Blogi / 19.12.2016

Latauksella on hintansa

Miksi sähköautojen latauspalvelu maksaa niin paljon Helsingissä? Tähän kysymykseen olemme saaneet vastata useaan kertaan tämän kevään aikana.

Teksti: Perttu Lahtinen

Yksinkertaistettuna asia on kuten kahviloissa: kotona keitetty kahvi on aina edullisempaa, mutta kahvilassa saakin palvelua ja joskus myös parempaa laatua.

Sähköautoilun latauspisteiden osalta tilanne on vastaava. Valtaosa latauksesta tehdään joko kotona tai työpaikalla, joissa latauspisteen rakennus- ja ylläpitokulut ovat kertaluokkaa julkisia latauspisteitä edullisemmat.

Julkisten latauspisteiden palvelun varmistamiseksi täytyy hoitaa myös siihen liittyvä asiakaspalvelu, asiakashallinta ja muu huoltotoiminta. Julkinen lataus on myös ensivaiheessa suunniteltu asiointia, ei pidempiaikaista latausta varten.

Julkisissa pisteissä nopeampi lataus

Laadullisesti kotona tai yrityksissä tapahtuva lataus on usein rajoitettu yksivaiheisena joko 8, 10 tai 16 ampeerin virtaan. Helenin julkisissa keskinopeissa latauspisteissä on tarjolla kolmivaiheisena 32 ampeerin virtaa. Sähköautojen latauslaitteiden kyky ottaa tehoa vastaan on kuitenkin vielä selvästi kehitysvaiheessa ja automallikohtaiset erot ovat suuria.

Esimerkiksi tällä hetkellä ainoa automalli, joka kykenee hyödyntämään Helenin keskinopean latauspisteen täyden tehon, on Tesla Model S. Valitettavasti erityisesti nykyisten hybridiautojen latauslaitteiden kyky ottaa tehoa vastaan on vaatimaton.

Tämä on yksi syy, jonka vuoksi ladattavilla hybrideillä lataaminen on nykyisellä hinnoittelulla tapauskohtaisesti jopa kalliimpaa kuin bensiinillä ajaminen. Tilanne tulee kuitenkin korjautumaan autojen lataustekniikan kehittyessä.

Jatkossa suunnittelemme tuovamme omia latauspalvelutuotteita esimerkiksi niille asiakkaille, jotka lataavat säännöllisesti julkisissa latauspisteissä. Kyseiset palvelut on mahdollista hinnoitella siten, että latauksen yksikkökustannus jää nykyistä alhaisemmaksi. Palvelu siis kehittyy ja saatu asiakaspalaute on kyllä huomioitu.

 

Pysäköintimaksuja vai ei?

Nykyisellään pysäköintimaksua joutuu maksamaan neljällä latauspisteellämme. Helsingin kaupungin sähköisen liikenteen työryhmä esitti kuitenkin vuoden 2014 lopussa kaupungin johdolle, että julkiset latauspisteet varataan vain tankkaustoiminnalle eikä kaupunki perisi sähköautojen julkisista latauspisteistä jatkossa pysäköintimaksua. Tämä olisi sekä valvonnallisesti että toteutukseltaan selkein ja tehokkain linjaus.

Pysäköintimaksuton lataus mahdollistaisi myös liikennemerkkien yksinkertaistamisen. Tällä hetkellä paikoilla on käytössä kahdenlaista merkintää, sekä kieltomerkkejä että pysäköintimerkkejä ja tilanne on vähintäänkin sekava. Toivottavasti saamme kaupungin johdon suunnasta tähän piakkoin vahvistuksen!

Lisää sähköistä liikennettä

Helen on sitoutunut sähköisen liikenteen edistämiseen pääkaupunkiseudulla. Pyrimme kehittämään palveluitamme pitkäjänteisesti vastaamaan sähköautoilun yleistymistä. Tie on vielä alussa, mutta uskomme, että saamme yhdessä rakennettua monipuolisen ja sujuvan palvelun kaikille sähköautoilijoille.

Lopuksi vielä muistutuksena kaikille sähköautoilijoille, että nykyisellään sähköautojen ja vaihtoehtoista polttoainetta käyttävien ajoneuvojen pysäköinnistä myönnetään Helsingissä 50 %:n alennus, joka tulee hakea rakennusviraston asiakaspalvelusta.

Lue lisää aiheesta

Sähköinen liikenne