• Teknisen vian vuoksi sähkölaskuja on lähetetty asiakkaille kahteen kertaan Lue lisää

Energiamurros tehdään koodilla – niinpä alamme tehdä sitä itse!

Helenin visiona on olla markkinoiden asiakaskeskeisin energiayhtiö ja tuoda uuden energia-aikakauden mahdollisuudet jokaisen ulottuville. Tämä on erinomainen visio, josta voidaan digitalisaation näkökulmasta johtaa monta konkreettista toimenpidettä.

Asiakaskeskeisyyttä ei tehdä varioimalla Helenin perustuotteita. Lämpö, sähkö ja jäähdytys ovat mahdollisimman vakaita ja tasalaatuisia kaikille asiakkaille. Asiakaskeskeisyys rakennetaan siis muilla keinoin. Se syntyy asioinnin mutkattomuutena, nopeutena tai esimerkiksi jalostamalla datasta asiakasta kiinnostavia ja toimintaa ohjaavia oivalluksia. Helen palvelee asiakkaitaan monissa kanavissa, mutta useimmille asiakkaille luontevinta on asioida kanssamme digitaalisissa kanavissa. Näin ollen nopea ja jalostava palvelu, sekä sitä kautta erinomainen asiakaskokemus syntyy koodilla.

Visiossamme mainittu uusi energia-aikakausi on oletuksena digitaalinen. Uudella energia-aikaudella tarkoitetaan uusia tuotteita ja palveluita, esimerkiksi sähköiseen liikenteeseen, älykiinteistöihin ja paikalliseen energiatuotantoon. Kaikissa näissä ratkaisuissa hankkiminen, käyttäminen ja seuraaminen ovat oletuksena digitaalisia.

Vastaavasti uusi energia-aikakausi tarkoittaa myös hiilineutraalisuutta. Siinäkin koodi on avainasemassa. Vanhat laitokset korvaantuvat pienemmillä hiilineutraaleilla energialähteillä ja energiaverkon digimalli auttaa optimoimaan tuotantoa ja jakelua. Tämä on konkretiaa jo tänään. Helenin kaukolämmön optimointiin kehittämämme tekoälyalgoritmi säästää jo nyt 5000 tonnia hiilidioksidipäästöjä vuodessa, joka vastaa samaa kuin 100:n polttomoottoriauton kolonna ajamassa kahdeksan kierrosta maapallon ympäri vuodessa. Koodilla voi vaikuttaa!

Koodillamme muutetaan maailmaa, energiasektoria, asiakkaidemme elämää ja Heleniä. Koodin muuttuessa yhä keskeisemmäksi, olemme päättäneet ottaa ohjat tiukemmin omiin käsiin ja perustaa Helenin sisäisen devaustiimin. Devaustarpeemme on pysyvää ja kasvavaa. Uskomme Helenin hyvän digi- ja datavauhdin sekä vaikutuksemme ympäristöön ja yhteiskuntaan tekevän meistä houkuttelevan työnantajan myös huippudevaajille. Olemme rohkaistuneet onnistuneista datarekrytoinneista ja inhousedatatiimin erinomaisista tuloksista. Devaustiimi syntyykin ketterien data- ja digitiimiemme rinnalle. Devaustiimimme rakentaminen käynnistyy tiimin vetäjän haulla. Tämä tiimin vetäjä lähtee kokoamaan pitkäjänteisellä otteella ympärilleen kymmenien huippuosaajien joukkuetta. Täydennämme jatkossakin tiimiämme kumppaneilla, mutta koska koodi on meille keskeistä, haluamme pitää sen pääosin omissa käsissä.

Useissa työpaikkailmoituksessa luvataan ainutlaatuista tilaisuutta - mutta tällaista on tarjolla todella harvoin. Energiasektorin pitkäjänteisyys, suuryrityksen mittakaava ja Helenin innostava strategia luovat vahvan pohjan devaustiimin kehitykselle.

Jos tausta ja haaste kolahtivat, seuraa Helenin ilmoituksia tai ole yhteydessä minuun!

Tuomas Teuri

Tuomas Teuri

Tuomas Teuri on Helenin digijohtaja. Hän on digitalisaation kehityspioneeri, joka haluaa viedä projektit kokeiluista käytäntöön ja isoon mittakaavaan. Vapaa-ajallaan sähköautoileva Tuomas ui, pyöräilee ja juoksee - toisinaan kaikki peräkkäin.

Kirjoittajat

Uutta voimaa -blogia kirjoitetaan eri puolella Heleniä, siellä missä energiaa tuotetaan, suunnitellaan ja kehitetään. Tutustu kirjoittajiin