uppsägning av fjärrvärme- eller kylanslutning om du vill säga upp anslutningen. Uppsägningen kräver frånkoppling av anslutningen. Vänligen kontakta oss i god tid före den önskade uppsägningstidpunkten. Uppsägningstiden för värmeavtalet är sex månader och för konsumentkunder en månad. Uppsägningstiden och planeringen av frånkopplingsarbetet börjar när kunden har godkänt offerten i Helens elektroniska tjänst. Leveranstiden för frånkopplingsarbetet är tre månader. För arbetet debiteras de kostnader som arbetet förorsakar. Frånkoppling av fjärrvärmeanslutningen omfattar till exempel grävtillstånd, driftsavbrott, hämtning av mätare, gräv- och rörarbeten, isoleringsarbeten vid frånkopplingsstället, fyllningsarbeten.

Om du säljer din fastighet sägs inte fjärrvärme- eller kylanslutningen upp, utan avtalet överförs till nästa ägare. Avtalsändringar eller rådgivning för fjärrvärme eller fjärrkyla: lammitys@helen.fi tfn: 09 617 8045

Beställ uppsägning av anslutning

Värme- eller kylanslutningen överförs till den nya ägaren genom att man gör en anmälan om överföring av anslutning i Helens e-tjänst. Till anmälan bifogas en överlåtelsehandling eller en kopia av köpebrevet med en anteckning om överföringen av värme- eller kylanslutningen. Värme- eller kylavtalet överförs inte automatiskt i samband med överlåtelse av fastigheten.

Avtalsändringar eller rådgivning för fjärrvärme eller fjärrkyla: lammitys@helen.fi tfn: 09 617 8045.

Gör anmälan om ägarbyte

Allmän kundtjänst och avtalsändringar för Helens värmeprodukter  

Vi hjälper dig gärna med frågor om fakturering av fjärrvärme.

09 617 8045Skicka e-post

För mer information