Sähköautot lataavat!
- 2016-12-19
Teksti: Pirjo Jantunen
Olisiko se järkevää? Autonostajan näkökulmasta sähköautoa ei kannata hankkia ennen kuin latauspaikkoja löytyy tarpeeksi. Toisaalta latausverkostoa ei kannata rakentaa, jos sille ei ole käyttöä. Klassinen muna–kana-ongelma siis.
Kohti kattavaa latausverkostoa
Sähköautoilussa ollaan kuitenkin askel lähempänä ratkaisua, sillä 21 energiayhtiötä ympäri Suomen ovat perustamassa yhdessä valtakunnallista sähköautojen latausoperaattoria. Operaattorin ideana on mahdollistaa sähköautojen latauspalvelujen tarjoaminen joustavasti ympäri Suomea.
Tämä on todella tarpeen, sillä sähköautoilun yleistyminen edellyttää kattavaa latausverkostoa. Suomessa on tällä hetkellä 200 julkista latauspistettä, jotka voit tsekata kartasta. Määrä kuulostaa suurelta.
Mitä se sitten tarkoittaa käytännössä? Kun sähköautolla voi ajaa latausten välissä kolmisensataa kilometriä auton ja akun tekniikasta riippuen, pääsee Helsingistä nykyisellä verkostolla ajamaan Tampereen ja Seinäjoen kautta Ouluun saakka. Lataus ei tosin kaikissa pisteissä suju yhtä nopeasti kuin bensiksellä.
Harmi vaan, ettei Oulussa asu tuttuja. Itä-Suomeen sen sijaan olisi reissua, mutta siihen suuntaan viimeiset latauspisteet löytyvät Porvoosta ja Lahdesta. Sähköautoilla ei siis paljon julkisten latauspisteiden varassa sukuloida. Vielä.

Sähköautoilusta sujuvaa
Latausoperaattorin toiminnan tarkoituksena on kytkeä yksittäiset latauspisteet yhtenäiseksi verkostoksi niin, että sähköautoilu on sujuvaa ja houkuttelevaa. Periaatteena on, että toiminta on avointa kaikille energiayhtiöille, ajoneuvo- ja latauslaitevalmistajille ja se edistää vapaata kilpailua. Latausoperaattorin on tarkoitus olla toiminnassa vuoden 2014 alusta alkaen.
Helsingin Energia on ollut toiminnan suunnittelussa aktiivinen jo ideoinnista alkaen ja valmistautuu nyt sijoittamaan uuteen latausoperaattoriyhtiöön.
Milloin valmista?
Hankkeen johtoryhmän puheenjohtaja Jussi Palola kertoo, että operaattorin tavoitteena on tehdä sähköauton lataaminen helpoksi käyttäjän ja palveluntarjoajan kannalta. Latausverkosto kasvaa sitten joustavasti todellisen kysynnän mukana.
Ennen kattavan latausverkoston olemassaoloa täytyy lähiseudun ulkopuolelle mennessä tyytyä siihen tehokkaimpaan sähköiseen liikkumismuotoon, eli junailuun. Tai mennä sähköautoturneelle Viroon, jossa on jo koko maan kattava latausverkosto!
Kiinnostaako sähköauton hankinta? Tutustu sähköauton ostajan oppaaseen!
Avainsanat
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
- 19.12.2016
Helsinkiin yli 100 000 sähköautoa?
Mikäli kaikki Helsingin yli 200 000 henkilöautoa kulkisivat sähköllä vuonna 2030, vähenisivät kaupungin hiilidioksidipäästöt lähes 0,6 miljoonaa tonnia.
- 19.12.2016
Sähköisen liikenteen kehitysnäkymiä Helsingissä
Kesä on tuonut jälleen uusia sähköautoja liikenteeseen ja Helsingin katukuvaan.
- Vieraskynä
- 19.12.2016
Safari 2014: Sähköpyörä porttina ekologiseen liikenteeseen
Vuoden 2014 Safari-leirin Energiafiksu Helsinki -ryhmä pohti tapoja, joilla energiafiksuista elämäntavoista tehtäisiin valtavirtaa. Tiedämme, että liikenteeseen kuluu vähintään viidennes Suomessa käytetystä energiasta ja tieliikenne aiheuttaa valtaosan liikenteen päästöistä. Energiafiksu Helsinki -ryhmä kehitti viisipäiväisen aikana idean, jolla liikenteen energiapottia ja päästöjä vähennettäisiin.