Oma Helen -verkkopalvelun saavutettavuus
Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten Oma Helen -verkkopalvelu noudattaa lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita tämän saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.
Tästä palvelusta vastaa Helen Oy. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palveluitamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä.
Miten saavutettava palvelu on?
Tämä palvelu täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1 ja 2.2). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.
Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?
Pyrimme jatkuvasti parantamaan palvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme 14 päivän kuluessa.
Voit ottaa yhteyttä joko verkkolomakkeella valitsemalla aiheeksi "Saavutettavuus" tai soittamalla numeroon 09 617 8080 (arkisin 9-17). Helen Oy:n palveluiden saavutettavuudesta vastaa Helen Oy:n Digitaaliset ratkaisut- yksikkö ja Viestintä.
Saavutettavuuden valvonta
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Traficomin verkkosivulla ”Tee saavutettavuuskantelu tai pyydä selvitystä” kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde: 029 534 5000
Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta
Palvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.
Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia
Sisältö
- Palvelussa on linkin näköisiä painikkeita. (WCAG 3.2.4)
- Palvelun verkkosivuja ei löydä usealla eri tavalla. (WCAG 2.4.5)
Havaittavuus ja muokattavuus
- Kirjautumisen katkeamisesta ei varoiteta eikä sitä voi säätää. (WCAG 2.2.1)
- Palvelussa on muutama heikosti erottuva kohta: vaaleanvihreä väri kaavioissa. (WCAG 1.4.11)
- Tekstin välistysten muokkaaminen aiheuttaa pientä tekstin päällekkäisyyttä etusivulla. (WCAG 1.4.12)
- Pelkän tekstin suurentaminen 200 % aiheuttaa pientä päällekkäisyyttä ja tiedon leikkaantumista. (WCAG 1.4.4)
Käyttö ruudunlukijalla
- Määräaikaisen sopimuksen jaksoa valittaessa painikkeita ja niiden selityksiä ei ole yhdistetty toisiinsa. Painikkeisiin ei pääse sarkaimella eikä niitä ole yhdistetty ryhmäksi. (WCAG 1.3.1, 2.1.1, 3.3.2, 4.1.2)
- Kuvaajien säätimiä on vaikea käyttää, sillä vaihtoehtoja ei kuule ruudunlukijan kertoessa jo muutoksista kuvaajissa. (WCAG 3.2.2)
- Kuka olet? -osiossa annetaan harhaanjohtavat ohjeet puhelinnumeron antamiseen. (WCAG 3.3.2)
- Vain osa uudelle välilehdelle aukeavista linkeistä on merkitty kuvakkeella ja kuvake on piilotettu ruudunlukijalta. (WCAG 1.1.1, 3.2.4)
- Pörssisähkön tuntihinnan taulukossa on virheelliset ajankohdat. (WCAG 1.3.1)
Chat
- Chatin aukeamisesta ei kerrota ruudunlukijalle. (WCAG 4.1.3)
- Lukemisjärjestys ei siirry avattuun chattiin. (WCAG 1.3.2)
- Chatin sulkevalla ja pienentävällä painikkeilla ei ole saavutettavia nimiä. (WCAG 1.1.1, 4.1.2)
Pdf-tiedostot
- Palvelussa luotavat pdf-tiedostot, kuten sopimukset ja laskut, eivät ole saavutettavia: lukemisjärjestys on epälooginen eikä kuville ole annettu tekstivastineita. (WCAG 1.1.1, 1.3.2, 1.4.5)
Käyttö pelkällä näppäimistöllä
- Kuvaajista osittamalla saatavaa lisätietoa ei saa näkyviin pelkällä näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1)
- Välilehdet toimivat epäyhtenäisesti: sähkönkäyttö-osiossa välilehti valitaan sarkaimella. (WCAG 4.1.2)
Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan vuoden 2025 loppuun mennessä.
Miten olemme testanneet saavutettavuutta?
Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen arviointiin siitä, täyttääkö palvelu laissa määritellyt vaatimukset. Palvelua ja sen saavutettavuutta parannetaan jatkuvasti.
Tämä seloste on laadittu 11.4.2025.
Selostetta on päivitetty viimeksi 15.8.2025.