Takaisin

Kaukolämmöllä toimiva lumensulatuskenttä ensimmäistä kertaa käytössä Ilmalassa

Ilmalan ratapihalla varauduttiin lumitalviin jo pari vuotta sitten rakentamalla sinne kaukolämmön avulla toimiva lumensulatuskenttä. Tänä talvena sulatuskenttä on ollut hyvä apu junaliikenteen sujuvoittamiseen.

Runsaslumisina talvina Helsingin päärautatieaseman ja Pasilan välinen rataosuus on lumensulatuksen kannalta haasteellinen. Ongelma on ratkaistu Ilmalaan rakennetulla lumensulatuskentällä, jossa lunta sulatetaan kaukolämmöllä.

- Halusimme kehittää ympäristöystävällisen ja tehokkaan tavan käsitellä lunta tiivistyvässä kaupungissa. Rataverkolta kerättävä lumi on verrattain puhdasta, joten sen sulattaminen ja veden laskeminen viemäriin on parempi ratkaisu kuin kuormaaminen kaupungin ulkopuolelle, kertoo aluepäällikkö Eero Liehu (Etelä-Suomen kunnossapitoalue, Väylä)

Ratapihan kiinteistöjen riittävä lämmitys on ratkaisussa optimoitu: kaukolämpöä käytetään lumien sulatukseen vain silloin, kun pakkanen pysyttelee lämpimämpänä kuin – 10 astetta. Sitä kylmemmällä säällä kaukolämmön kaikki teho käytetään rakennuksiin.

- Junaliikenteelle keskeisen rataosuuden ratkaisussa ilmenee hyvin Helsingin kaukolämpöverkon älykkyys: kaukolämpövedestä hyödynnetään kaikki lämpö. Jo kertaalleen kiinteistöjen lämmitykseen käytetystä kaukolämmön paluuvedestä riittää vielä hyvin energiaa lumien sulatukseen, kertoo asiakkuuspäällikkö Reijo Lemetyinen Helenistä.

Lumen sulatus rataosuudella on myös kustannustehokasta: kustannukset jäävät kymmenesosaan verrattuna lumen kuljettamiseen kuorma-autoilla.

Kaukolämpöä voidaan kiinteistöjen lämmityksen lisäksi käyttää katujen sulana pitoon ja lumen sulatukseen.

Faktat:
• Ratojen väliin sijoitetulla 2 500 m2:n lumensulatuskentällä voidaan kaukolämmön avulla sulattaa lunta tarpeen mukaan jopa 100 000 m3 yhden talven aikana.
• Aluerakentamisen käynnistyttyä lumimassoja ei voida enää kuljettaa Keski-Pasilaan.
• Lunta voidaan kuitenkin tarpeen vaatiessa kuljettaa edelleen Ilmalaan, missä sijaitsee 100 000 m3:n läjitysalue. Runsaslumisina talvina tämä ei kuitenkaan riitä.
• Lumensulatusjärjestelmän on Väylävirastolle suunnitellut Ramboll Oy.

Julkaistu: 07.02.2019 09.12
Jaa: