Oma Helen mobiilisovelluksen saavutettavuus

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten Oma Helen mobiilisovellus noudattaa lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita tämän saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista. Tästä palvelusta vastaa Helen Oy. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palveluitamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä.

Miten saavutettava palvelu on?

Tämä palvelu täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1 ja 2.2). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?

Pyrimme jatkuvasti parantamaan palvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme 14 päivän kuluessa. Voit ottaa yhteyttä joko verkkolomakkeella valitsemalla aiheeksi "Saavutettavuus" tai soittamalla numeroon 09 617 8080 (arkisin 9-17). Helen Oy:n palveluiden saavutettavuudesta vastaa Helen Oy:n Digitaaliset ratkaisut- yksikkö ja Viestintä.

Saavutettavuuden valvonta

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Traficomin verkkosivulla ”Tee saavutettavuuskantelu tai pyydä selvitystä” kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde: 029 534 5000

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Palvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia

  • Monissa näkymissä otsikoita ei ole merkattu. (WCAG 1.3.1)
  • Sovelluksen asentoa ei voi kääntää. (WCAG 1.3.4)
  • Joissain kaavioissa vain väri on ainoa erottava tekijä. (WCAG 1.3.1)
  • Jotkin kaaviot on vaikea ymmärtää riittävän informaation tai suhteiden puutteen vuoksi. (WCAG 1.3.1, 1.3.2)
  • Joissain näkymissä käyttäjän kohdistus ei siirry uuden näkymän alkuun edetessä uuteen näkymään. (WCAG 2.4.3)
  • Androidilla joissain tapauksissa näkymän ulkopuolella oleva sisältö ei lataudu ennakkoon, jolloin kohdistus saattaa hypätä sisällön yli. (WCAG 2.4.3)
  • Välilehtivalikoita ei ole merkattu oikein. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
  • Palvelussa on vain visuaalisuuteen tai sijaintiin perustuvia ohjeistuksia. (WCAG 1.3.3)
  • Sähkön pörssihintaa tarkastellessa elementtien visuaaliset suhteet eivät välity avustaville teknologioille. (WCAG 1.3.2)
  • Kirjautuessa sovellukseen valintaruudut tietosuojalle ja käyttäjätietojen käyttämiselle markkinoinnissa on merkitty poissa käytöstä, vaikka ovat toiminnallisia. (WCAG 4.1.2)
  • Jotkin käyttäjän takaisin edelliseen näkymään vievät painikkeet eivät ole nimetty. (WCAG 4.1.2)
  • Sähkösopimusten painike on merkitty kuvaksi. (WCAG 4.1.2)
  • Androidilla sähkösopimuksen tietojen muokkaamiseen johtavat painikkeet ovat nimettömiä. (WCAG 4.1.2)
  • Monet lisätietoa tai uusia näkymiä avaavia painikkeita ei ole merkitty painikkeiksi. (WCAG 4.1.2)
  • Joskus avatessa sisältöä avattu sisältö sijaitsee ennen painiketta. (WCAG 1.3.1, 1.3.2)
    Päänäkymässä monilta elementeiltä puuttuu rooli. (WCAG 4.1.2)
  • Joillain näkymän sisältöön vaikuttavilla painikkeilla ei ole nimeä tai nimi ei kerro riittävästi painikkeen vaikutuksesta. (WCAG 4.1.2)
  • Monilla valintaruuduilla tai -napeilla ei ole oikeaa roolia tai niiden suhteet toisiinsa eivät ole selvät. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
  • Joillain tekstiruuduilla ei ole saavutettavaa nimeä. (WCAG 4.1.2)
  • Syötevihjeitä ei ole yhdistetty niihin liittyviin kenttiin. (WCAG 3.3.2)
    Androidilla ponnahdusikkunoissa kohdistus saattaa siirtyä keskelle avattua sisältöä. (WCAG 2.4.3)

Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan vuoden 2025 loppuun mennessä.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen arviointiin siitä, täyttääkö palvelu laissa määritellyt vaatimukset.

Palvelua ja sen saavutettavuutta parannetaan jatkuvasti.

Tämä seloste on laadittu 16.5.2025.

Selostetta on päivitetty viimeksi 16.5.2025.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019)

Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto