Oma Helen nättjänsten tillgänglighet

 I detta tillgänglighetsutlåtande berättas hur väl Oma Helen nättjänsten följer lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, brister i tjänstens tillgänglighet samt hur du kan ge respons om tillgänglighetsproblem.

Helen Ab ansvarar för denna nättjänst. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster. Vi beaktar tillgängligheten i utvecklingen av våra digitala tjänster.

Hur tillgänglig är tjänsten?

Denna tjänst uppfyller till en del A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier som nämns i lagen (WCAG-kriterierna 2.1). Tjänsten innehåller tillgänglighetsbrister som beskrivs i detalj nedan.

Märkte du brister i tillgängligheten?

Vi strävar till att kontinuerligt förbättra tjänstens tillgänglighet. Ifall du upptäcker problem som inte nämns på denna sida, meddela oss om dem, så gör vi vårt bästa för att åtgärda bristerna. Vi svarar inom 14 dagar.

Lade du märke till andra brister i tillgängligheten? Berätta för oss! Du kan ta kontakt antingen genom at fylla i webbformuläret och välja ämnet "tillgängligheten" eller genom att ringa oss på nummer 09 617 8080 (vardagar 9-17). Helen Ab:s enhet Digitala lösningar samt Kommunikation är ansvariga för Helen Ab:s tjänsters tillgänglighet.  

Tillgänglighetstillsyn

Transport- och kommunikationsverket Traficom övervakar förverkligandet av tillgänglighetskraven. Om du inte är nöjd med svaret du har fått eller om du inte får något svar inom två veckor, kan du ge respons till Transport- och kommunikationsverket Traficom. På Traficoms webbsida ”Lämna en tillgänglighetsklagan eller be om en utredning” berättas hur du kan ge respons och hur ärendet behandlas.

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln: 029 534 5000  

Närmare information om tekniska tillgängligheten

Tjänsten är inte ännu till alla delar tillgänglig.

Innehåll eller funktioner som inte ännu är tillgängliga

Innehåll

  • Tjänsten har knappar som ser ut som länkar. (WCAG 3.2.4)
  • Tjänstens webbsidor kan inte hittas på flera olika sätt. (WCAG 2.4.5)

Synlighet och anpassningsbarhet

  • Användarna varnas inte om tidsgränser för sessioner, och tidsgränsen kan inte justeras. (WCAG 2.2.1)
  • Det finns några svåra att särskilja områden: den ljusgröna färgen i diagrammet. (WCAG 1.4.11)
  • Modifiering av textavstånd resulterar i mindre textöverlappar på startsidan. (WCAG 1.4.12)
  • Att förstora texten till 200 % orsakar liten överlappning och avklippning av information. (WCAG 1.4.4)

Användning med skärmläsare

  • För att välja löptid för ett visstidskontrakt finns det knappar. Deras förklaringar är inte kopplade till knapparna. Knapparna kan inte nås med tab-tangenten, och de är inte grupperade. (WCAG 1.3.1, 2.1.1, 3.3.2, 4.1.2)
  • Det är svårt att använda grafikens kontroller, eftersom alternativen inte hörs av skärmläsaren när ändringar redan annonseras i graferna. (WCAG 3.2.2)
  • Avsnittet om personlig information ger vilseledande instruktioner för att ange ett telefonnummer. (WCAG 3.3.2)
  • Endast vissa av länkarna som öppnas i en ny flik är märkta med en ikon, och ikonen är dold för skärmläsare. (WCAG 1.1.1, 3.2.4)
  • Timpriserna för el har felaktiga tidsstämplar i tabellen. (WCAG 1.3.1)

Chat

  • Öppnandet av chatten meddelas inte till skärmläsaren. (WCAG 4.1.3)
    Läsordningen övergår inte till den öppnade chatten. (WCAG 1.3.2)
    Knapparna för att stänga och minimera chatten har inte tillgängliga namn. (WCAG 1.1.1, 4.1.2)

PDF-filer

  • PDF-filer som skapats i tjänsten, såsom avtal och fakturor, är inte tillgängliga: läsordningen är ologisk och bilder har inte textalternativ. (WCAG 1.1.1, 1.3.2, 1.4.5)

Användning endast med tangentbordet

  • Detaljerad information som visas genom grafer kan inte nås med endast tangentbordet. (WCAG 2.1.1)
  • Flikar fungerar inkonsekvent: i elanvändningssektionen väljs fliken med tabbtangenten. (WCAG 4.1.2)

De uppräknade bristerna kommer att åtgärdas före slutet av 2025.

Hur har vi testat tillgängligheten?

Anmärkningarna i detta tillgänglighetsutlåtande grundar sig på en tredje parts utvärdering om huruvida webbplatsen uppfyller kraven som nämns i lagen. Webbplatsen och dess tillgänglighet förbättras kontinuerligt.

Detta utlåtande har upprättats 11.4.2025.

Utlåtandet uppdaterades senast 15.8.2025.

Lag om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019)

Tillgänglighetskrav-webbplatsen