Nyhet / 2.6.2020

Prissumma på 5000 euro utlovas – Helen och Roni Back söker nu föreningar för humörhöjande kampanj

Energibolaget Helen vill stödja fritidsverksamhet i Finland i dessa ekonomiskt osäkra tider och inleder därför en landsomfattande kampanj. I kampanjen söker man fem idrotts- eller andra hobbyföreningar som är bra på att sprida positiv energi. Kampanjens beskyddare är Roni Back, en av Finlands populäraste youtubers.

 Förutom idrottsföreningar och lag kan också hobbyföreningar av olika slag delta, oavsett medlemmarnas ålder eller föreningens storlek. Bland deltagarna väljer man ut fem föreningar, som förutom ett penningpris på 5000 euro också får synlighet för sina alster i Helens sociala medier.

Deltagarna ska göra en video som sprider gott humör och energi. Stilen är fri. Föreningarna kan till exempel arrangera en tävling om vem som slår rekord i att le, eller pigga upp omgivningen genom att plocka skräp i en närbelägen park.    

- Idrotts- och hobbyföreningar för barn och unga har en viktig roll i att stärka en uppmuntrande atmosfär. Nu om någonsin behövs en sådan atmosfär, och därför beslutade vi att förena våra krafter med Roni Back för den viktiga sakens skull. Genom den här kampanjen vill Helen visa att vi värdesätter den passion och energi som finns i finländska hobbyföreningar, säger Helens marknadsförings- och kommunikationsdirektör Sohvi Salmelin.

Roni Back väljer sina favoriter

I kampanjen medverkar också Roni Back, en av Finlands populäraste youtubers, som blev eld och lågor över chansen att få vara med och stödja hobbyverksamhet i Finland. Roni har erfarenhet av föreningsverksamhet via innebandy och fotboll samt scouterna.   

- Jag har spelat fotboll och innebandy i hela mitt liv. Det bästa med att vara med i ett lag eller en förening är att man möter så många olika människor och kan lära sig saker om livet av dem. Människor med väldigt olika bakgrund samlas i ett omklädningsrum och på planen blir de sammansvetsade till ett lag genom sin gemensamma passion – det är enastående. Den här våren är den längsta tiden i mitt liv som jag varit utan lagsport. Som tur har vi ändå hållit kontakt inom gänget och förstås tränat på egen hand, säger Roni Back.

Back är med och väljer ut vinnarna. Också publikens röster påverkar valet.

Youtubern tror att finländska föreningar kan producera lysande videoinnehåll.

- Redan nu har jag sett att olika lag har lagt ut kreativa videor i sociala medier för att pigga upp våren. Jag vet alltså att man vågar släppa loss i föreningarna, och nu utlovas dessutom ett pris, så jag förväntar mig att få se mångsidiga och positiva ansökningsvideor!

Vinnarna kungörs senast den 25 juni. Deras videor kommer att visas i Helens sociala medier.    

- Under den här exceptionella tiden är det viktigt att hitta positivitet och energi också i det lilla. Vi på Helen hoppas på så många deltagare som möjligt i tävlingen. I kampanjen förenar vi våra krafter med energiska föreningar och sprider föreningsenergi på landsomfattande nivå i Helens sociala medier, säger Sohvi Salmelin.

Så här går det till att delta

Fas 1:  Spela in

Spela in en video som förmedlar den goda energi som kännetecknar din förening eller ditt lag!

Fas 2:  Skicka in

Ladda upp videon på din youtubekanal och skicka videon till oss här (på finska) eller till www.helen.fi/hyvänenergianseura. Videon sparas på vår webbplats och går att rösta på.

Fas 3:  Påverka

Genom att samla röster har din förening större chanser att bli vald, eftersom publikens röster beaktas vid valet av videor. Röstningen pågår till 21.6 på adressen www.helen.fi/hyvänenergianseura.

I kampanjen medverkar också Roni Back, en av Finlands populäraste youtubers.