Vanliga frågor om fakturering
En e-faktura är en elektronisk faktura som skickas direkt till din nätbank. E-fakturan utgör ett smidigt och miljövänligt alternativ till traditionella pappersfakturor. E-fakturan är också mer tillförlitlig än pappersfakturan, eftersom fakturans ankomst inte är beroende av postutdelningen. Med e-faktura kan du granska, godkänna och betala fakturor direkt i din nätbank utan att behöva ange betalningsuppgifter manuellt.
Du kan välja faktureringsintervall, antingen 12, 6 eller 4 fakturor per år. Du kan enkelt välja faktureringsintervallet genom att logga in på Oma Helen. För hushåll med eluppvärmning är det ändamålsenligt att ha ett faktureringsintervall på en månad. För boende i höghus kan man välja ett längre intervall.
Du kan enkelt kontrollera den senaste fakturans status och betalningsuppgifter i Oma Helen. Om fakturan inte syns i tjänsten har den ännu inte blivit utformad. För att fakturan ska utformas krävs det att vi får förbrukningsuppgifter från ditt elnätsbolag. Fakturan kan också försenas på grund av ändringar i dina avtalsuppgifter. Du behöver inte oroa dig om fakturan inte har anlänt den dag du förväntade dig – vi skickar fakturan till dig så snart som möjligt.
Ändringar i ditt elavtal eller dina förbrukningsvanor påverkar storleken på din faktura. Du kan enkelt följa din verkliga elförbrukning och kontrollera priserna för ditt avtal i Oma Helen-tjänsten. Oma Helen-tjänsten ger dig omfattande information om din energianvändning till och med på timnivå. Den erbjuder också andra användbara funktioner – du kan till exempel följa med variationen i din elförbrukning på månadsnivå eller fördelningen av din förbrukning på dag och natt.
Du kan enkelt kontrollera dina avtalsuppgifter i Oma Helen. Om du misstänker att det finns ett fel i din faktura ska du kontakta vår kundtjänst för att utreda ärendet. Vår fakturarådgivning betjänar vardagar kl. 9–17 på numret 09 617 8040.