Takaisin

Heleniltä uusi sovellus energiankulutuksen seurantaan - Oma Helen kannustaa fiksumpiin energiavalintoihin

Helen on lanseerannut asiakkailleen uuden Oma Helen -mobiilisovelluksen. Sovelluksen avulla Helen haluaa lisätä asiakkaille läpinäkyvyyttä omaan energiankulutukseensa, jotta he voivat helpommin vaikuttaa siihen. Sovelluksen ensimmäinen versio palvelee Helenin sähkösopimusasiakkaita, mutta käyttöä laajennetaan sovelluksen seuraavissa versioissa.

Oma Helen -sovellus on merkittävä askel energiayhtiön digitalisoitumisessa sekä asiakaskokemuksen parantamisessa. Oma Helen tuo muun muassa finanssipuolella ja kaupan alalla hyödynnetyn digitaalisen asioinnin ja datan hyödyntämisen trendin myös energia-alalle, jossa digipalveluiden käyttö on ennestään ollut vähäistä.

– Monille ainoa käyttöliittymä oman talouden energiankulutuksen seuraamiseen on ollut sähkölasku. Halusimme madaltaa kynnystä, lisätä läpinäkyvyyttä ja muotoilla teknisestä datasta helposti ymmärrettävää ja kiinnostavaa, kertoo Helenin digipäällikkö Kaisa Sundman Oma Helenin suunnittelun lähtökohdista.

Oma Helen -sovellus mahdollistaa käyttäjälle oman energiankulutuksen tarkastelemisen sekä pidemmän aikavälin trenditasolla että tunti-, päivä-, viikko- ja vuositasolla. Sovellus tarjoaa myös kiinnostavaa dataa esimerkiksi siitä, minä viikonpäivänä sähköä kuluu eniten. Lisäksi kaikki oman asiakkuuden ja sopimuksen kannalta keskeiset tiedot löytyvät sovelluksesta.

– Helenin asiakkaat ovat toivoneet helppokäyttöistä palvelua, jossa seurata kulutusta. Tämä on nyt sovelluksen ensimmäisessä vaiheessa mahdollista. Jatkossa tuomme sovellukseen uusia ominaisuuksia ja kehitämme siitä digitaalisen alustan kaikille energiaratkaisuille. Haluamme Helenillä olla tällä alusta-ajattelulla energiasektorin digitalisaation edelläkävijöitä, Sundman korostaa.

Varsinkin tänä vuonna monelle on voinut tulla yllätyksenä, miten paljon energiankulutus on kasvanut esimerkiksi pitkään jatkuneen etätyön seurauksena. Sovelluksella on myös haluttu helpottaa asiakkaiden arjen budjetointia, kun tulevan sähkölaskun suuruuden voi tarkistaa etukäteen kulutuksen perusteella.

– Uskomme Helenillä vahvasti siihen, että asiointi helpottuu ja asiakaskokemus paranee digitalisaation myötä. Oma Helen on meille merkittävä askel tässä. Houkuttelevasti esitetty energiankäyttödata tarjoaa asiakkaillemme oivalluksia parempien valintojen tekemisen tueksi. Ensimmäiset saamamme asiakaspalautteet sovelluksesta ovat olleet todella rohkaisevia ja kertovat, että olemme pureutuneet oikeaan asiaan. Jatkokehitämme sovellusta tiiviissä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa, kuvailee Helenin digitaalisten ratkaisujen johtaja Tuomas Teuri.

Läpinäkyvyyttä energiantuotantoon ja asiakkaiden omiin energiavalintoihin

Sen lisäksi että Oma Helen tarjoaa Helenin asiakkaille entistä parempaa asiakaskokemusta, merkittävää on myös sovelluksen tarjoamat mahdollisuudet kestävien energiavalintojen tekemiseen. Helen on sitoutunut olemaan hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa kivihiilen käytöstä luopumista vuoteen 2029 mennessä sekä merkittäviä panostuksia uusiutuviin energiamuotoihin sekä uusia tapoja hyödyntää hukkalämpöä lämmityksessä.

Oma Helen -sovellus lisää läpinäkyvyyttä paitsi asiakkaiden omaan energiankulutukseen myös energian tuotantomuotoihin, mikä on osalle asiakkaista merkittävä tekijä sopivan sähkösopimuksen valinnassa.

– Kestävämpi tulevaisuus ja energia on meidän kaikkien asia. Tällä sovelluksella haluamme kannustaa myös asiakkaitamme mukaan talkoisiin. Asiakkaillemme energiankäytön läpinäkyvyys on tärkeää. Tiedon pitää olla helposti saatavilla arjessa, jotta omaan kulutukseen voi vaikuttaa. Oma Helen on kehitetty yhdessä asiakkaidemme kanssa vastaamaan tähän tarpeeseen, Teuri toteaa.

Oma Helen -sovelluksen voi ladata ilmaiseksi sovelluskaupoista (App Store ja Google Play). Ensivaiheessa sovellus palvelee Helenin sähkösopimusasiakkaita.

Lue lisää Oma Helen -sovelluksesta

Julkaistu: 23.11.2020 10.30
Jaa: