Artikkeli / 5.4.2023

7 usein kysyttyä kysymystä Oma Helen -palvelusta

Näkyykö Oma Helenissä sähkön tuntihintoja? Miksi sopimukseni tai sopimusmuutokseni eivät näy tiedoissani? Vastaamme nyt näihin ja muihin usein kysyttyihin kysymyksiin Oma Helenistä!

1. Miten hyödyn Oma Helenistä?

Ilmaisessa sovelluksessa hoidat itse helposti sopimustasi koskevan asioinnin. Oma Helen kertoo myös kattavasti energiankäytöstäsi ja -tuotannostasi jopa tuntitasolla.

Omaa energiankäyttöä kannattaa tarkkailla, on tavoitteena sitten mahdollisimman pieni sähkölasku tai asumisen hiilijalanjäljen pienentäminen. Kun kulutuksen tuntee paremmin, on sitä helpompi optimoida, jolloin säästyy sekä rahaa että energiaa.

Tutustu Oma Heleniin

2. Miten voin hallinnoida asiakkuuttani Oma Helenissä?

  • Oma Helen -sovelluksessa näet nykyisen sähkösopimuksesi ja voit seurata aurinkopaneeliesi tuotantoa. Oma Helen -selainpalvelu palvelee sähköasiakkaiden lisäksi myös kaukolämmön ja jäähdytyksen asiakkaita.

  • Löydät palvelusta koko laskutushistoriasi ja voit muuttaa laskusi maksupäivää ja laskutustapaa ja -väliä. Voit esimerkiksi vaihtaa paperilaskun e-laskuksi.

  • Voit tehdä muuttoilmoituksen helposti ja siirtää nykyisen sopimuksesi uuteen osoitteeseen.

3. Näenkö toteutuneen tuntikulutukseni Oma Helenissä?

Kyllä, löydät omat kulutustietosi tunnin tarkkuudella sekä sovelluksesta että selainversiosta. Selainversiosta voit kohdasta ’’Sähkönkäyttö’’ ottaa myös raportin valitsemaltasi ajanjaksolta suoraan excel-tiedostona.

Energiankäytön kulutuslukemia vertailemalla näet esimerkiksi, onko pakastimen tai kiukaan vaihto uuteen vaikuttanut sähkölaskuun. Tai minkä verran keväällä hankittu ilmalämpöpumppu näkyy kulutuksessa, kun se on pitänyt kodin viileänä koko helteisen kesän.

4. Miksi uusi sopimukseni ei näy Oma Helenissä? Miksi energiankulutustiedot eivät ole ajan tasalla?

Sopimusten muuttuessa uuden sopimuksen tyyppi, hinta ja muut tiedot päivittyvät Oma Helen -palveluun muutaman päivän viiveellä. Tämä ei vaadi sinulta toimenpiteitä, vaan oikeat hinnat päivittyvät näkyviin automaattisesti.

Kulutustiedot tulevat Oma Heleniin automaattisesti, kun paikallinen sähköverkkoyhtiö toimittaa ne yleensä vuorokaudessa tai kahdessa. Joskus tietojen toimittamisessa voi olla pidempääkin viivettä, jolloin kulutustiedot päivittyvät myös Oma Heleniin viiveellä. Asia kuitenkin korjaantuu automaattisesti.

5. Näkyykö Oma Helenissä sähkön tuntihintoja?

Oma Helenin sähköosiosta löytyvä kuvaaja näyttää Nord Pool -sähköpörssin Suomen aluehinnat tunneittain sisältäen arvonlisäveron. Kuvaajan hinnat eivät sisällä sähköyhtiön perimää marginaalia. Kuvaajan avulla omaa sähkönkulutusta on helppo suunnitella ja ajoittaa niihin hetkiin, kun energia on edullisimmillaan. Tulevan vuorokauden tuntihinnat ilmoitetaan edeltävän päivän aikana noin kello 15. Oma Helen -sovelluksessa voit myös tilata pörssisähkön hintailmoitukset, jolloin saat päivittäin push-viestin hinnoista.

6. Miten saan puolisoni tai sukulaiseni sopimuksen näkymään Oma Helenissä?

Sähkösopimuksen haltija voi myöntää toiselle henkilölle käyttöoikeudet omiin tietoihinsa. Sopimuksenhaltijan tulee lähettää käyttöoikeuskutsu sen henkilön sähköpostiin, jolle haluaa käyttöoikeuden antaa.

Muutokset voi tehdä kirjautumalla verkkosivuillamme Oma Heleniin. Mene osioon “omat tiedot”, valitse “asetukset” ja valitse sitten “lisää tai poista oikeuksia”.

7. Tuleeko Oma Heleniin uusia ominaisuuksia?

Oma Helen -sovellusta kehitetään jatkuvasti ja tulevaisuudessa se tarjoaa entistä parempaa energia-asiointia. Lähiaikoina Oma Heleniin tuodaan muun muassa chatbot -ominaisuus ja kulutuksen seuranta euroissa laajenee kaikille sopimustyypeille. Fiksusähköasiakkaille on tulossa lisää näkymiä ja rakennamme Oma Heleniin asiointipolkuja muun muassa määräaikaisen sopimuksen uusinnasta.

Voit antaa palautetta Oma Helenin kehittämiseksi sovelluksen kautta!

Lataa Oma Helen -sovellus helposti

  1. Oma Helen -sovellus on kaikkien käytettävissä
  2. Lataa ilmainen sovellus joko App Storesta (iOS) tai Google Playsta (Android)
  3. Tunnistaudu sovellukseen ensimmäisellä kerralla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella
  4. Oma Helen -sovellus on valmis käytettäväksi!

Kirjaudu selaimella