Viileää ja varmasti kaukojäähdytyksellä
Hiltonin huomassa viihtyy vaativampikin asiakas. Kaukojäähdytyksellä viilenevistä huoneista on nautittu Hilton Strandissa kohta vuosi.
Helsingin Hakaniemessä sijaitsevan Hilton Strandin aulassa loimottaa tunnelmallinen takkatuli. Korkeaan ravintolasaliin ollaan parhaillaan kattamassa lounaspöytää. Vastaanottotiskin takana asiakkaita odottaa palvelualtis henkilökunta – tällä kertaa myös hotellipäällikkö Manu Pietinen on itse vieraita vastassa.
Asiakas osaa odottaa tiettyä tasoa, kun hän valitsee hotellikseen Hiltonin. Ketju tunnetaan korkeatasoisista ja monipuolisista hotelleista sekä yksilöllisestä palvelusta. Ensimmäiset ketjun hotellit perusti Conrad Hilton Texasiin 1900-luvun alkupuolella.
”Palvelutasomme määrittävät Hilton-standardit, ja ehdottoman tärkeä voimavaramme on mahtava henkilökuntamme”, Pietinen sanoo.
”Niin suomalaiset kuin kansainväliset vieraat osaavat odottaa samaa palvelutasoa kaikissa hotelleissamme ympäri maailman. Meillä on esimerkiksi ympärivuorokautinen huonepalvelu sekä Executive-kerros ja -lounge. Huoneiden varustelutaso on sama hotellista riippumatta.”
Hotellibisneksen nyrkkisääntö on, että 20 prosenttia asiakkaista tuo 80 prosenttia tuloista. Toisin sanoen uskollisia kanta-asiakkaita, jotka yöpyvät usein saman ketjun hotelleissa, on suhteellisen paljon.
Strandissa on 190 huonetta, joiden asumisviihtyvyys paranee lähitulevaisuudessa entisestään. Käynnissä on huoneiden ja hotellin muiden tilojen vaiheittainen uudistus.
Yksi yö merkitsee
”Hiltonin tasoisessa hotellissa viilennetyt huoneet ovat itsestäänselvyys”, jäähdytysliiketoiminnan päällikkö Kosti Koski Helen Oy:stä sanoo. ”Kaukojäähdytys on siihen nykyaikainen ratkaisu.”
Yksi kaukojäähdytyksen valttikorteista on toimitusvarmuus. Hotellibisneksessä tämä merkitsee erityisesti; yksi epämukava yö liian lämpimässä huoneessa voi karkottaa asiakkaan kilpailijoille.
Hiltonissa käy paljon esimerkiksi häämatkalaisia – hotellikokemuksesta halutaan täydellinen. Siihen kuuluvat hikiset lakanat vain niin haluttaessa.
”Meillä käy paljon läheisten yritysten bisneskumppaneita, turisteja, poliitikkoja ja kansainvälisiä laulajia”, Pietinen kertoo.
Kylmän ja lämmön kokemus on ammatista riippumatta hyvin yksilöllistä. Perusasetus, 21,5 asteeseen säädetty hotellihuone on toiselle tukalan kuuma ja toiselle turhan viileä. ”Lämpötilaa voi säätää huonekohtaisesti +–2 astetta.”
Vuonna 1988 rakennetun Strandin monipuolisissa kokoustiloissa järjestetään paljon erilaisia tilaisuuksia. Huoneiden tapaan miellyttävän viileä sisäilma on yhtä tärkeää näissäkin tiloissa. Viileyttä tarvitaan myös henkilökunnan työskentelytiloihin, esimerkiksi keittiöön.
Kaukojäähdytyksen myötä myös hotellin hukkalämmöt kerätään nykyisin talteen.
Ympäristötekoja
Huoneilman viilennysmahdollisuus löytyy nykyisin keskitasonkin hotelleista. Yhä useampi valitsee kaukojäähdytyksen kiinteistökohtaisen laitteiston tilalle. Tärkeimmät syyt ovat toimitusvarmuus, huolettomuus ja ympäristötekijät. ”Esimerkiksi Hilton Strandin kokoisen talon siirryttyä kaukojäähdytykseen säästyy vuosittain energiaa öljyksi muunnettuna 200 tynnyriä”, Koski kertoo.
Ympäristöteoilla on merkitystä paitsi asiakkaille, myös yrityksen henkilökunnalle. Työnantajamielikuva rakentaa yrityksen mainetta.
”Myös meillä on otettu koko henkilökunta mukaan ideoimaan, millä tavoin voisimme alentaa energiankulutusta päivittäisessä työssä”, Pietinen kertoo. ”Käynnissä oleva uudistus parantaa osaltaan energiatehokkuutta.”
Strandissa kulutetaan vihreää sähköä, uudistuksen myötä huoneissa on vain led-valaisimia ja ilmastointi toimii entistä tehokkaammin.
Kylmän ja lämmön kokemus on yksilöllistä. Perusasetus, 21,5 asteeseen säädetty hotellihuone on toiselle kuuma ja toiselle viileä. Hiltonissa lämpötilaa voi säätää huonekohtaisesti.
Jäähdytystä läheltä
Nimestään huolimatta kaukojäähdytys on paikallista lähienergiaa. Lähin kaukojäähdytyksen tuotantolaitos, Katri Vala, sijaitsee vain muutaman minuutin kävelymatkan päässä hotellista.
”Kaukojäähdytyksen nimen pitäisi oikeastaan olla lähijäähdytys”, Kosti Koski sanoo. ”Kaukojäähdytys on paikallinen ratkaisu, joka työllistää satoja suomalaisia.”
Hiltoniin kaukojäähdytysputket tuotiin vuoden 2014 kesällä, eikä niistä ole tarvinnut sen jälkeen huolehtia. Laitteisto vie huomattavasti vähemmän tilaa kuin entiset kylmäkoneet.
”Tämä on ollut meille huoletonta, järjestelmä on toiminut moitteettomasti ja huoltokertoja on selvästi vähemmän entiseen järjestelmään verrattuna”, Manu Pietinen kertoo.
Kosti Koski komppaa vieressä: ”Kaukojäähdytys on asiakkaan näkökulmasta ulkoistettu palvelu, johon sisältyy aina uusin tekniikka sekä jatkuva kehitys.”
”Näkyvin muutos kaukojäähdytyksen käyttöönoton jälkeen on ollut kustannusten lasku”, Pietinen myhäilee. Helenillä ja Hiltonilla on takana pitkä yhteistyö kaukolämmön osalta. Kaukojäähdytyksen myötä nykyisin myös hotellin hukkalämmöt kerätään talteen.
Manu Pietisen seurassa vastaanotossa Tuija Naumanen (vas.) ja Minna Kajasrinne. Eniten hotellivieraat kysyvät, missä on Kauppatori.
”Pääosin auringosta syntyvästä hukkalämmöstä tuotetaan uusiutuvaa kaukolämpöä, eli lämpö palautetaan hyötykäyttöön”, Koski kertoo.
Vuosittain Helen Oy solmii noin 40 uutta kaukojäähdytyssopimusta. Yhä useampi asiakas on asunto-osakeyhtiö. Hotellin palvelutasoa ei koteihin helposti saa, mutta sopivalla sisäilman lämpötilalla on iso merkitys asumismukavuuteen ja myös asukkaiden terveyteen.
”Näyttäisi siltä, että jäähdytys otetaan nykyisin kaikkiin hyvin varusteltuihin asuntoihin”, Koski sanoo. ”Tulevaisuudessa jäähdytyksestä tulee standardi kaikessa asumisessa, jäähdytyksestä aiheutuva lisäkustannus asukkaille on nimittäin varsin maltillinen.”