Oma Helen mobilapp tillgänglighet
I detta tillgänglighetsutlåtande berättas hur väl Oma Helen mobilapp följer lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, brister i tjänstens tillgänglighet samt hur du kan ge respons om tillgänglighetsproblem.
Helen Ab ansvarar för denna nättjänst. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster. Vi beaktar tillgängligheten i utvecklingen av våra digitala tjänster.
Hur tillgänglig är tjänsten?
Denna tjänst uppfyller till en del A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier som nämns i lagen (WCAG-kriterierna 2.1). Tjänsten innehåller tillgänglighetsbrister som beskrivs i detalj nedan.
Märkte du brister i tillgängligheten?
Vi strävar till att kontinuerligt förbättra tjänstens tillgänglighet. Ifall du upptäcker problem som inte nämns på denna sida, meddela oss om dem, så gör vi vårt bästa för att åtgärda bristerna. Vi svarar inom 14 dagar.
Lade du märke till andra brister i tillgängligheten? Berätta för oss! Du kan ta kontakt antingen genom at fylla i webbformuläret och välja ämnet "tillgängligheten" eller genom att ringa oss på nummer 09 617 8080 (vardagar 8-18). Helen Ab:s enhet Digitala lösningar samt Kommunikation är ansvariga för Helen Ab:s tjänsters tillgänglighet.
Tillgänglighetstillsyn
Transport- och kommunikationsverket Traficom övervakar förverkligandet av tillgänglighetskraven. Om du inte är nöjd med svaret du har fått eller om du inte får något svar inom två veckor, kan du ge respons till Transport- och kommunikationsverket Traficom. På Traficoms webbsida ”Lämna en tillgänglighetsklagan eller be om en utredning” berättas hur du kan ge respons och hur ärendet behandlas.
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln: 029 534 5000
Närmare information om tekniska tillgängligheten
Tjänsten är inte ännu till alla delar tillgänglig.
Innehåll eller funktioner som inte ännu är tillgängliga
- Många vyer saknar rubriktaggar för element som fungerar som rubriker. (WCAG 1.3.1)
- Användare kan inte ändra appens skärmorientering. (WCAG 1.3.4)
- Diagram kan vara svåra att uppfatta eftersom endast färg används som särskiljande attribut. (WCAG 1.4.1)
- Vissa diagram är svåra att förstå eftersom information saknas eller den visuella informationshierarkin är bristfällig. (WCAG 1.3.1, 1.3.2)
- I vissa vyer flyttas inte fokus till sidans början när användaren väljer ”nästa” eller öppnar en ny vy. (WCAG 2.4.3)
- På Android-enheter förekommer fall där innehåll utanför skärmytan inte förladdas och därför hoppas över. (WCAG 2.4.3)
- Det finns fliklistor som inte är korrekt markerade. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
- Vissa instruktioner ges endast via visuella eller riktningsbaserade ledtrådar. (WCAG 1.3.3)
- Informationsstrukturerna är inte tydliga för hjälpmedel när man kontrollerar elens spotpriser. (WCAG 1.3.2)
- När man loggar in i appen finns det element som anges som inaktiverade trots att de inte är det: kryssrutor för att bekräfta användarvillkoren och samtycka till användning av information för marknadsföring. (WCAG 4.1.2)
- Vissa knappar som tar användaren tillbaka från en vy saknar namn. (WCAG 4.1.2)
Knappen för att öppna kontakter är märkt som en bild. (WCAG 4.1.2) - Vissa knappar för att redigera information i kontraktsvyn saknar namn på Android. (WCAG 4.1.2)
Många knappar som leder till mer information saknar roll eller namn. (WCAG 4.1.2) - Många element i huvudvyn saknar roll. (WCAG 4.1.2)
- När man avslöjar innehåll för ett specifikt element visas innehållet ibland före knappen. (WCAG 1.3.1, 1.3.2)
- Vyer med knappar för att ändra innehållet saknar namn eller har namn som inte tydliggör knappens syfte. (WCAG 4.1.2)
- Många kryssrutor och radioknappar saknar roll eller har ingen tydlig koppling till varandra. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
- Vissa textfält saknar ett tillgängligt namn. (WCAG 4.1.2)
- Instruktionerna för inmatningar är inte korrekt kopplade till inmatningsfälten. (WCAG 3.3.2)
- Modala fönster kan ha mindre problem med var fokus placeras på Android. (WCAG 2.4.3)
De uppräknade bristerna kommer att åtgärdas före slutet av 2025.
Hur har vi testat tillgängligheten?
Anmärkningarna i detta tillgänglighetsutlåtande grundar sig på en tredje parts utvärdering om huruvida webbplatsen uppfyller kraven som nämns i lagen. Mobilapplikationen och dess tillgänglighet förbättras kontinuerligt.
Detta utlåtande har upprättats 16.5.2025.
Utlåtandet uppdaterades senast 16.5.2025.