Vanliga frågor om fakturering
E-fakturan är en elektronisk faktura som skickas direkt till din nätbank. E-fakturan är ett smidigt och miljövänligt alternativ till pappersfakturor. E-fakturan är också mer tillförlitlig än pappersfakturan, eftersom fakturans ankomst inte är beroende av postutdelningen. Med e-faktura kan du granska, godkänna och betala fakturor direkt i nätbanken utan att behöva ange betalningsuppgifter manuellt.
Du kan välja faktureringsintervall, alternativen är 12, 6 eller 4 fakturor per år. Du kan enkelt ändra intervallet genom att logga in på Oma Helen. För hushåll med eluppvärmning är det praktiskt att använda ett faktureringsintervall på en månad, men för boende i höghus lönar det sig att hålla intervallet lite glesare.
Du kan enkelt kontrollera den senaste fakturans status och betalningsuppgifter i Oma Helen. Om fakturan inte syns i tjänsten har den ännu inte bildats. Fakturans bildning kräver att vi får förbrukningsuppgifter från ditt elnätsbolag, men fakturan kan också försenas på grund av ändringar i dina avtalsuppgifter. Du behöver inte oroa dig om fakturan inte har anlänt den dag du förväntade dig. Vi skickar fakturan till dig så snart som möjligt.
Ändringar i ditt elavtal eller dina förbrukningsvanor påverkar storleken på din faktura. Du kan enkelt följa din faktiska elförbrukning och kontrollera priserna för ditt avtal i Oma Helen-tjänsten. Oma Helen-tjänsten ger dig omfattande information om din energianvändning till och med på timnivå och erbjuder olika nyttiga uppgifter – till exempel en granskning av variationen i förbrukningen på månadsnivå eller fördelningen av förbrukningen mellan dag och natt.
Du kan enkelt kontrollera dina avtalsuppgifter i Oma Helen. Om du misstänker att det finns ett fel i din faktura ska du kontakta vår kundtjänst för att utreda saken. Vår fakturarådgivning betjänar vardagar kl. 9–17 på numret 09 617 8040.