Oma Helen -verkkopalvelun saavutettavuus

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten Oma Helen -verkkopalvelu noudattaa lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita tämän saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Tästä palvelusta vastaa Helen Oy. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palveluitamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä.

Miten saavutettava palvelu on?

Tämä palvelu täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1 ja 2.2). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?

Pyrimme jatkuvasti parantamaan palvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme 14 päivän kuluessa.

Voit ottaa yhteyttä joko verkkolomakkeella valitsemalla aiheeksi "Saavutettavuus" tai soittamalla numeroon 09 617 8080 (arkisin 9-17). Helen Oy:n palveluiden saavutettavuudesta vastaa Helen Oy:n Digitaaliset ratkaisut- yksikkö ja Viestintä.

Saavutettavuuden valvonta

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Traficomin verkkosivulla ”Tee saavutettavuuskantelu tai pyydä selvitystä” kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde: 029 534 5000

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Palvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia

Sisältö

  • Sivuotsikoita ei ole merkitty suositusten mukaisesti. Ruudunlukijalla voi olla ongelmia löytää sivuotsikko. (WCAG 2.4.2, 4.1.1)
  • Sivujen pääotsikot eivät ole yksilöllisiä eivätkä kuvaa sivujen sisältöä. (WCAG 2.4.6)
  • Palvelussa on linkin näköisiä painikkeita. (WCAG 3.2.4)
  • Palvelun verkkosivuja ei löydä usealla eri tavalla. (WCAG 2.4.5)
  • Kuvaajista osoittamalla näkyville saatava tieto ei ole piilotettavissa ilman osoittimen siirtoa. (WCAG 1.4.13)

Havaittavuus ja muokattavuus

  • Kirjautumisen katkeamisesta ei varoiteta eikä sitä voi säätää. (WCAG 2.2.1)
  • Palvelussa on muutama heikosti erottuva kohta: tarkasteltavan käyttöpaikan valinta ja vaaleanvihreä väri kaaviossa. (WCAG 1.4.11)
  • Tekstin välistysten muokkaaminen aiheuttaa pientä tekstin päällekkäisyyttä etusivulla. (WCAG 1.4.12)
  • Pelkän tekstin suurentaminen 200 % aiheuttaa pientä päällekkäisyyttä ja tiedon leikkaantumista. (WCAG 1.4.4)

Käyttö ruudunlukijalla

  • Etusivulla on linkki (nuolen kuva), jolla ei ole saavutettavaa nimeä. (WCAG 1.1.1, 2.4.4)
  • Osalta grafiikoista puuttuu tekstivastine ja turhia koristeita on merkitty osittain vieraskielisin tekstivastinein. (WCAG 1.1.1)
  • Määräaikaisen sopimuksen jaksoa valittaessa painikkeita ja niiden selityksiä ei ole yhdistetty toisiinsa. Painikkeisiin ei pääse sarkaimella eikä niitä ole yhdistetty ryhmäksi. (WCAG 1.3.1, 2.1.1, 3.3.2, 4.1.2)
  • Kielivalinta voi olla vaikea huomata, sillä valinnat on merkitty vain lyhentein SV ja EN ilman selittävää ohjetta. (WCAG 2.4.6)
  • Kuvaajien säätimiä on vaikea käyttää, sillä vaihtoehtoja ei kuule ruudunlukijan kertoessa jo muutoksista kuvaajissa. (WCAG 3.2.2)
  • Laskutustiedoissa listalta valittua pankkia ei kerrota ruudunlukijalla. (WCAG 4.1.2)
  • Kuka olet? -osiossa annetaan harhaanjohtavat ohjeet puhelinnumeron antamiseen. (WCAG 3.3.2)
  • Laskujen suodatinta luodessa lukeminen alkaa aina dialogin alusta, kun on tehnyt jonkin valinnan suodattimelle. (WCAG 1.3.2)
  • Palautteen hymynaamapainikkeille ei ole annettu saavutettavaa nimeä. (WCAG 4.1.2)
  • Useampi kuvapainike on nimetty ”Lue lisätietoja” ilman tarkennusta. (WCAG 2.4.6)
  • Vain osa uudelle välilehdelle aukeavista linkeistä on merkitty kuvakkeella ja kuvake on piilotettu ruudunlukijalta. (WCAG 1.1.1, 3.2.4)
  • Pörssisähkön tuntihinnan taulukossa on virheelliset ajankohdat. (WCAG 1.3.1)

Chat

  • Chatin aukeamisesta ei kerrota ruudunlukijalle. (WCAG 4.1.3)
  • Lukemisjärjestys ei siirry avattuun chattiin. (WCAG 1.3.2)
  • Chatin sulkevalla ja pienentävällä painikkeilla ei ole saavutettavia nimiä. (WCAG 1.1.1, 4.1.2)

Pdf-tiedostot

  • Palvelussa luotavat pdf-tiedostot, kuten sopimukset ja laskut, eivät ole saavutettavia: lukemisjärjestys on epälooginen eikä kuville ole annettu tekstivastineita. (WCAG 1.1.1, 1.3.2, 1.4.5)

Käyttö pelkällä näppäimistöllä

  • Palvelussa aukeaa dialogeja, joihin ei pääse pelkkää näppäimistöä käyttäen: Sähkösopimuksen irtisanominen, käyttöpaikkatietojen muokkaus, avoimen laskun lisätiedot ja omien kiinnostuksen kohteiden muokkaus. (WCAG 2.1.1)
  • Osassa valintalistoista valinta ei onnistu pelkällä näppäimistöllä: tarkasteltavan käyttöpaikan valinta, laskutustietojen muokkaus, määräaikaisen sopimuksen jakson valinta, laskuluettelon suodattimen säädöt ja palautteen antaminen uloskirjautumisen jälkeen. (WCAG 2.1.1)
  • Kuvaajista osittamalla saatavaa lisätietoa ei saa näkyviin pelkällä näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1)
  • Välilehdet toimivat epäyhtenäisesti: sähkönkäyttö-osiossa välilehti valitaan sarkaimella. (WCAG 4.1.2)

Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan vuoden 2025 loppuun mennessä.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen arviointiin siitä, täyttääkö palvelu laissa määritellyt vaatimukset. Palvelua ja sen saavutettavuutta parannetaan jatkuvasti.

Tämä seloste on laadittu 11.4.2025.

Selostetta on päivitetty viimeksi 16.5.2025.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019)

Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto