• Heleniltä lähetetty sähköpostitse ja kirjeellä virheellisiä sähkösopimuksen sopimusvahvistuksia. Lue lisää

Liikkuminen muuttuu – liikenne sähköistyy

Helen on kiinteästi mukana mahdollistamassa liikenteen sähköistymistä. Mitä trendejä kulunut erikoinen alkuvuosi on nostanut esille liikkumisen ja sähköautoilun näkökulmasta?

Kulunut koronakevät muutti monelle arkipäivän rutiinit kertaheitolla, ja useat muutokset liittyivät liikkumiseen. Monessa kodissa etätyöt ja etäkoulu vaikuttivat siihen, että auton ei tarvinnutkaan startata kotipihasta heti aamusta. Toisaalta kotiin jääminen on saanut meidät tutustumaan lähiympäristöömme ennennäkemättömän innokkaasti: lenkkipolut ja lähimetsät ovat olleet täynnä ulkoilijoita ja kannustaneet löytämään uusia liikkumisen muotoja. Myös oma auto on saattanut tuntua uudella tavalla arvokkaalta ja omaa elinpiiriä laajentavalta, kun julkisia liikennevälineitä on pyritty välttämään. Työmatkan sijaan autoa onkin saatettu tarvita työpäivän jälkeen vaikkapa luontokohteeseen ajamiseen.

Vallitsevasta tilanteesta huolimatta - tai ehkä juuri sen takia - monelle myös auton hankinta tai vaihtaminen on ajankohtaista. Uutisoinnit kirkastuneista vesistä ja hälvenneistä ilmansaasteista saavat monet pohtimaan omia kulutusvalintojaan uudesta näkökulmasta: Jos me ihmiset kerran voimme saada näin näkyvän muutoksen aikaan näin nopeasti, ehkä minunkin valinnallani on merkitystä. Tällöin sähköauto voikin tuntua uudella tavalla houkuttelevalta vaihtoehdolta.

Joka kuudes uuden auton kauppa tehdään sähköautosta

Autoteollisuus pyrkii tekemään osansa, jotta nousu koronashokin jälkeen olisi mahdollisimman nopea. Jo useiden vuosien ajan autoteollisuutta on kannustettu voimakkaasti vähäpäästöisten autojen tuotantoon, mikä alkaa näkyä edullisten sähköautomallien saapumisena markkinoille. Mielikuva sähköautoilusta vain harvojen hyvätuloisten herkkuna alkaa hiljalleen murtua, kun pienikokoisen täyssähköauton voi saada pian käyttöön alle 20 000 eurolla.

Suomen sähköautokanta on tällä hetkellä noin 35 000 autoa. Vaikka sähköautojen osuus kokonaisautokannasta on edelleen pieni, osviittaa tulevasta antaa se, että jo noin joka kuudes uuden auton kauppa tehdään sähköautosta. Suomessa korostuu ladattavien hybridien suuri osuus, noin 84 prosenttia sähköautoista, mitä perustellaan yleensä sekä maamme pitkillä välimatkoilla että julkisen latausverkoston riittämättömyydellä.

On luultavaa, että hiljalleen täyssähköautojen osuus sähköautokannasta alkaa kasvaa myös Suomessa. Tämän myötä myös vaatimukset latausratkaisuja kohtaan kasvavat - latauksen on oltava nopeaa, toimintavarmaa ja helppoa. Toisaalta ladattavalla hybridillä on nimenomaan helppo harjoitella tätä latauksen arkea, jolloin hyppy täyssähköautoon käy tulevaisuudessa helpommin.

Helenillä jo 160 latauspistettä Helsingissä

Julkisen latausverkoston kasvattamisessa myös Helen pyrkii tekemään osansa. Uutisoimme tammikuussa, että tuomme Helsinkiin 33 uutta latauspistettä jäähallien ja urheiluhallien yhteyteen. Vaikka kevät olikin monella tapaa erikoinen, latauspisteiden asennukset etenivät suunniteltuun tahtiin, ja nyt kaikki uudet latauspisteet on saatu jo käyttöön. Olemme siis valmiina, kun ihmiset tarvitsevat virtaa sähköautoihinsa. Yhteensä Helenillä on noin 160 latauspistettä Helsingissä, ja lisää tulee.

Kevään aikana lanseerasimme myös oman sähköauton latauspalvelun, Helen Latauksen, jolla pääsee lataamaan Helenin omilla latauspisteillä sekä koko Virran valtakunnallisessa noin 1000 pisteen verkostossa.

Näillä teoilla pyrimme tekemään osamme sen eteen, että sähköautoilu on yhä useamman saavutettavissa. Tulevaisuuden sähköautoilijoiden joukkoon mahtuu teknologia-edelläkävijöiden lisäksi yhä enenevissä määrin myös ihan tavallisia ihmisiä, joille auto on ensisijaisesti keino päästä paikasta A paikkaan B.

Lue lisää Helenin sähköautojen latausverkostosta ja Helen Latauksesta!

Anna-Leena Hetemäki

Anna-Leena Hetemäki

Anna-Leena Hetemäki kehittää Helenissä sähköisen liikenteen ratkaisuja. Hän on kiinnostunut siitä, miten sähköistyminen ja muu teknologinen kehitys vaikuttavat tulevaisuuden liikkumiseen. Vapaa-ajalla Anna-Leena liikkuu luonnossa (ei autolla) ja yrittää ymmärtää maailmaa mahdollisimman monesta näkökulmasta.